אבות מלאכות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,120 בתים ,  28 ביוני 2017
אין תקציר עריכה
שורה 102: שורה 102:


==ביאור המושג מלאכה==
==ביאור המושג מלאכה==
* בספר [[הכתב והקבלה]] על שמות כ, י, כתב: "שם מלאכה הונח על כל דבר מעשה המביא לידי תכלית ותועלת ויש בו תיקון העולם והם כלל לט מלאכות שהוזכרו בדרז"ל כמבואר היטב בדברי החכם רנ"ו בביאור שם מלאכה"
* בספר [[הכתב והקבלה]] על שמות כ, י, כתב: "שם מלאכה הונח על כל דבר מעשה המביא לידי תכלית ותועלת ויש בו תיקון העולם והם כלל לט מלאכות שהוזכרו בדרז"ל כמבואר היטב בדברי החכם רנ"ו בביאור שם מלאכה". וראה עוד ביתר הרחבה בהכתב והקבלה על שמות לה, א.
* בפירוש רש"ר הירש כתב  
* בפירוש רש"ר הירש על שמות כ, י כתב וז"ל: "נראה כי בכל מקום תכונתה של מלאכה אינה עמל גופני בשיעור קטן או גדול כי אם מלאכת מחשבת ביצוע מחושב ונבון של כוונה מסויימת... פעולה שיש עמה יצירה כלשהי. לא תוציא אל הפועל את כוונתך לגבי חפץ כלשהו. ...כללו של דבר, לא תייצר דבר. ... אלמלא פירושה המבהיר והמצמצם של תורה שבעל פה היינו אולי באים לכלל סברה שמושג המלאכה כללי ומקיף עוד יותר והיינו מחילים אותו על כל מעשה שיש בו משום ביצוע מחשבתנו לגבי כל דבר ודבר. דווקא התורה שבעל פה היא אשר מלמדת אותנו את המושג המדוייק והמילולי של מלאכה: ...עשיית כל חומר לשליח שבאמצעותו נהפוך את מחשבתנו למעשה.... פעולה יוצרת אסורה בשבת...".


[[קטגוריה:אנציקלופדיה תורנית מרוכזת]]
[[קטגוריה:אנציקלופדיה תורנית מרוכזת]]
[[קטגוריה:שבת]]
[[קטגוריה:שבת]]
[[קטגוריה:ל"ט מלאכות|*]]
[[קטגוריה:ל"ט מלאכות|*]]
2,221

עריכות

תפריט ניווט