yeshiva.org.il


גמרא מכות מבחן מכות - פרק ראשון

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על פרק ראשון

א. סנהדרין
ב. בבא בתרא
ג. גיטין
ד. עדויות

א. עדים זוממים שהעידו שאיש פלוני חייב לחבירו אלף זוז
ב. עדים זוממים שהעידו על בת כהן נשואה שזינתה
ג. עדים זוממים שהעידו על פלוני כהן שהוא בן גרושה
ד. עדים זוממים שהעידו על פלוני שהוא חייב לגלות

א. שריפה
ב. חנק
ג. מלקות
ד. גלות

א. עד זומם שהעיד על בת כהן נשואה שזינתה – דינו בשריפה.
ב. עד זומם שהעיד על איש פלוני שהוא בן חלוצה – לוקה ארבעים.
ג. כהן הנושא את הגרושה – הוא עצמו לא מתחלל.
ד. כהן הנושא את הגרושה – מחלל את זרעו.

א. מתברר כמו שתרצנו בראשונה/בהתחלה
ב. מתברר כמו שתרצנו באחרונה/לבסוף
ג. מתברר כמו שהקשינו בראשונה/בהתחלה
ד. מתברר כמו שהקשינו באחרונה/לבסוף

א. רב חסדא: בבעל.
ב. נתן בר אושעיא: באשה.
ג. אביי: בעדים.
ד. רב פפא: באשה ובכתובתה.

א. רבא הוא זה שתיקן את הפרוזבול.
ב. נוסח הפרוזבול: "מוסרני לכם פלוני ופלוני הדיינין שבמקום פלוני...".
ג. שמיטה משמטת את מי שמלוה על המשכון.
ד. מוסר שטרותיו לב"ד ופרוזבול הם שני דברים נפרדים.

א. האומר לחבירו על מנת שלא תשמטני שביעית – שביעית משמטתו.
ב. האומר לחבירו על מנת שלא תשמטני אתה בשביעית – אין שביעית משמטתו.
ג. המתנה על מה שכתוב בתורה – תנאו קיים.
ד. האומר לחבירו על מנת שאין לך עלי אונאה – יש לו עליו אונאה.

א. לא תֵשֵב על רגליך.
ב. לא תיישב (=תתרץ) את הקושיה.
ג. לא תשיב (=תקשה) את הקושיה.
ד. לא תיישב (=תבאר) את התירוץ.

א. (1) 3 לוגין יין פוסל מקוה (שפחות מ-40 סאה); (2) פסול מקוה במים שאובין הוא מדאורייתא.
ב. (1) 3 לוגין יין פוסל מקוה (שפחות מ-40 סאה); (2) פסול מקוה במים שאובין הוא מדרבנן.
ג. (1) 3 לוגין מים שאובים פוסלים מקוה (שפחות מ-40 סאה); (2) פסול מקוה במים שאובין הוא מדאורייתא.
ד. (1) 3 לוגין מים שאובים פוסלים מקוה (שפחות מ-40 סאה); (2) פסול מקוה במים שאובין הוא מדרבנן.

א. יש דעה באמוראים (=רב פפא) שמסתפקת אם לדעת האמורא רב [בביאור שיטת תנא קמא] השיעור והמראה ביחד הם אלו שקובעים.
ב. יש דעה באמוראים (=רבא) שלדעת האמורא רב [בביאור שיטת תנא קמא] רק המראה הוא זה שקובע.
ג. יש דעה באמוראים (=רבא) שלדעת האמורא רב [בביאור שיטת תנא קמא] רק השיעור הוא זה שקובע.
ד. יש דעה באמוראים (=רב פפא) שמסתפקת אם האמורא רב גרס את המילים "חסר קורטוב" שסומנו לעיל בקו.

א. רב היה תלמידו של רב כהנא.
ב. רבי חייא היה הדוד של רב.
ג. רב יוסף היה תלמידו של רב יהודה.
ד. רב יוסף חלה ושכח תלמודו.

א. הם קנס (לחלק מהדעות)
ב. הם אינם צריכים התראה (לחלק מהדעות)
ג. הם לאו שאין בו מעשה (לחלק מהדעות).
ד. לוקים וגם משלמים כאשר עוברים עליהם (לחלק מהדעות)

א. עדים זוממים לא צריכים הכרזה.
ב. יש מקור בתורה לכך שיש אזהרה לעדים זוממין.
ג. עדים זוממין לא צריכין התראה.
ד. הלאו של עדים זוממים הוא לאו שאין בו מעשה (לחלק מהדעות)

א. ניתן להחיל דין הזמה גם על עד אחד בלבד.
ב. אין העדים זוממין עד שיזימו אותן בעסקי ההרוג.
ג. אין העדים זוממין עד שיזימו אותן בעסקי ההורג.
ד. אין העדים זוממין עד שיזימו את עצמן.

א. מעידין אנו באיש פלוני שהוא חייב מלקות ארבעים ונמצאו זוממין לוקין שמונים (משום "לענות בו סרה" ומשום "ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו")
ב. אין העדים זוממין עד שיזימו את עצמן.
ג. מה שלשה מזימין את השנים אף השנים יזומו את השלשה ("לענות" – כל כמות של 'עניה' נחשבת)
ד. עדות נחשבת רק לאחר שנאמרה בקול ואין להסתפק בעקימת שפתיים ("לענות" = עניה בקול)

א. אף תשובה אינה נכונה (אלא – כן חוששים לנהורא בריא ולגמלא פרחא).
ב. לא חוששים לגמלא פרחא.
ג. ב. לא חוששים לנהורא בריא.
ד. תשובות ב ו-ג נכונות.

א. ציפור (הכוונה בהקשר זה: מעוף הציפור).
ב. ערב.
ג. בוקר.
ד. צהריים.

א. אם המזימין (=שני העדים האחרונים) אמרו שבערב שבת הרג פלוני את הנפש – אין העדים הראשונים נהרגין.
ב. בדברי רבא המצוטטים לעיל אין חידוש כי המשנה (בהמשך הפרק) לימדה דין זה [אמנם, יש חידוש בהמשך דברי רבא שבסוגיה]
ג. דין זה נכון גם לענין תשלומי קנס.
ד. במקרה הנ"ל, אם העדויות של שתי כתות העדים היו על "גמר דין" – אין העדים הראשונים נהרגין

א. בר נפחא – הכוונה היא לר' יוחנן.
ב. בישות – כינויו של ר' אלעזר.
ג. בריבי – שם של חכם (תנא)
ד. אין מזהירין מן הדין.

א. ר' יהודה בן טבאי אמר: "תדעו למחר הוא מת אין קולו נשמע"
ב. יהודה בן טבאי היה משתטח על קברו של אותו העד כל ימיו.
ג. ר' יהודה בן טבאי קיבל עליו שאינו מורה הוראה אלא בפני שמעון בן שטח.
ד. ר' יהודה בן טבאי אמר: אראה בנחמה אם לא שפכת דם נקי

א. כי הרג תהרגם.
ב. והנה עד שקר העד.
ג. כי יקום עד אחד באיש.
ד. כי ישבו אחים יחדיו ומת אחד מהם.

א. מדה טובה מרובה ממדת פורענות.
ב. ענש הכתוב לנטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה.
ג. סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת סובלנית.
ד. בדיני נפשות כתיב והצילו העדה ומהדרינן אזכותא.

א. שני עדים לא יכולים להזים כת של שלשה עדים.
ב. מי שנגמר דינו וברח ובא לפני אותו בית דין – אין סותרין את דינו.
ג. כת של שלשה עדים – אין נהרגין עד שיהיו שלשתן זוממין.
ד. כת של שלשה עדים (בדיני נפשות) – אם נמצא אחד מהם פסול, כל הכת נפסלת.

א. לראות באתם או להעיד באתם
ב. לשמוע באתם או לראות באתם.
ג. להעיד באתם או לסעוד באתם.
ד. לשמוע באתם או לסעוד באתם.

א. אם אין לו (ממי) ללוות – הערב לא הולך אחרי המלווה.
ב. אם אין לו (ממי) ללוות - לא אחרי הערב הולך המלווה? (אלא ברור שהוא כן הולך אחרי הערב)
ג. אם אין לו (כסף) ללווה - הערב לא הולך אחרי המלווה.
ד. אם אין לו (כסף) ללווה - לא אחרי הערב הולך המלווה? (אלא ברור שהוא כן הולך אחרי הערב)

א. יהא כבוד תלמידך חביב עליך כשלך.
ב. זכותה של ארץ ישראל.
ג. אראה בנחמה.
ד. שלשים יום בשנה חשוב שנה.