יוסף הצדיק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,356 בתים ,  20 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
(רכ'ק)
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
המונח יוסף מפנה לכאן. אם התכוונתם למשמעות אחרת ראו [[יוסף (פירושונים)|'''יוסף''']]
המונח יוסף מפנה לכאן. אם התכוונתם למשמעות אחרת ראו [[יוסף (פירושונים)|'''יוסף''']]


'''יוסף הצדיק''' הוא הבן הראשון של [[רחל אימנו]] והבן האחד-עשר של [[יעקב אבינו]]. שמו ניתן לו על ידי אימו, כפי שנאמר: "וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף לִי בֵּן אַחֵר.{{מקור|בראשית ל, כד|כן}}. ואכן אחריו נולד אחיו הקטן, היחידי [[בנימין בן יעקב|בנימין]], כאשר אמו מתה בלידתו.
'''יוסף''' או '''יוסף הצדיק''' הוא הבן הראשון של [[רחל אימנו]] והבן האחד-עשר של [[יעקב אבינו]]. שמו ניתן לו על ידי אימו, כפי שנאמר: "וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף לִי בֵּן אַחֵר.{{מקור|בראשית ל, כד|כן}}. ואכן אחריו נולד אחיו הקטן, היחידי [[בנימין בן יעקב|בנימין]], כאשר אמו מתה בלידתו.


יוסף זכה שלשמו הפרטי נוסף הכינוי והתואר "[[צדיק]]", כיון שעמד ב[[ניסיון]], ולא חטא עם [[אשת פוטיפר]]. בתורת ה[[קבלה]] מסמל יוסף את המידה '''[[יסוד]]''', והוא הרביעי מבין שבעת ה[[אושפיזין]] בחג ה[[סוכות]].
יוסף היה בנו האהוב של יעקב, דבר שהביא לקנאת האחים בו, עד למכירתו. לאחר מכירתו נמכר יוסף לפוטיפר במצרים, הפך לראש ביתו, אך לאחר מכן נאסר בבית האסורים בעקבות עלילה שהעלילה עליו אשת פוטיפר, שכביכול ניסה לאנוס אותה. בכלא יוסף פתר לשרי פרעה את חלומותיהם, ולאחר שפרעה עצמו חלם חלום ופותר אין לו, הובא יוסף לפניו. יוסף פתר לפרעה את חלומותיו, וניבא לו שיהיו עתה שבע שנות שבע ולאחריהן שבע שנות רעב. פרעה בתגובה העלה את יוסף לגדולה, והפך אותו למשנה למלך מצרים.
 
לאחר שבע שנות הרעב, אחיו של יוסף ירדו מצרימה להביא לחם, ופגשו אותו שם. יוסף הכירם אך אחיו לא הכירו אותו. יוסף מעביר את אחיו תלאות רבים, עד שלבסוף נגלה אליהם כיוסף אחיהם. יוסף ואחיו מתפייסים, וכל משפחת יעקב יורדת מצרימה לחיות במצרים בארץ גושן.
 
מותו, מצווה יוסף את אחיו להעלות את ארונו אל ארץ ישראל, לאחר שה' יגאל אותם ממצרים.
 
בחז"ל, יוסף מכונה בתואר [[צדיק]], כיון שעמד ב[[ניסיון]] [[אשת פוטיפר]]. בתורת ה[[קבלה]] יוסף הוא כנגד ספירת ה[[יסוד]]. בחג ה[[סוכות]] יוסף הוא הרביעי מבין שבעת ה[[אושפיזין]].


==תולדות חייו==
==תולדות חייו==
379

עריכות

תפריט ניווט