yeshiva.org.il


הלכה הלכות סעודה ברכות בתוך הסעודה

מקורות ללימוד לפני המבחן:
שו"ע סימנים קעד - קעח.
הלכות יין ומשקים בסעודה: קעד - קעה
א. שהכל
ב. בורא פרי הגפן
ג. לשו"ע בורא פרי הגפן, ולרמ"א אין מברכים כלל.
ד. אין מברכים כלל.

א. כל כמות.
ב. כמלוא לוגמיו.
ג. רביעית.
ד. מחלוקת אחרונים, והכריע המ"ב שלכתחילה ישתה כמלוא לוגמיו.

א. יין פוטר את כל המשקים, הן מברכה ראשונה והן מברכה אחרונה.
ב. יין פוטר את כל המשקים רק מברכה אחרונה.
ג. לשו"ע א', לרמ"א ב'.
ד. מחלוקת אחרונים, והכריע המ"ב שפוטר גם מברכה ראשונה וגם מאחרונה.

א. כן
ב. לא
ג. רק אם התכוין בפירוש.
ד. מחלוקת אחרונים, ולהלכה יתכוין בפירוש לפטור כדי לצאת מהספק.

א. כן
ב. לא
ג. רק אם הוא עמד רחוק מאוד
ד. לשו"ע כן, לרמ"א לא.

א. כן.
ב. לא.
ג. כן, אלא אם כן מתכוין להמשיך לשתות בסעודה, שאז יש בכך ספק ולכן לכתחילה ישתה לפני הסעודה פחות מרביעית.
ד. אם התכוין מראש לפטור את מה שישתה בסעודה - לא, ואם לא התכוין - יברך ברכה אחרונה.

א. מברכים, ואינם נפטרים בברכת הפת כי אינם מזינים.
ב. לא מברכים, כי דרך לשתותם בסעודה ולכן הם חלק מהסעודה.
ג. לשו"ע מברכים, ולרמ"א לא מברכים.
ד. לא מברכים.

א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם שותה יותר מרביעית.
ד. לא, אך לכתחילה לא ישתה מחמת הספק.

א. כן.
ב. לא, ובלבד שלא יהיה גרוע ממנו.
ג. כן, אך גם אם אינו יודע אם הוא משובח או לא יברך מספק, ורק אם יודע שהוא אינו משובח יותר לא יברך.
ד. לשו"ע א', לרמ"א ב', והמ"ב הכריע כאפשרות ג'.

א. כן.
ב. לא.
ג. מחלוקת אחרונים.
ד. אם היתה דעתו עליו לא מברך, ואם לא היתה דעתו עליו מברך.

א. גם אדם שסועד לבדו יכול לברך.
ב. שנים.
ג. עשרה.
ד. שנים, ויש אומרים עשרה, וספק ברכות להקל.

א. רק אם יש עוד יין בקנקן וממשיך לשתות ממנו.
ב. רק אם נזכר לפני שסיים לשתות את מה שבפיו.
ג. שתי האפשרויות נכונות.
ד. לא.

הלכות דברים הבאים בסעודה ושינוי מקום: קעו - קעח
א. כן.
ב. לא.
ג. לשו"ע כן, לרמ"א לא.
ד. לשו"ע לא, לרמ"א כן.

א. כן.
ב. לא.
ג. אם מתכוין להמשיך לאכול פירות גם בסעודה עצמה לא, ואם אינו מתכוין - כן.
ד. לשו"ע ב', לרמ"א ג'.

א. על כל דבר שאוכל יחד עם הפת.
ב. על כל דבר שדרך לאוכלו בתוך הסעודה.
ג. שתי התשובות נכונות.
ד. לשו"ע א', לרמ"א ג'.

א. אם אין דרך לאכול דבר זה בתוך הסעודה.
ב. אם דבר זה נאכל לאחר שסילקו ידיהם מהפת, החליפו את המפה והגישו מאכלים אחרים.
ג. שתי התשובות נכונות.
ד. דבר כזה לא יתכן, שכן ברכת המזון פוטרת כל מה שנאכל לפניה.

א. כן.
ב. לא.
ג. לשו"ע כן, לרמ"א לא.
ד. לשו"ע לא, לרמ"א כן.

א. כן.
ב. אם ממשיך לאכול במקום החדש - כן, אבל אם חוזר למקומו הראשון - לא.
ג. לא, אלא אם כן כשיצא התכוין לסיים אכילתו.
ד. לשו"ע א', לרמ"א ב'.

א. כן.
ב. לא.
ג. אם ממשיך לאכול מיד - לא, אחרת צריך לברך שמא לא ימשיך לאכול וישכח לברך.
ד. לשו"ע כן, לרמ"א לא.

א. כן.
ב. לא.
ג. לשו"ע כן, לרמ"א לא.
ד. לשו"ע לא, לרמ"א כן.

א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם לא הניח אף אחד במקום האכילה הראשון.
ד. לשו"ע ג', לרמ"א ב'.

א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם רואה את הבית השני מהבית הראשון.
ד. לשו"ע ב, לרמ"א ג'.

א. כן.
ב. לא.
ג. לשו"ע כן, לרמ"א לא.
ד. לשו"ע לא, לרמ"א כן.

א. כל דבר שברכתו המוציא.
ב. כל מיני דגן.
ג. גם שבעת המינים.
ד. גם כל דבר שמזין.

א. במקום הראשון.
ב. במקום השני.
ג. היכן שרוצה.
ד. לשו"ע א', לרמ"א ג'.

א. אם יכול לגמור סעודתו ואח"כ להתפלל יעשה כך, ואם אין שהות - יתפלל ויברך אח"כ שוב ברכה ראשונה.
ב. אם יכול לגמור סעודתו ואח"כ להתפלל יעשה כך, ואם אין שהות - יתפלל ואין צריך לברך שוב ברכה ראשונה.
ג. בכל מקרה צריך להפסיק, ויברך שוב ברכה ראשונה אחרי התפילה.
ד. כל האפשרויות הן דעות באחרונים.

א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם ישן שנת קבע.
ד. רק אם לא התכוון מראש לישון.