yeshiva.org.il


גמרא הוריות מבחן הוריות - מבחן

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על כל מסכת הוריות - דפים ב'-י"ד

א. משום דאין זה כבוד המזבח.
ב. מקרא דעם הארץ בעשותה א"נ משם שאינו שב מידיעתו.
ג. משום דהוי מצוה הבאה בעבירה.
ד. הוי חומרא מדרבן.

א. למד ולא חזר על תלמודו.
ב. קרא ולה שנה.
ג. למד ולא שימש תלמידי חכמים.
ד. למד ולא הבין דבר מתוך דבר.

א. לכו"ע פטור.
ב. לכו"ע חייב.
ג. מחלוקת - לחכמים חייב קרבן ולר' מאיר או לר' יהודה פטור.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע פטורים.
ב. לכו"ע חייבים.
ג. למסקנא - הרכין ראשו חייבים לא הרכין ראשו פטורים.
ד. לר' יונתן פטורין ולמסקנת הגמרא חייבין.

א. שצריך שכל עדת ישראל יעשו על פי בית דין ולא רובו.
ב. שצריך שיהיו כל הבית דין מופלגין.
ג. לר' יונתן שכל הבית דין יהיו נוכחים ולמסקנא שכל הבית דין יורו.
ד. לר' יונתן שכל הבית דין יורו ולמסקנא שכל הבית דין יהיו נוכחים.

א. לבן עזאי חייב, לר"ע פטור.
ב. לר"ע חייב, לבן עזאי פטור.
ג. לכו"ע חייב.
ד. לכו"ע פטור.

א. הוי כהורו לעקור את כל הגוף.
ב. איבעיא דלא איפשטא.
ג. הוי כהורו לבטל קמצת.
ד. הוי כהורו לבטל דבר שהצדוקין מודין בו.

א. לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם.
ב. דבר הנלמד מסברא.
ג. ויאמר אלי הנני מפרך והרביתיך ונתתיך לקהל עמים.
ד. גוי וקהל גוים יהיה ממך.

א. קריבה אפילו מתוך כל הציבור.
ב. תלוי: מתו מיעוט הציבור קריבה, מתו כל הציבור אינה קריבה.
ג. אינה קריבה כלל ואפילו מתו מיעוט מהציבור.
ד. איבעיא דלא איפשיטא.

א. נחשבים כשבט אחד.
ב. נחשבים כב' שבטים.
ג. אינם נחשבים אפילו כשבט אחד.
ד. תלוי אם היה להם נשיאים בנפרד או לא.

א. משום דאינו בא לכלל עניות.
ב. מקרא דלאשמת העם.
ג. וכפר עליו ועל שגגתו וכו' יצא משיח שאינו חטאתו ושגגתו שוה.
ד. מעם הארץ בעשותה פרט למשיח.

א. משום שכל המודה בה ככופר בכל התורה כולה.
ב. משום שנאמרה בדברה הראשונה בעשרת הדברות.
ג. משום דשאני מינות דמשכא.
ד. משום שנשמעה מפי הקב"ה דאנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה נאמרו.

א. לכו"ע חייב.
ב. לכו"ע פטור.
ג. לר"י הגלילי חייב ולר' עקיבא פטור.
ד. לר"ע חייב ולר"י הגלילי פטור.

א. דלא אמרינן הואיל ונדחה ידחה ואף שעתה אין לו קדושת כהן.
ב. משום שאף שעבר מכהונתו נשאר בקדושת כהן.
ג. ילפינן ליה מקרא והקריב על חטאתו מלמד שמביא חטאתו משעבר.
ד. משום שגדולה כהונה שניתנה בעשרים וארבע מעלות

א. איני רוצה שתכבדוני אלא רצוני שתעבדוני.
ב. איננו מעוניין לתת לכם כבוד רק השררה היא עבדות שיש בה עול ציבור.
ג. אל תתגאו בתורה ומעשים טובים שלכם כי אינכם אלא כעבד עובד אתו אדונו.
ד. איני נותן לכם שכר עבור עבודתכם אלא עליכם לעבוד בחנם.

א. עבירה שנעשית מחמת אונס בניגוד לרצונו.
ב. עבירה שנעשית לשם דבר מצוה.
ג. עבירה "שלא נעשית" גדולה כמצוה "שנעשית".
ד. נתכוון לעשות מצוה ונודע לו שעשה עבירה.

א. משום דהוו דברים שהנפש קצה בהן ואם כן וודאי כוונתו להכעיס.
ב. משום דדברים שאסורים באכילה מטמטם את הלב.
ג. משום דהני איסורים הוו דבר ששהצדוקין מודים בו.
ד. משום דהני איסורים הוו ל"ת חמיר.

א. כהן שעבר על דברי תורה.
ב. כהן שהפסיק עבודתו מחמת טומאה ועתיד לחזור.
ג. כהן שמילא מקומו של הכהן המשמש תמיד.
ד. כהן שהעבירוהו לגמרי מעבודתו מחמת מום גמור שנמצא בו.

א. דלא אמרינן הואיל ונדחה ידחה ואף שעתה אין לו קדושת כהן.
ב. ילפינן מקרא דהוי כל מצא לכו למים.
ג. כדי שימשכו שמועותיכם כמעיין זה שמושך והולך.
ד. משום דשמעתתא בעי צילותא.

א. משום שהתורה ניתנה במ"ח דברים וכהונה נקנית בכ"ד דברים.
ב. משום שחכם שמת אין לנו כמותו משא"כ מלך כל ישראל ראויין למלכות.
ג. כדי שלא יתבטל החכם מתלמודו.
ד. כי מלך אין לו עניות ויכול לפדות עצמו משא"כ חכם.

א. העושה אותם אינו יכול ללמד אחרים.
ב. העושה אותם שוכח את לימודו.
ג. העושה אותם לא יהיו בניו ת"ח.
ד. העושה אותם יהיה קשה לו לשמעו בלימוד.

א. שלומד התורה באימה כנתינתה מסיני.
ב. שלומד משנה וברייתא סדורין לו כנתינתה מסיני.
ג. שמכניס עציו כהר סיני.
ד. שלומד רק תורה שבכתב שניתנה בסיני.