yeshiva.org.il


הלכה הלכות יום הכיפורים המותר והאסור ביום כיפור

א. אם יש ספק סכנה, מותר לו לאכול.
ב. רק אם יש סכנה ממש ודאית, אז מותר.
ג. מה פתאום? אסור, אסור, אסור!
ד. מחלוקת בהלכה

א. אם היא רוצה, שתצום. זו מצוות היום.
ב. אסור, אם מותר לה לאכול זה אומר שהיא חייבת.
ג. מחלוקת בהלכה
ד. רק אם היא לא בסכנה ודאית, אחרת היא חייבת לאכול.

א. 5
ב. 6
ג. 9
ד. 11

א. בטח, מהתורה
ב. לא, חכמים החליטו מעצמם ברוח התורה.
ג. יש על זה מחלוקת
ד. רק איסור האכילה מהתורה. חכמים החליטו שאסור לשתות

א. גודל כזית
ב. גודל כביצה
ג. גודל של תמר גדול עם גרעין
ד. כל כמות שהיא, אפילו הכי קטנה, אסור לאכול מהתורה.

א. מותר לו, הוא לא ממש אוכל, רק טועם ויורק.
ב. לא, אסור בכלל להכניס אוכל לפה.
ג. זו מחלוקת
ד. לא רצוי, אבל אם ממש קשה לו, הוא יכול.

א. הכמות שאסור לשתות מהתורה
ב. הכמות שאסור לשתות מדרבנן
ג. כמות שאם שותים אותה יש עונש כרת
ד. כמו שאם שותים אותה יש עונש מלקות

א. לא, את הרוק מותר לבלוע
ב. כן, זו גם נחשבת שתייה.
ג. רק למנהג הספרדים מותר
ד. רק למנהג האשכנזים מותר

א. שיאכל פחות מגודל כזית. כך גם הברכה בסדר וגם לא התחייב בעונש על אכילתו.
ב. שיטעם אך לא יבלע.
ג. אין מה לעשות, יאכל גודל כזית ואחר כך ימשיך לצום.
ד. יאמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' על הברכה ולא יאכל בכלל.

א. מותר, לילדים מותר לאכול אז אפשר לתת להם אוכל
ב. אסור לו, כדי שלא יאכל בטעות. הילדים ידאגו לעצמם, או שחולה יתן להם אוכל, כי מותר לו לאכול בעצמו.
ג. עדיף להימנע כדי שלא יתבלבל, אבל אם אין אפשרות אחרת יאכיל אותם.
ד. יש בזה מחלוקת.

א. מותר, זה לא אוכל.
ב. אסור, חייבים להתענות והריח הזה הוא מהנה.
ג. זו מחלוקת בין הפוסקים
ד. עדיף להימנע, אבל לא אסור

א. אסור, כל רחצה אסורה לא רק מענגת.
ב. רק את האצבעות מותר, מעבר לזה יש איסור רחצה.
ג. רק את הידים מותר, מעבר לזה יש איסור רחצה.
ד. יש מחלוקת בין הפוסקים אם מים קרים כלולים באיסור.

א. אסור ליטול ידים בכלל, זה חלק מאיסור רחצה
ב. יטול עד פרקי האצבעות
ג. יטול כפי שנוטלים כל יום, איסור רחיצה לא כולל את הנטילה
ד. נחלקו על כך הפוסקים

א. כן, זה לא כלול באיסור רחיצה
ב. לא, אסור לרחוץ בכלל, גם לא פנים
ג. מחלוקת בין הפוסקים
ד. מותר, אך אין להרבות. שתרחץ עם קצת מים.

א. אסור לנעול כל נעל שהיא, צריך ללכת יחפים לגמרי.
ב. נעלי עור אסורות, אבל נעל אחרת מותרת.
ג. נעלי עור ועץ אסורים, כל השאר - מותר.
ד. כל נעל נוחה נאסרה משום שצריך להתענות. מותר לנעול נעל אם היא מכאיבה לרגל.