yeshiva.org.il


מבחנים משנה מסכת תמיד

מקורות ללימוד לפני המבחן:
משניות מסכת תמיד

פרק א
א. בשלשה עשר שערי הר הבית.
ב. בבית אבטינס, בבית הניצוץ ובבית המוקד.
ג. רק הלויים שמרו.
ד. בלשכת עושי חביתין, בלשכת הגזית ובלשכת הטלאים.

א. לא, כשישנו בגדי הקדש היו ע"י ראשיהם.
ב. כן, שנאמר: "לא יסורו ממנו".
ג. רק ראשי המשמרת בית אב, השאר כתשובה א'.
ד. רק בשבתות, מפני שמיהרו להשכים.

א. כן, כי עד עלות השחר כבר נטהר.
ב. כן, כי הוא רק טבול יום.
ג. לא.
ד. רק בצהרי היום, מפני מראית עין.

א. על ידי פיס (הגרלה).
ב. הטובל ראשון - תורם ראשון.
ג. תמיד כהן גדול תורם את הדשן.
ד. כל דאלים גבר.

א. האירו לו את הדרך.
ב. היו לכבוד לממונה.
ג. פתחו את השערים בפני הממונה.
ד. היו בודקים והולכים.

א. שלא יכווה.
ב. שיזכור לקדש ידיו ורגליו.
ג. שלא יסתכל בכרובים.
ד. שלא יתחיל עד קריאת הגבר.

פרק ב
א. שרפו אותם בבית המוקד.
ב. היו נאכלים לכהנים.
ג. בשלב הזה, היו מסלקים אותם לצידי המזבח (כי אסור להורידם מהמזבח).
ד. נעשו קדשים ונאסרו במגע.

א. מצבור של אפר במרכז המזבח.
ב. ...ותפוח של זהב היה קבוע בשער ההיכל...
ג. הכלי שבו הקטירו את הקטרת.
ד. אבן טובה שהאירה את המקדש בלילות.

א. זית, חרוב ותמר.
ב. ארז ושקמה בלבד.
ג. כל העצים שמשו למזבח.
ד. אגוז, תאנה ועץ שמן.

א. זית, חרוב ותמר.
ב. גפן וזית.
ג. ארז ושקמה.
ד. אגוז, תאנה ועץ שמן.

א. משם היו חותים את הגחלים.
ב. שיוכלו להצית משם את האליתא (הקיסמים הדקים).
ג. כדי שהרוח תוכל לעבור בין הגזרים.
ד. כך נהגו ולא היה לכך טעם.

א. לשריפת האיברים שלא נתאכלו.
ב. להדלקת המנורה.
ג. להדלקת האש בבית המוקד.
ד. ממנה לקחו גחלים למזבח הקטרת.

א. למערכה הגדולה.
ב. למערכה קטנה.
ג. לא נותרו איברים הם נאכלו ע"י הכהנים.
ד. למערכה שבבית המוק

פרק ג
א. הרואה אומר: האיר פני כל המזרח.
ב. הרואה אומר: ברקאי.
ג. הרואה אומר: השחר עלה.
ד. ת"ק אומר ב' ומתיא בן שמואל אומר א'.

א. 25.
ב. 93.
ג. 100.
ד. 61.

א. בצפון מזבח החיצון.
ב. בדרום מזבח החיצון.
ג. במערב מזבח החיצון.
ד. במזרח מזבח החיצון.

א. מחתה, כף, טני וכוז.
ב. שתי כפות, מחתה ומפתח.
ג. שני מפתחות, מחתה וכוז.
ד. טני, כוז ושני מפתחות.

א. הכהן הגדול.
ב. כל אדם.
ג. ה' אלוקי ישראל בא בו.
ד. ראש בית אב.

א. כשהריח את ריח הקטרת.
ב. כששמע את הקול של פתיחת שער הגדול.
ג. כשהממונה אמר לו.
ד. כשפתחו הלויים בשיר.

א. קול המגריפה, קול החליל וקול הצלצל.
ב. קול פתיחת שער הגדול, קול גביני כרוז וקול השופר.
ג. קול השיר, קול העץ שנעשה לכיור.
ד. כל התשובות נכונות.

א. שני נרות המזרחיים.
ב. נר האמצעי.
ג. שני הנרות המערביים.
ד. הדין הזה שייך לכל הנרות.

פרק ד
א. על קרן דרומית מערבית, על הטבעת השניה.
ב. על קרן דרומית מזרחית, על הטבעת השניה.
ג. על קרן צפונית מערבית, על הטבעת השניה.
ד. על קרן צפונית מזרחית, על הטבעת השניה.

א. על קרן דרומית מערבית, על הטבעת השניה.
ב. על קרן דרומית מזרחית, על הטבעת השניה.
ג. על קרן צפונית מערבית, על הטבעת השניה.
ד. על קרן צפונית מזרחית, על הטבעת השניה.

א. בלשכת הטלאים.
ב. בבית המדיחין.
ג. בכיור.
ד. על שולחנות של שיש שבין העמודים.

א. באו להם ללשכת הגזית לקרות את שמע.
ב. היו פותחים את השערים.
ג. מיד היו מברכים את העם.
ד. באו לבית הטבילה, טבלו ועלו וישבו בהר הבית.

פרק ה
א. ברכת העבודה.
ב. ברכת המוספין.
ג. ברכה אחת למשמר היוצא.
ד. ברכה אחת למשמר הנכנס.

א. הכהנים העניים.
ב. הכהנים שלא עסקו בעבודת הקטרת מימיהם.
ג. הכהנים שברכה שורה בעמלם.
ד. הכהנים שאין הברכה שורה בעמלם.

א. לאיחסון בגדי הכהונה.
ב. לאיחסון כלי השרת.
ג. לאיחסון כלי השיר.
ד. לאיחסון כלי הקרבנות.

א. ג' קבין.
ב. ד' קבין.
ג. ד' איפות.
ד. ה' סאין.

א. לכפיה על גבי הגחלים בשבת.
ב. לכפיה על גבי השרץ בשבת.
ג. להורדת הדשן מעל גבי המזבח.
ד. כל התשובות נכונות.

א. העומד שם מיד מתחרש.
ב. אין אדם שומע קול חבירו בירושלים מקול המגרפה.
ג. חלונות ירושלים לא עמדו מפני עוצמתה.
ד. עולי רגלים היו נמנעים מלבוא קול המגרפה.

א. להכריז על תחילת העבודה במקדש.
ב. להודיע ביריחו על זמן תפילת שחרית.
ג. לקרוא לכהנים וללויים לעבודה, ולהעמיד הטמאים בשער המזרח.
ד. להשכים את הכהנים.

פרק ו
א. היה לוקח ממזבח העולה.
ב. היה לוקח ממזבח הקטרת.
ג. היה לוקח מבית המוקד.
ד. היה לוקח מכל להבה שהיא.

א. נר המזרחי.
ב. מאיזה שירצה.
ג. נר המערבי.
ד. היה לוקח ממזבח החיצון כי אסור להדליק מן הנרות.

א. כן.
ב. לא.
ג. רק הכהן הגדול.
ד. רק שני כהנים שסייעו למקטיר הקטרת.

פרק ז
א. תפקידם היה לאחוז בימינו, בשמאלו ובאבני השהם.
ב. משום כבוד השכינה.
ג. צריך להיות כמו בי"ד, ולכן נכנסים שלשה.
ד. משום כבודו של כהן גדול.

א. הפרוכת שלפני קדש הקדשים.
ב. הפרוכת שבפתח ההיכל.
ג. הפרוכת שבפתח האולם.
ד. מחלוקת פרשנים אם תשובה ב' או ג'.

א. פיצול הברכות, אמירת שם ה' ומיקום ידי הכהנים.
ב. זמן אמירת הברכות ואמירת שם ה'.
ג. פיצול הברכות ומיקום ידי הכהנים.
ד. זמן אמירת הברכות, פיצול הברכות ואמירת שם ה'.

א. אסור לו.
ב. מותר לו שנאמר: "וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם".
ג. מותר לו רק ביום כיפור.
ד. מחלוקת ת"ק ור"י אם א' או ב'.

א. מערבית דרומית, דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית.
ב. צפונית מערבית, מערבית דרומית, דרומית מזרחית, מזרחית צפונית.
ג. דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית.
ד. מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית, דרומית מזרחית.

א. במקום ניסוך היין שהיה בקרן צפונית מערבית.
ב. במקום ניסוך היין שהיה בקרן מערבית דרומית.
ג. במקום ניסוך היין שהיה בקרן מזרחית צפונית.
ד. במקום ניסוך היין שהיה בקרן דרומית מזרחית.

א. ריקודים ומחולות.
ב. לא מוזכר ליווי כלל.
ג. קריאת התורה.
ד. תקיעה והשתחוויה.

א. שיר הניצחון של עם ישראל.
ב. מזמור שיר לתחיית המתים.
ג. מזמור שיר לעתיד לבוא - ליום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים.
ד. כל התשובות נכונות.