yeshiva.org.il


גמרא קידושין מבחנים דפים נו-סט

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת קידושין נו - סט

א. אסורה בהנאה כיון דכבר מחיים נאסרה - לכו"ע.
ב. לר' יוחנן מותרת, ולריש לקיש, אם נמצאת טריפה בבני מעיה מותרת ואם לאו אסורה.
ג. מותרת בהנאה, דשחיטה שאינה ראויה אינה שחיטה.
ד. לר' יוחנן אסורה, ולריש לקיש מותרת.

א. מחיים, לר' יהודה אסור, ולר' שמעון מותר, לאחר עריפה ד"ה אסור בהנאה.
ב. מחיים, מותר בהנאה, לאחר עריפה לר' יהודה אסור ולר' שמעון מותר.
ג. לר' יהודה אסור בין מחיים ובין לאחר עריפה, לר' שמעון בשניהם מותר בהנאה.
ד. אסור בהנאה.

א. תלוי במחלוקת, למ"ד טובת הנאה ממון - מקודשת, אינה ממון - אינה מקודשת.
ב. אינה מקודשת אא"כ היא בת כהן, כי לא יכולה ליהנות ממנו.
ג. למ"ד מתנות שלא הורמו כמי שהורמו דמיין, מקודשת, ולמ"ד לאו כהורמו דמיין, אינה מקודשת.
ד. לכו"ע מקודשת, כיון דהוי ממון דידיה.

א. אסור לכתחילה אבל בדיעבד הזאתו כשרה.
ב. מימיו מי מערה ואפרו אפר מקלה, אפי' בשכר הבאה ומילוי.
ג. בשכר הזאת המים וקידוש, נפסלו ומימיו מי מערה וכו', ובשכר הבאה ומילוי מותר ליטול.
ד. כהן מותר ליטול שכר, אבל ישראל שנטל שכר נפסלו המים והאפר אפי' בדיעבד.

א. כי לא ידע שרב גידל רצה לקנותה, ולבסוף הציע לו לקבלו במתנה ולא קבלה.
ב. כי המוכר הי' גבר אלים, ורק לר' אבא מכר ולרב גידל לא הי' מוכר את השדה.
ג. כי סבור שרק בהפקר שייך דין עני המהפך בחררה ולא במכר.
ד. כי ר' אבא הי' לו מצר ליד השדה ולכן קנאו מדין "בר מצרא", ולבסוף מכרו לרב גידל.

א. מקודשת לשני.
ב. מקודשת לראשון.
ג. מקודשת לראשון אבל צריכה גם גט משני.
ד. לרב הונא מקודשת לראשון, ולרב יהודה מקודשת לשני.

א. אע"פ שלא הביא עדים מקודשת עפ"י הודאתו, דהודאת בע"ד כמאה עדים דמי.
ב. הביא עדים, מקודשת ודאי, לא הביא עדים חיישינן לקידושין לחומרא.
ג. הביא עדים, מקודשת, לא הביא עדים אינה מקודשת.
ד. לרב הונא צריך להביא עדים, לרב חסדא לא צריך להביא עדים.

א. סלעים נמדדים עמה דמיקרי שדרא דארעא, אבל נקעים אין נמדדים.
ב. אין נמדדים אפי' פחות מעשרה כיון דלא ניחא שיראה לו כשנים ושלושה מקומות.
ג. מלאים מים אין נמדדים, אבל בלי מים נמדדים אפי' עמוקים עשרה.
ד. פחות מעשרה נמדדים עמה, אבל בעשרה אין נמדדים אפי' אין בהם מים.

א. לא מהני אא"כ הזה ביום השלישי וביום השביעי.
ב. לר' מאיר מהני ולר' חנינא בן גמליאל לא מהני.
ג. מהני, ומ"מ מצוה להזות בזמנה.
ד. איבעיא דלא איפשיטא.

א. לל"ק לרבה בשחת ולר' יוסף אפי' באגם, ולל"ב רק בשחת דבי כיבשא ולר' יוסף אפי' בשחת דבי שקיא.
ב. ב כשהפירות גדלו כבר שליש בשעה שתרם.
ג. כשהיו בגדר "עבידי דאתי".
ד. רק בשחת דבי שקיא אבל בשחת דבי כיבשא לא מהני.

א. אינה מקודשת, דהמקדש במלוה אינה מקודשת כיון שאין המעות בעין.
ב. למ"ד אינה לשכירות אלא לבסוף, מקודשת, ולמ"ד ישנה מתחילה ועד סוף, אינה מקודשת אא"כ נתן לה פרוטה.
ג. איבעיא דלא איפשיטא.
ד. אם הטירחא שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת.

א. נאמן דמירתת לשקר.
ב. אינו נאמן, מפני שהיא מחפה עליו.
ג. לרב אינו נאמן ולרב אסי נאמן.
ד. לכתחילה לא יכנוס ואם כנס אינו מוציא.

א. בקידושין האמנוהו התורה כשהיא קטנה, ובשבוי' לא האמנוהו.
ב. נאמן כיון דבידו לקדשה ולגרשה וכן לפדותה.
ג. אינו נאמן, כי אם לפוסלה ולא להתירה.
ד. בקידושין נאמן כיון שהוא בידו אבל בשבוי' אינו נאמן כיון שאינה בידו.

א. כופין ליתן גט וכתובה.
ב. אין כופין ליתן גט וכתובה.
ג. כופין ליתן גט אבל פטור מליתן כתובה.
ד. מבקשין ממנו ליתן גט, ואם נתן מעצמו כופין ליתן כתובה.

א. נאמן אם הבעלים שותקים, ודוקא לאוסרו אבל לסוקלו אינו נאמן.
ב. נאמן אם הבעלים שותקים, בין לאוסרו עליו ובין לסוקלו.
ג. אינו נאמן לא לאוסרו ולא לסוקלו.
ד. נאמן אפי' אם הבעלים מכחישים, אבל דוקא לאוסרו עליו אבל לסוקלו אינו נאמן.

א. עבודתו כשירה כיון שהיה שוגג בשעת העבודה.
ב. עבודתו פסולה.
ג. בחלל עבודתו כשירה ובבעל מום עבודתו פסולה.
ד. בחלל עבודתו פסולה ובבעל מום עבודתו כשירה.

א. בתר האב.
ב. בתר האם.
ג. באומות הולכין בתר הפגום שבשניהם, נתגיירו הולכין בתר האב.
ד. באומות הולכין בתר האם נתגיירו בתר האב.

א. באשת אח שלא במקום מצות ייבום.
ב. בסוטה וביבמה לשוק.
ג. במחזיר גרושתו.
ד. בנדה.

א. מדכ' האשה וילדיה תהי' לאדוניה וכו'.
ב. מדכ' לא תתחתן בם.
ג. לר' שמעון מדכ' כי יסיר לרבות כל המסירים, ולרבנן מדכ' "וילדו לו" דוקא כששייך "כי תהיינה".
ד. מדכ' ואחרי כן תבא אלי' ובעלתה.

א. אין הולד משוחררת.
ב. לר' יוסי הגלילי גם הולד משוחרר ולחכמים דבריו קיימים.
ג. לר' יוסי הגלילי הולד נשאר עבד ולחכמים גם השפחה אינה משוחררת.
ד. שניהם משוחררים.

שאלות על תוס'
א. דאסור ליהנות מערלה אף שלא כדרך הנאתו.
ב. כיון דמדרבנן אסור ליהנות אף שלא כדרך הנאתו לא תפסי בה קידושין.
ג. דהנאת שלא כדרכו אין בה שוה פרוטה א"נ כיון שסברה ליהנות כדרכה לא סמכא דעתה.
ד. אף דיכולה ליהנות שלא כדרכה מ"מ גנאי הוא לה להתקדש באופן זה.

א. לרש"י שייך, ולר"ת לא שייך, כ"א במצודת דגים דשם הוי יורד לאומנתו של חבירו.
ב. שייך.
ג. אם העני התחיל לטפל בו שייך, אבל לפני כן לא שייך.
ד. לרש"י לא שייך, לר"ת שייך, ובמצודת דגים לא שייך, כיון דכולם שוים לעסוק בצידת דגים.

א. במילה וטבילה בלבד.
ב. במילה בלבד.
ג. בקבלת עול מצות אבל לא בטבילה וי"א שלמצוה בעינן ג' גם בטבילה.
ד. בטבילה בלבד.

א. אין איסור.
ב. לרש"י אין איסור ולר"ת יש איסור חוץ מן הציץ מדכ' "והי' על מצחו תמיד".
ג. לכהן הדיוט אסור אבל לכהן גדול מותר.
ד. לכהן גדול אסור אבל לכהן הדיוט מותר.

א. עבודתו כשרה.
ב. עבודתו פסולה.
ג. לכתחילה לא יזרוק דם הקרבן ואם זרק הורצה.
ד. לר' טרפון עבודתו כשירה ולר' עקיבא עבודתו פסולה.