חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5,203 בתים ,  15 בספטמבר 2009
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 93: שורה 93:
=== תקופת מחלת הרבי ===
=== תקופת מחלת הרבי ===


בערוב ימי הרבי, בכ"ז באדר ה'תשנ"ב נפל הרבי באהל קברו של חמיו ולקה בשבץ מוחי, מאז ועד פטירתו בג' בתמוז ה'תשנ"ד, הפכה האמונה במשיחיותו, לאמונה דומיננטית ברוב חלקי החסידות.הרבי יצא מדי פעם לחסידיו במרפסת שבנו במיוחד בגלל מחלתו ב770 היוצאת מחדרו לכיוון בית המדרש הגדול. חסידיו שרו אז את השיר "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" והוא עודד את השירה. עד היום יש מחלוקת בין חסידיו אם במצבו הבריאותי שהיה אז, יכל לשמוע את מה ששרו, או לא.
בערוב ימי הרבי, בכ"ז באדר ה'תשנ"ב נפל הרבי באהל קברו של חמיו ולקה בשבץ מוחי, מאז ועד פטירתו בג' בתמוז ה'תשנ"ד, הפכה האמונה במשיחיותו, לאמונה דומיננטית ברוב חלקי החסידות.הרבי יצא מדי פעם לחסידיו במרפסת שבנו במיוחד בגלל מחלתו ב770 היוצאת מחדרו לכיוון בית המדרש הגדול. חסידיו שרו אז את השיר "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד" והוא עודד את השירה.


אלי ויזל כותב בספרו על חייו, כי בתקופה בה הרבי חלה, חסידיו הכתירו אותו כמלך המשיח והוא ריחם על הרבי שלא יכל להתגונן, מחמת בריאותו
קבוצת חסידי חב"ד המכנה אתו "מלך המשיח שליט"א". קבוצה זו מכירה ברבי בוודאות כמשיח וסבורה כי הוא עדיין "חי ממש", מתייחסת ומתנהגת אליו ככזה. אנשיה לא הולכים לקברו, ואף מאמינים כי נמצא בתפילות בגופו. קבוצה זו הנה שולית בהשוואה לפלג המתון, הדומיננטי ברוב העולם. בישראל לעומת זאת כמותם גדולה יחסית, בערך 60% מחסידי חב"ד בישראל הם משיחיסטים, אך עם זאת היא לא המתבלטת בפעילותה בשטח (למשל כמעט כל שלוחי חב"ד בישראל ובעולם הם מקבוצה המתונה).
 
הרבי עצמו בהיותו בריא, התבטא פעמים רבות בחריפות כנגד עיסוק במשיחיותו, וטען גם שבכלל אין עניין לחפש מיהו המשיח, וגרס שעניין זה מרבה מחלוקת שלא לצורך ושאין שום עניין לעסוק בזה . את עצם היותו משיח הוא לא אישר ולא שלל.
 
 
 
=== לאחר פטירת הרבי ===
 
אהל קברו של הרבי מליובאוויטשהרבי נפטר בשנת ה'תשנ"ד -. פטירתו היכתה בהלם את חסידיו.
 
מאחר שנהוג בכל תנועה חסידית שהרבי הוא האישיות הדומיננטית והרוח החיה של התנועה, שעל פיו ישק כל דבר, העובדה שחסידי חב"ד לא מינו אדמו"ר חדש מעידה על השבר הגדול בפטירתו, ומצד שני על האמונה הגדולה, של תנועה זו. לאי מינוי היורש תרמה גם העובדה שלרבי לא היו ילדים ולא היה לו ממשיך טבעי (תנועה חסידית דומה שעברה שבר והתחזקות היא חסידות ברסלב לאחר פטירת רבי נחמן מברסלב). כמו כן, בכל שנות חסידות חב"ד נהגו אדמור"י התנועה לדאוג למחליפם הבא אחריהם, לעומת זאת הרבי לא דאג להשאיר אחריו מחליף, ובמכוון.
 
חסידי חב"ד נוהגים לומר, ש"מורשתו" של הרבי משמשת נר לרגליהם, והם חשים בהמשך מנהיגותו. הם הולכים לפי שיטתו, ולומדים את משנתו ותורתו הענקית, הפרוסה על פני מאות ספרים שהשאיר, ומחנכים לפיה.
 
אחר פטירתו התפלגה חסידות חב"ד לשתי קבוצות.
 
 
 
=== הזרם המתון ===
 
פוסטר של הפלג המשיחי בחב"ד, שמפיץ את הרעיון כי הרבי מליובאוויטש הוא המשיח קבוצה מתונה שהשלימה עם פטירתו, ומתנהגת לפי כללי השולחן ערוך, כלומר, ביום פטירתו אומרים קדיש ועולים לקברו וכדומה. ומצפה לשובו בתחיית המתים.
 
כבכל חסידות, גם היום פונים חסידי חב"ד אל הרבי באמצעות כתיבה ו"השתטחות" על קברו, בכל דבר רציני בחיים, כגון נישואין, בעיות רפואיות, עבודה, מקום מגורים וכדומה, תוך התחזקות במילוי הוראותיו הרבות (בעיקר שמירה על חת"ת - חומש יומי עם רש"י, תהילים יומי, ותניא יומי) חסידי חב"ד נכנסים לאהל ל"יחידות" כמו לפני פטירת הרבי.
 
על פי התאולוגיה החבדי"ת לכל דור ודור בדברי ימי עם ישראל החל מימי משה רבינו ועד ימינו ישנו מנהיג יהודי לדור המשמש כ"נשיא הדור" וממשיך דרכו של משה רבינו, חסידי חב"ד מאמינים כי מאז ייסוד חסידות חב"ד (על ידי האדמו"ר הזקן בעל התניא) כל אדמו"ר מאדמור"י חב"ד שימש בזמנו כנשיא הדור שבהתייחס לדור נחשב ל"ראש הדור" וקיים בינו לבין הקדוש-ברוך-הוא קשר בלתי אמצעי ונעלה אף מצדיקים אחרים בדורו.
 
לפי אמונה זו לכל דור ישנו תפקיד אותו עליו להשלים ובתחומו לפעול בהשמת דגש מיוחד, אף החסידים המתונים מאמינים כי האדמו"ר ממשיך להנהיג אף לאחר פטירתו בג' תמוז תשנ"ד, שהרי כשם שאין אדם יכול להתקיים ללא ראש כך עם ישראל אינו יכול לתפקד ללא נשיא דור. המשימה של הדור השביעי על פי הוראות הרבי היא הבאת המשיח והגאולה (ללא קשר ובלי התייחסות לזהות הגואל), וכל עוד לא הושלמה משימה זו נותר הרבי מליובאוויטש נשיא הדור ומנהיגו אפילו לאחר פטירתו.
 
יצויין כי הרבי מעולם לא דיבר על עצמו כנשיא דור או מלך המשיח, ותמיד התייחס וכינה את חותנו - הדמו"ר הקודם (הריי"צ) - כ"נשיא הדור" ו"חותני הרבי" ואף עלה על קברו פעמים רבות מספור ועמד על גביו שעות, לעתים בקור מקפיא, כשהוא מקריא את פתקיהם הרבים של החסידים, ולאחר מכן קורעם ומשליכם מעל גבי המצבה.
 
 
 
=== המשיחיסטים ===
 
קבוצה ה"משיחיסטית" המכנה אתו "מלך המשיח שליט"א". קבוצה זו מכירה ברבי בוודאות כמשיח וסבורה כי הוא עדיין "חי ממש", מתייחסת ומתנהגת אליו ככזה. אנשיה לא הולכים לקברו, ואף מאמינים כי נמצא בתפילות בגופו. קבוצה זו הנה שולית בהשוואה לפלג המתון, הדומיננטי ברוב העולם. בישראל לעומת זאת כמותם גדולה יחסית, בערך 60% מחסידי חב"ד בישראל הם משיחיסטים, אך עם זאת היא לא המתבלטת בפעילותה בשטח (למשל כמעט כל שלוחי חב"ד בישראל ובעולם הם מקבוצה המתונה).


ה"משיחיסטים" לעומת זאת, שואלים את הרבי שאלות באופן הדומה לגורל הגר"א, כלומר הכנסת המכתב עם השאלה לספר אגרות קודש, המורכב ממכתבים ששלח הרבי, ו"פתיחה" בעמוד מסוים, לאתר את התשובה.
ה"משיחיסטים" לעומת זאת, שואלים את הרבי שאלות באופן הדומה לגורל הגר"א, כלומר הכנסת המכתב עם השאלה לספר אגרות קודש, המורכב ממכתבים ששלח הרבי, ו"פתיחה" בעמוד מסוים, לאתר את התשובה.
משתמש אלמוני

תפריט ניווט