yeshiva.org.il


הלכה הלכות סעודה הלכות נטילת ידיים

מקורות ללימוד לפני המבחן:
שו"ע סימנים קנח - קסה

סימנים קנח – קנט
א. כן
ב. כן, אך לא יברך
ג. אם המאכל רטוב נוטל בברכה, ואם הוא יבש נוטל בלא ברכה
ד. נוטל, ונחלקו אחרונים אם מברך או לא

א. כל כמות
ב. כזית
ג. כביצה
ד. כזית, ומברך משיעור כביצה

א. כן
ב. כן, והמקל שלא ליטול יש לו על מה שיסמוך
ג. לא, והמחמיר ליטול תבוא עליו ברכה
ד. נחלקו בכך אחרוני זמננו

א. מי שנוטל ידיו לפירות יבשים
ב. מי שאינו נוטל ידיו לפירות רטובים
ג. מי שנוטל ידיו בכמות מים מצומצמת
ד. כל התשובות נכונות

א. רק בפירות
ב. בפירות וירקות
ג. בכל דבר רטוב
ד. נחלקו הפוסקים אם רק בפירות או בכל דבר רטוב

א. כן
ב. לא
ג. כן, אך לא יברך
ד. לשו"ע כן, ולרמ"א לא.

א. המזלזל בנטילת ידים
ב. המזלזל בנטילת ידים לדבר שטיבולו במשקה
ג. הנוטל ידיו בלי לברך בכוונה
ד. כל התשובות נכונות

א. המטביל את ידיו ב40 סאה
ב. גם השופך על כל יד רביעית
ג. גם השופך על שתי ידיו רביעית בבת אחת
ד. גם הנוטל ידיו לדבר שטיבולו במשקה

א. נקב שהמים יוצאים דרכו
ב. נקב שמים יכולים להיכנס דרכו, אם ישימו את הכלי בתוך מים
ג. נקב שהופך את הכלי לכלי שאינו מקבל טומאה, משום שהוא מבטל ממנו תורת כלי
ד. לשו"ע א', ולרמ"א ג'.

א. ים
ב. בריכה מלאכותית
ג. שלג
ד. צינור מלא במים

א. לא
ב. כן
ג. השו"ע כתב שיש לסמוך עליו בשעת הדחק, והרמ"א כתב שאפילו בשעת הדחק אין לסמוך עליו
ד. השו"ע כתב שאפשר לסמוך עליו בשעת הדחק, והרמ"א לא העיר על דבריו.

א. יכול ליטול מהברז, אך יסגור ויפתח לפני כל שפיכה
ב. יכול ליטול מהברז, ומספיק שיפתח אותו בפעם הראשונה
ג. יכול ליטול מהברז, אפילו אם הוא כבר פתוח
ד. אין אפשרות כלל ליטול מברז ללא כלי, ועל כן יכרוך ידיו במפה ויאכל.

א. לא
ב. בכולם פסק השו"ע שהדבר אפשרי, אך בכולם יש אומרים שעדיף להחמיר
ג. בכולם פסק השו"ע שהדבר אפשרי, והרמ"א השיג וכתב שהדבר אינו מועיל אפילו בדיעבד
ד. בכולם פסק השו"ע שלכתחילה יש להחמיר, ובדיעבד יצא

א. לשו"ע מברך על נטילת ידים, ולרמ"א על טבילת ידים.
ב. לשו"ע מברך על נטילת ידים, ולרמ"א על שטיפת ידים או על טבילת ידים.
ג. לשו"ע מברך על טבילת ידים, ולרמ"א מברך על שטיפת ידים.
ד. לשו"ע מברך על טבילת ידים, ולרמ"א מברך על נטילת ידים.

סימנים קס - קסא
א. מחמת עפר
ב. שינוי מחמת המים עצמם
ג. שינוי מחמת עפר, ויש אומרים גם שינוי מחמת עצמם
ד. שינוי מחמת עצמם, ויש אומרים גם שינוי מחמת עפר

א. תלוי אם השתנה מראה המים
ב. לדעת השו"ע לא, משום מים שנעשתה בהם מלאכה, ולדעת הרמ"א אין זה נחשב מלאכה שפוסלת
ג. לדעת השו"ע כן, ולדעת הרמ"א לא מטעם מים שנעשתה בהם מלאכה.
ד. לא

א. רק לדעת השו"ע
ב. רק לדעת הרמ"א
ג. אם שתה מהם כלב או חזיר - פסולים, ואם שתו מהם בעלי חיים אחרים - כשרים.
ד. כן

א. במי מקוה או מעין בעודם מחוברים.
ב. אם עברו 24 שעות.
ג. אם עברו 3 ימים.
ד. אם עברו 24 שעות, ויש אומרים 3 ימים.

א. לא
ב. אינו יכול ליטול בהם, אך יכול להטביל ידיו בים עצמו.
ג. כן
ד. יש אומרים ב' ויש אומרים ג'.

א. כן
ב. לא
ג. לא, אלא אם היה זה קטן פחות מגיל מצוות
ד. לא, אלא אם היה זה קטן פחות מגיל חינוך

א. שיהיו 40 סאה מחוברים יחד.
ב. שהשלג יהיה נקי.
ג. ההיתר הוא רק בשעת הדחק, כשאין לו מים אחרים.
ד. כל התנאים נצרכים.

א. כן
ב. כן, בתנאי שיהיה בנטלה שיעור של שתי רביעיות.
ג. כן, בתנאי שתגיע רביעית לפחות גם על הידים של השני.
ד. רק בשעת הדחק, ואין צורך שתהיה רביעית לכל אחד ואחד.

א. כל לכלוך שהאדם מקפיד עליו.
ב. כל לכלוך שהאדם מקפיד עליו, או שנמצא ברוב היד.
ג. כל לכלוך שהאדם מקפיד עליו, וגם נמצא ברוב היד.
ד. כל לכלוך שדבוק ליד עד כדי שקשה להסירו.

א. לא
ב. לכתחילה טוב שתסיר את הצבע, ובשעת הדחק יכולה ליטול גם בלי להסירו.
ג. כן
ד. רק אם הצבע נמצא במיעוט היד, ולא ברובה.

סימנים קסב – קסה
א. עד הזרוע, ובשעת הדחק יכול ליטול עד מקום חיבור האצבעות לכף היד.
ב. מעיקר הדין יכול ליטול עד חיבור פרקי האצבעות לכף היד, וראוי ליטול עד הזרוע.
ג. לשו"ע א', לרמ"א ב'.
ד. לשו"ע ב', למ"ב א'.

א. פעם אחת, וטוב ליטול פעמיים, ויש מהדרים ליטול 3 פעמים.
ב. 3 פעמים, ואם ידו נקיה לפני הנטילה יכול ליטול פעמיים, ואם נוטל על היד רביעית שלמה די בכך ואין צריך נטילה שניה.
ג. 3 פעמים, ואם נוטל על היד רביעית שלמה די בפעם אחת.
ד. כל התשובות הן דעות שונות בפוסקים.

א. לא
ב. רק בנטילה האחרונה (מתוך שתי הנטילות או שלשתן)
ג. כן
ד. לכתחילה לא יעשה כן, ובדיעבד יצא ידי חובה.

א. אם כבר ניגב ידיו - אינו צריך ליטול שוב. ואם לא ניגב נוטל בלי ברכה.
ב. בכל מקרה נוטל בלי ברכה.
ג. אם כבר ניגב ידיו נוטל בלי ברכה, ואם לא ניגב ידיו נוטל בברכה.
ד. בכל מקרה נוטל בברכה.

א. כן
ב. לא
ג. רק אם נמצא באוטובוס עוד 72 דקות רצופות, כך שלא תהיה לו אפשרות להשיג מים בכל הזמן הנ"ל.
ד. רק בשעת הדחק, כגון שהוא רעב מאוד.

א. כן
ב. לא
ג. לא, אך אם אפשר בקלות ליטול ראוי שיטול.
ד. יש אומרים א' ויש אומרים ג'.

א. כן
ב. רק בשעת הדחק, כגון שיודע שיהיה רעב מאוד.
ג. כן, בתנאי ששם לב לשמור את ידיו.
ד. לא

א. אין צריך ליטול דוקא, אלא ינקה את הלכלוך בכל דרך שהיא.
ב. כן, וצריך לברך על נטילה זו.
ג. כן, אך לא יברך על הנטילה.
ד. כן, לדעת השו"ע יברך על הנטילה, ויש אומרים שלא יברך.