yeshiva.org.il


גמרא סוכה מבחנים מסכת סוכה, דפים ז: - יד

א. שיהיה בה שטח שאם ירבעו אותו הוא יהיה ד' על ד' אמות
ב. שהעיגול ייכנס בתוך ריבוע ד' על ד' אמות וייגע בצלעותיו
ג. שהעיגול יקיף ריבוע ד' על ד' אמות וייגע בפינותיו
ד. שיהיה בהיקפה עשרים וארבע אמות

א. מחלוקת איזו מהקבוצות כשרה
ב. שתיהן כשרות אם סוככו לשם צל
ג. שתיהן פסולות אפילו אם סוככו לשם צל
ד. מחלוקת בין א' ו-ב'

א. משום 'תעשה' – 'ולא מן העשוי'
ב. 'חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים' – סוכה העשויה לשם חג בעינן
ג. גזרה שווה 'לך'-'לך' מהלכות ציצית שצריכה עשייה לשמה
ד. כמו בכל המצוות שצריכות כוונה

א. תחתונה חמתה מרובה מצילתה והעליונה צילתה מרובה מחמתה והעליונה בתוך כ' אמה
ב. שתיהן צילתן מרובה מחמתן והעליונה למעלה מעשרים אמה
ג. תחתונה צילתה מרובה מחמתה ועליונה חמתה מרובה מצילתה ושתיהן בתוך עשרים
ד. שתיהן צילתן מרובה מחמתן והעליונה בתוך עשרים

א. טפח, כמו שיעור גג לטומאה
ב. ארבעה טפחים, כשיעור מקום חשוב
ג. י' טפחים, כדין הכשר סוכה
ד. כל הדעות הנ"ל קיימות למסקנת הגמרא

א. נחשבת עשייה ואין צריך אחר כך לנענע את הסכך
ב. לא נחשבת עשייה וצריך אחר כך לנענע את הסכך
ג. לא נחשבת עשייה לבד, אבל אם נענע קודם את הסכך ואחר כך קצץ מועילה
ד. מחלוקת א' ו-ב'

א. נדחה, מפני שהעננים אינם נקראים גידולי האדמה. רק האדים לפני שהצטברו לענן הם גידולי קרקע
ב. נדחה, כי אין כאן מקור שהעננים אינם מקבלים טומאה אלא רק שגידולם מן הארץ
ג. שנוי במחלוקת ותלוי בשאלה האם ישראל ישבו בענני כבוד או בסוכות ממש
ד. נדחה מפני שאיננו יושבים בסוכה שסיככוה בעננים, ולכן אין הם מקור לדיני סוכה

א. אדם שהניח לשם צל ולכן האיסור הוא מדרבנן – גזירת אוצר
ב. אדם שהניח לשם ייבוש ונמלך לשם צל וזה איסור דאו' – תעשה ולא מן העשוי
ג. הניח חבילה, אבל אם הניח קש נפרד ואח"כ אגדו כשר
ד. אין מסככין בהן, אבל מותר לעשותן דפנות, ולמרות שכל קש אינו חזק לדופן, האגודה מתירה אותם לדפנות כי היא מחזקת אותם.

א. קודם מתן תורה הוא נקרא 'מרור' סתם
ב. גם בימינו שמם סתם 'מרור' והכינוי 'דאגמא' הוא רק לגבי מקום גדילתם
ג. טעמם מר ואזלינן בתר טעמא ולא בתר שמא
ד. מחלוקת א' ו-ב'

א. למסקנת הגמרא בשני המקרים יש
ב. למסקנת הגמרא בשני המקרים אין
ג. מחלוקת אם יש בבוצר לגת אבל בקוצר לכו"ע יש
ד. מחלוקת אם יש בקוצר לסכך, אבל בבוצר לכו"ע אין