רבי שמשון רפאל הירש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:
'''הרב שמשון ב"ר רפאל הירש ''' ('''רש"ר הירש''') ראש ה[[רב]]נים האורתודוכסיים  ומנהיגה הרוחני של [[יהדות גרמניה]], ומגדולי מפרשי ה[[תנ"ך]] המסורתיים המודרניים.  
'''הרב שמשון ב"ר רפאל הירש ''' ('''רש"ר הירש''') ראש ה[[רב]]נים האורתודוכסיים  ומנהיגה הרוחני של [[יהדות גרמניה]], ומגדולי מפרשי ה[[תנ"ך]] המסורתיים המודרניים.  
==תולדות חייו==
==תולדות חייו==
הרב שמשון בן רפאל הירש, נולד בעיר המבורג בכ"ד סיוון תקס"ח. למד תורה מפי [[החכם ברנייס]] ואחר כך מפי [[הרב יעקב עטלינגר]] מחבר הערוך לנר. שימש ברבנות במספר קהילות בגרמניה, ובהם קהילת פרנקפורט. הוביל את המאבק ברפורמה, ואת ההתמודדות עם רוחות הזמן בגרמניה. נפטר בכ"ז טבת תרמ"ט.
הרב שמשון בן רפאל הירש, נולד בעיר המבורג בכ"ד סיוון תקס"ח. למד תורה מפי [[החכם ברנייס]] ואחר כך מפי [[הרב יעקב עטלינגר]] בעל הערוך לנר. הוא נבחר בגיל 22 בלבד להיות רב נסיכות אולדנבורג. בגיל 27 הוא כותב את הספר 'חורב' ו'אגרות צפון'. את התפקיד המשמעותי הראשון קיבל בגיל 39 כשמונה להיות רבה הראשי של מורביה בהונגריה. היה לו הרבה מאבקים שם והוא נענה לבוא להיות רב קהילת פרנקפורט על אף שמדובר בהורדת מעמדו ביחס לתפקידו הקודם. הוא הצליח לקבל משרת רב בגרמניה עקב הלימודים האקדמאים שלמד. הברון רוטשילד מביא אותו, כאשר דרישתו היא שיבנו בית ספר חדש והוא עומד בראשו.
 
הוא כותב את 'חורב' במשך שנתיים אך בגלל בעיות בהוצאת הספר הוא כותב את הספר ל'אגרות צפוּן' – השם הוא בגלל שזה נכתב בעילום שם ונחתם כ'בן עוזיאל' ("לא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי"). באגרות צפון הוא מביא הרבה מהעקרונות שנוסחו בספר חורב ומנסח אותם כדו שיח בין נפתלי לבנימין. יש 19 אגרות.
 
הוא עורך בין השנים 1853-1870 את כתב העת 'ישורון' ששם הוא מעביר להורים עניינים חינוכיים. הוא כותב מכתבים ומנשרים לקראת מבחני סוף השנה (שהיו שאילת שאלות את התלמיד בנוכחות ההורים). הוא פורס שם משנה חינוכית ובכלל פורס תפיסת עולם חינוכית.  
 
רק בשנת 1867 הוא מתחיל לכתוב את פירושו לתורה. בראשית-1867 ; שמות-1869 ; ויקרא-1873 ; במדבר-1876 ; דברים-1878.
 
נפטר בכ"ז טבת תרמ"ט.


==תורה עם דרך ארץ==
==תורה עם דרך ארץ==
בירוקרטים, בודקים, עורכי ממשק, מנטרים, supress, מפעילי מערכת, משתמשים עם גישה לאנציקלופדיה תלמודית
17,692

עריכות

תפריט ניווט