הרב אליעזר ולדמן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''הרב אליעזר ליפא ולדמן''' - ראש [[ישיבת ניר]] בקרית ארבע יחד עם [[הרב דב ליאור]], ממייסדי ההתנחלות ב[[חברון]] וב[[קרית ארבע]].
'''הרב אליעזר ליפא ולדמן''' הוא ראש [[ישיבת ניר]] ב[[קרית ארבע]] וממייסדי חידוש ה[[יישוב היהודי בחברון]]. כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת "התחיה".
==תולדות חייו==
===חייו ופועלו הציבורי והפוליטי===
נולד בל' ב[[שבט]] תרצ"ז ב[[פתח תקוה]] לאביו הרב יואל ולדמן. בהיותו בן שלוש עברה משפחתו לארצות הברית, שם למד מפי [[הרב יצחק הוטנר]] (מחבר ספרי "פחד יצחק") וב[[ישיבה יוניברסיטי]], וכן הוציא תואר ב[[פסיכולוגיה]] וב[[פילוסופיה]]. בשנת תשט"ז חזר לארץ, והחל ללמוד ב[[ישיבת מרכז הרב]] אצל [[הרב צבי יהודה הכהן קוק]], אותו הוא רואה עד היום בתור רבו המובהק, וכן אצל [[הרב דוד כהן]] (הרב הנזיר).


==חייו ופועלו הציבורי והפוליטי==
בשנת תשכ"ח, סמוך לחידוש היישוב היהודי בחברון, יסד את ישיבת 'מתנחלי חברון', ולאחר הקמתה של קרית ארבע, עברה הישיבה למבנים ארעיים בקריה עד להשלמת מבנה הקבע בו היא שוכנת כיום בתור "ישיבת ניר". לאחר מינויו של [[הרב דוב ליאור]] לכהן כרבה של קרית ארבע, הזמינו הרב ולדמן לעמוד לצידו בראשות הישיבה. במשך תקופה ארוכה כיהנו שניהם בראשות הישיבה, כאשר הרב ליאור עסק בעיקר בתחום העיון וה[[הלכה]], והרב ולדמן עוסק בלימודי אמונה - בעיקר על פי הגותו של [[הרב קוק]]. כיום, הרב ולדמן אינו מכהם כראש ישיבה בפועל, ותחתיו מכהן בנו הרב נעם. 
נולד בל' ב[[שבט]] [תרצ"ז ב[[פתח תקוה]], לאביו, הרב יואל ולדמן. בהיותו בן שלוש עברה משפחתו לארצות הברית, שם שהה עד 1956. בזמן שהותו שם למד אצל [[הרב יצחק הוטנר]] (מחבר ספרי "פחד יצחק") וב[[ישיבה יוניברסיטי]] והוציא תואר ב[[פסיכולוגיה]] וב[[פילוסופיה]].


כשחזר לארץ למד אצל [[הרב צבי יהודה הכהן קוק]], יחד עם [[הרב חיים דרוקמן]] (על הערכתו הרבה של הרב ולדמן לרצי"ה ניתן ללמוד מהקפדתו לכנותו תמיד "'''רבינו''' הרב צבי יהודה").  
הרב ולדמן היה ממייסדי וראשי תנועת ההתיישבות "[[גוש אמונים]]", ולאחר כמה שנים של תנועת "התחיה". בשנות שמונים שימש כרב המושב קשת ב[[רמת הגולן]]. שימש כחבר מזכירות מרכז ומועצת תנועת "התחיה" עד לפירוקה. כמו כן שימש כחבר המזכירות העולמית של תנועת [[בני עקיבא]], ולאחר מכן בהנהלה הארצית של התנועה. כיהן מטעמה כחבר כנסת בכנסות ה-11 וה-12, ופרש מהכנסת בשנת תש"ן.


בשנת תשכ"ח, סמוך לחידוש [[היישוב היהודי בחברון]], יסד את ישיבת 'מתנחלי חברון' (כיום - [[ישיבת הסדר|ישיבת ההסדר]] [[ישיבת ניר]]). לאחר הקמתה של קרית ארבע, עברה הישיבה למבנים ארעיים בקריה עד להשלמת מבנה הקבע בו היא שוכנת כיום. לאחר מינוי הרב דוב ליאור כרבה של הקריה, הזמינו הרב ולדמן לעמוד לצידו בראשות הישיבה. כיום משמשים שניהם כראשי הישיבה, כשהרב ליאור עוסק בעיקר בתחום העיון וה[[הלכה]], והרב ולדמן עוסק בלימודי אמונה - בעיקר על פי הגותו של [[הרב קוק]].
לרב ולדמן ולישיבתו שותפות רבת שנים במאבק על שלמות הארץ. מתוך הישיבה יצאו מייסדי גרעין 'אלון מורה' שזכו ליסד את היישוב [[קדומים]] ולאחר מכן את היישוב [[אלון מורה]] ובכך לפרוץ את הדרך לחידוש ההתיישבות היהודית ב[[שומרון]]. כמו כן, לפני ביצוע הנסיגה מ[[סיני]] עברה הישיבה, על רבניה ותלמידיה ל[[ימית]], ולפני הגירוש מ[[גוש קטיף]] וצפון השומרון עברה הישיבה ליישוב [[שא נור]] שבצפון השומרון.


הרב ולדמן היה ממייסדי וראשי תנועת ההתיישבות "[[גוש אמונים]]", ולאחר כמה שנים של תנועת "התחיה". בשנות שמונים שימש כרב המושב קשת ב[[רמת הגולן]]. שימש כחבר מזכירות מרכז ומועצת תנועת "התחיה" עד לפירוקה. כמו כן שימש כחבר המזכירות העולמית של תנועת [[בני עקיבא]], ולאחר מכן בהנהלה הארצית של התנועה. כיהן כחבר כנסת בכנסת ה-11 וה-12, ופרש מהכנסת בשנת תש"ן.
הרב ולדמן לימד בעבר לימודי אמונה ב[[ישיבת מרכז הרב]].
 
לרב ולישיבתו שותפות רבת שנים במאבק על שלמות הארץ. מתוך הישיבה יצאו מייסדי גרעין 'אלון מורה' שזכו ליסד את היישוב [[קדומים]] ולאחר מכן את היישוב [[אלון מורה]] ובכך לפרוץ את הדרך לחידוש ההתיישבות היהודית ב[[שומרון]]. כמו"כ לפני ביצוע הנסיגה מ[[סיני]] עברה הישיבה על רבניה ותלמידיה ל[[ימית]] וכן לפני הגירוש מ[[גוש קטיף]] וצפון השומרון עברה הישיבה ליישוב [[שא נור]] שבצפון השומרון.
 
הרב ולדמן לימד לימודי אמונה ב[[ישיבת מרכז הרב]] לפני ואחרי [[מלחמת יום הכפורים]].


==משנתו החינוכית==
==משנתו החינוכית==
שורה 33: שורה 31:
[[קטגוריה:רבני הציונות הדתית בישראל]]
[[קטגוריה:רבני הציונות הדתית בישראל]]
[[קטגוריה:רבנים חברי כנסת]]
[[קטגוריה:רבנים חברי כנסת]]
[[קטגוריה:רבני ישיבת מרכז הרב]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט