חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,028 בתים ,  21 בספטמבר 2009
באמצע עריכה נא לא לגעת
מ (שוחזר מעריכה של 83.130.122.173 (שיחה) לעריכה האחרונה של נח נחמן)
(באמצע עריכה נא לא לגעת)
שורה 1: שורה 1:
[[אדמו"ר]] הזקן רבי [[שניאור זלמן מלאדי]], מייסד [[חסידות]] חב"ד, והרבי הראשון שלה.
'''חסידות חב"ד''' (חכמה בינה דעת) הוקמה לפני למעלה ממאתיים שנה על ידי רבי שניאור זלמן מליאדי, הנקרא בפי חסידי חב"ד '''[[אדמו"ר הזקן]]''', וידוע בעולם היהדות כ'''בעל ה[[תניא]] וה[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן|שולחן ערוך''' (הרב)]], או סתם '''הרב'''.
הרבי מליובאוויטש רבי [[מנחם מנדל שניאורסון]] האדמו"ר השביעי של חסידות חב"דחסידות חב"ד היא חסידות גדולה, הפרושה בכל רחבי תבל, והיא בין החסידויות הגדולות בעולם כולו ובישראל (לצד חסידות גור).
 
כיום נחשבת חסידות חב"ד לכוח הדינאמי ביותר בחיים היהודיים בעולם כולו.
 
עד להקמת חסידות חב"ד, היו מנהיגי החסידות הכללית [[הבעל שם טוב | רבי ישראל בעל שם טוב]] וממשיך דרכו רבי דוב בער – [[המגיד ממזריטש]].


השם חב"ד הוא ראשי תיבות של "חכמה, בינה, דעת" (מאפייני השכל בעולם ה[[קבלה]]), ונבחר על ידי מייסדה, רבי שניאור זלמן מלאדי, שנקרא בפי חסידי חב"ד אדמו"ר הזקן, וידוע גם בשם בעל ה[[תניא]] ו[[שולחן ערוך הרב]], או סתם הרב.


   
   
== מייסד חב"ד ==
== ייסוד חב"ד ==
 
[מיסד שיטת חב"ד [[רבי שניאור זלמן מליאדי]], נולד ב[[ח"י אלול ה'תק"ה]] (1745) בעיירה ליאוזנא שברוסיה הלבנה לאביו [[ברוך פוזנר|רבי ברוך]], שהשתייך לעדת ה"נסתרים" והיה מחסידיו של הבעש"ט.
 
אל עולם החסידות הגיע בהיותו בן 20-18. הוא נסע אז לעיירה מזריטש בה הנהיג את החסידות תלמידו של הבעש"ט וממלא מקומו – רבי דוב בער, המכונה "[[המגיד ממזריטש]]", והפך במהרה לאחד מתלמידיו.
 
לאחר פטירת המגיד ממזריטש, בשנת [[תקל"ג]] (1773), נתמנה רבי שניאור זלמן לאחראי על צורת עבודתם ורשת פעולותיהם של החסידים. כעבור שלוש שנים נוספות, באסיפה הכללית של תלמידי המגיד ממזריטש, הוחלט למנות את רבי שניאור-זלמן לנשיא החסידות במדינת ליטא, היות שההתנגדות לחסידות שם היתה חזקה מבכל מקום אחר, ותלמידי המגיד ראו בו כמתאים ביותר, וגם בשל שיטתו השכלתנית - שהתאימה לאופיה הלמדני של ליטא. רבי שניאור זלמן אכן הצליח מאוד בעבודתו, ורבים מגדולי התורה באזור הצטרפו לתנועת החסידות.


[[רבי שניאור זלמן מלאדי]] - מייסד חסידות חב"ד
שנה זו - [[תקל"ו]] (1776) - היא גם, כפי הנראה, השנה שבה החלה הנהגתו של רבי שניאור זלמן לקבל יותר ויותר את הגוון החב"די. במשך השנים הבאות נתגלה כיוון זה כמיוחד במינו, ולא עבר זמן רב והכל ידעו, כי בשיטת החסידות נולד זרם חדש – הזרם החב"די.


מיסד חסידות חב"ד הוא רבי שניאור זלמן מלאדי, נולד בשנת תק"ה.(על שם שנת לידתו קרויה הוצאת הספרים של החסידות: "קה"ת") הוא היה תלמידו של המגיד ממזריץ' ותלמיד-חבר אצל רבי מנחם מנדל מויטבסק. עם נסיעתו של האחרון לארץ ישראל מילא את מקומו, והוא בן 30 בלבד, בהנהגת התנועה החסידית ביד רמה.
חסידות חב"ד הפכה מעתה למטרה העיקרית שאליה כוונו התקפותיהם של המתנגדים - מזה ושל המשכילים - מזה. רבי שניאור זלמן סבל רבות בשל כך, ובשנת [[תקנ"ט]] (1799) אף [[מאסר וגאולת אדמו"ר הזקן|נאסר]] על-ידי השלטון הצארי, בעקבות הלשנה של המתנגדים והמשכילים. הוא ישב 53 יום במאסר, כאשר עונש מוות - המיועד למורדים במלכות - מרחף מעליו. אולם בסופו של דבר הצליח להוכיח את חפותו ויצא בכבוד ובניצחון גדול. יום צאתו לחירות, [[י"ט כסלו תקנ"ט | י"ט בכסלו]], הפך מאז לחג-הגאולה בקרב חסידי חב"ד והקרובים אליהם.


לאחר פטירת המגיד ממזריץ' החליטו תלמידיו לחלק ביניהם את האזורים השונים ברוסיה, פולין, ליטא והסביבה כדי להפיץ את תורת החסידות שייסד הבעש"ט. על רבי שניאור זלמן הוטל לקחת את אזור ליטא, מכיוון ששם הייתה התנגדות מאוד חזקה וראו בו כמתאים ביותר, וגם בשל שיטתו השכלתנית, שהתאימה לאופיה הלמדני של ליטא. הוא אכן הצליח מאוד ורבים מגדולי התורה באזור הצטרפו לתנועת החסידות.


== התנגדות לחסידות ==
== התנגדות לחסידות ==
שורה 28: שורה 35:
=== ספר היסוד התניא ===
=== ספר היסוד התניא ===


ספר התניא, ספרו ההגותי העיקרי של רבי שניאור זלמן מליאדי, הינו ספר היסוד של חסידות חב"ד. חסידים רבים לומדים בו מידי יום, ואף מדפיסים אותו במהדורות ושפות רבות ובמקומות רבים ככל האפשר.
במשך עשרים שנה משנת [[תקל"ה]] (1775) כתב רבי שניאור זלמן את הספר בו הוא פורש את משנתו, משנת חסידות חב"ד. כמו כן כתב בו עצות ותשובות רבות על שאלות בענייני עבודת ה' ששאלוהו חסידיו ב[[יחידות]]. בשנת [[תקנ"ה]] (1795) סיים את כתיבתו, ואישר להעתיקו. הספר הופץ בקרב החסידים שקיבלוהו בשמחה.
 
מתנגדי החסידות חששו מהשפעת הספר, ועל כן הטילו בו זיופים מכוונים על מנת להציגו כספר "כפרני". עם זיופים כאלה הציגוהו בפני הגאון מוילנה, ומשום כך הורה לשרפו. כשנודע לרבי שניאור זלמן על כך, הורה להדפיסו ובכך למנוע את המשך זיופו.
 
בשנת [[תקנ"ז]] (1797) שלח רבי ש"ז את הספר לבית הדפוס בסלאוויטא, כשהוא מבקש מחבריו, תלמידי [[המגיד ממזריטש]], ר' [[זושא מאניפולי]] ור' [[יהודה לייב הכהן]] לצרף את הסכמתם. הללו התפעלו מאד מהספר וצרפו את הסכמותיהם החמות. העותקים הראשונים הגיעו לידי רש"ז ב-כ' כסלו [[תקנ"ז]].
 
בתחילה היו מראשי החסידות שלא קיבלו את הספר, עקב האלמנט האינטלקטואלי שבמשנת חסידות חב"ד, אך לבסוף הוא אומץ בחום גם על ידם. כיום, הספר נחשב לראשון בחשיבות מבין ספרי היסוד של תנועת החסידות, נערץ על ידי כל זרמיה ונלמד בכל תפוצות ישראל.
 
בספר זה מצויים יסודותיה של תורת חב"ד ופנימיות התורה. הספר מבאר בהרחבה את מבנה נפש האדם ואת מערך הכוחות הפועל בקרבו; הוא חודר לעומקן של בעיות פילוסופיות מקיפות, כמו היחס בין הבורא לעולם, בריאת [[יש מאין]], [[אחדות ה']], מטרת התורה והמצוות וכדומה, והוא סולל לפני האדם דרך בטוחה וקלה להגיע לדרגות נעלות ולעבוד את ה' כראוי.
 
ספר התניא השפיע השפעה מכרעת על האמונה היהודית. עד הבעש"ט היו דעות גדולי ישראל חלוקות בענין אופן השגחתו של הקב"ה על עולמו. הבעש"ט חידש שההשגחה של הקב"ה הינה [[השגחה פרטית]] על כל פרט ופרט ביקום. אדמו"ר הזקן, בביאורו את שיטת הבעש"ט בספרו, הפך את אמונה זו לרווחת בכל קהילות ישראל.  


בשנת תקנ"ז נדפס בסלאוויטא ספר החסידות הסמי-קבלי של רבי שניאור זלמן, ה"תניא". שם החלק הראשון של הספר, "ספר של בינונים", מרמז על תפיסתו. הספר מחלק את עם ישראל לחמישה חלקים: צדיק גמור, צדיק שאינו גמור, בינוני, רשע שאינו גמור ורשע גמור. הספר מדריך בעיקר את ה"בינוני" (יהודי שבמצבו הנוכחי לא עובר עבירה, אולם עדיין עולים בו הרהורי עבירה, אם כי הוא מכניע אותם מיד). עבודת ה' של הבינוני קשורה לצדיקים הגמורים שבדור, ובכך מואדרת דמותו של האדמו"ר כמסייע להתקדמותו של הבינוני "שנשמתו יונקת את כוחה מנשמת הצדיק", וניתנה למעשה לגיטימציה רעיונית-קבלית לסמכותו ומרכזיותו של האדמו"ר בקהילה. החסידים הראשונים סיפרו כי: 'בעל התניא חיבר גם "ספר של צדיקים" אך הספר עלה באש, כרמז לכך, שבדורות שלנו, לאנשים רגילים אין כל שייכות למדרגת צדיקים. ועל כן אין צורך בספר הדרכה המיועד להם...'. רבי חיים מוולוז'ין כתב ספר מענה לספר התניא בשם "נפש החיים" ובו הוא מסביר את עקרונות הקבלה, באופן שהוא מבטל את דמות הצדיק ואת המבנה ההיררכי המובנה בחסידות, ומתחיל בכך שהוא טוען שכל אדם נברא בצלם אלוהים, ולכן לכל אדם יש כוחות קוסמיים להוסיף כוח בפמליה של מעלה, בלא צורך בתיווך של כל אדם אחר.
השפעתו היתה רבה כל כך עד שאפילו תלמידו של הגר"א, ר' חיים מוולוז'ין, חזר בו מתפיסת רבו, בעקבות הלימוד בתניא, והודה בספרו 'נפש החיים' שהאמת כשיטת החסידות בענין "[[צמצום לא כפשוטו]]".  


כיום משתתפים ברחבי העולם כולו, יהודים רבים, חסידים וליטאים, חרדים ואף כאלה שאינם מגדירים עצמם כשומרי תורה ומצוות, בשיעורים הנלמדים בספר זה ואשר להם השפעה מכרעת על חייהם של אנשים רבים. חסידים רבים הצטרפו לחסידות חב"ד בעקבות לימוד התניא. אכן, נכרת בהשפעתו של ספר זה שהוא היסודי בחסידות, הבטחתו של המשיח לבעש"ט "[[יפוצו מעינותיך חוצה]]".




שורה 76: שורה 94:
== הדור השביעי של חסידות חב"ד ==
== הדור השביעי של חסידות חב"ד ==


   
בין המאפיינים הבולטים של הדור השביעי - ייסוד מפעל השליחות. העבר מרכז חב"ד ל[[770 - מרכז חב"ד העולמי]].
770 - מרכז חב"ד העולמי בברוקלין, בו נמצא גם משרדו של הרבי מליובאוויטש, וביתו ומשרדו של הרבי הקודם בשנותיו האחרונותלכל אדמו"ר ישנה דרך מיוחדת המאפיינת אותו ובה נקט עד הסוף (לדוגמה אדמו"ר הריי"צ ידוע בדרישתו המלאה ל"מסירות נפש" ובמעשיו בנושא). לכן קשה לתאר את החסידות מנקודת מבט אחת ויש לראות את המפורט בנוגע ל"הפצת יהדות" כמאפיין בעיקר את דרכו הייחודית של הרבי האחרון, וכמובן בעקבותיו את חסידיו כמיישמים.
 
 
 
== האדמו"ר השביעי ==
== האדמו"ר השביעי ==


שורה 93: שורה 107:
=== תקופת מחלת הרבי ===
=== תקופת מחלת הרבי ===


בערוב ימי הרבי, בכ"ז באדר ה'תשנ"ב נפל הרבי באהל קברו של חמיו ולקה בשבץ מוחי, מאז ועד פטירתו בג' בתמוז ה'תשנ"ד, הפכה האמונה במשיחיותו, לאמונה דומיננטית ברוב חלקי החסידות.הרבי יצא מדי פעם לחסידיו במרפסת שבנו במיוחד בגלל מחלתו ב770 היוצאת מחדרו לכיוון בית המדרש הגדול. חסידיו שרו אז את השיר "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" והוא עודד את השירה. עד היום יש מחלוקת בין חסידיו אם במצבו הבריאותי שהיה אז, יכל לשמוע את מה ששרו, או לא.
בערוב ימי הרבי, בכ"ז באדר ה'תשנ"ב נפל הרבי באהל קברו של חמיו ולקה בשבץ מוחי, מאז ועד פטירתו בג' בתמוז ה'תשנ"ד, הפכה האמונה במשיחיותו, לאמונה דומיננטית ברוב חלקי החסידות.הרבי יצא מדי פעם לחסידיו במרפסת שבנו במיוחד בגלל מחלתו ב770 היוצאת מחדרו לכיוון בית המדרש הגדול. חסידיו שרו אז את השיר "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" והוא עודד את השירה.  
 
אלי ויזל כותב בספרו על חייו, כי בתקופה בה הרבי חלה, חסידיו הכתירו אותו כמלך המשיח והוא ריחם על הרבי שלא יכל להתגונן, מחמת בריאותו
 
הרבי עצמו בהיותו בריא, התבטא פעמים רבות בחריפות כנגד עיסוק במשיחיותו, וטען גם שבכלל אין עניין לחפש מיהו המשיח, וגרס שעניין זה מרבה מחלוקת שלא לצורך ושאין שום עניין לעסוק בזה . את עצם היותו משיח הוא לא אישר ולא שלל.
הרבי עצמו בהיותו בריא, התבטא פעמים רבות בחריפות כנגד עיסוק במשיחיותו, וטען גם שבכלל אין עניין לחפש מיהו המשיח, וגרס שעניין זה מרבה מחלוקת שלא לצורך ושאין שום עניין לעסוק בזה . את עצם היותו משיח הוא לא אישר ולא שלל.


67

עריכות

תפריט ניווט