רבי שמשון רפאל הירש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 16: שורה 16:


==הפרדת הקהילות==
==הפרדת הקהילות==
בהתחלה כל הדתות היו מוגדרות תחת אותה קטגוריה כאשר כל דת הוגדרה כקהילה ביחס לקבלת תקציבים מהממשלה כגון הקהילה היהודית, הקתולית או הפרוטסטנטית. אמנם, לאחר איחוד גרמניה והקמת האימפריה הגרמנית של ביסמרק, נחקק בשנת 1876 'חוק הפרישה' שהרשה לכל קבוצה החפצה בכך להתאגד ולפרוש מהזרם המרכזי ולקבל תקציבים והכרה בהתאם. החוק שינה את יחסי הקהילות היהודיים ואפשר להם לראשונה לפרוש מהזרם המרכזי היהודי.  
בהתחלה כל הדתות היו מוגדרות תחת אותה קטגוריה כאשר כל דת הוגדרה כקהילה ביחס לקבלת תקציבים מהממשלה כגון הקהילה היהודית, הקתולית או הפרוטסטנטית. אמנם, לאחר איחוד גרמניה והקמת האימפריה הגרמנית של ביסמרק, פעל הרש"ר הירש לחקיקה שתאפשר לקהילתו לפרוש מהקהילות היהודיות. החוק נחקק בשנת 1876 'חוק הפרישה' שהרשה לכל קבוצה החפצה בכך להתאגד ולפרוש מהזרם המרכזי ולקבל תקציבים והכרה בהתאם. החוק שינה את יחסי הקהילות היהודיים ואפשר להם לראשונה לפרוש מהזרם המרכזי היהודי.
 
הרש"ר הירש קרא לפרוש מן הקהילה היהודית הכללית, אך חלק גדול מקהילתו סירבו לפרוש וטענו כי עדיף להישאר מאוחדים עם שאר היהודים ובכללם גם הרפורמים. על מנת לחזק את טענתם, הם הביאו את הרב יצחק דב במברגר שהתנגד נחרצות לפרישת הקהילה האורתודוכסית מהקהילה הכללית בשביל שיכתוב על כך מכתבים לכלל התושבים. הרש"ר הגיב לרב במברגר ואמר שבתור המרא דאתרא הסמכות היא בידיו ואין סיבה שהרב במברגר יתערב בענייני הקהילה הפרטיים. הרש"ר החליט לבסוף כי הוא בעד הפרישה והגדיר את הקהילה כזרם חדש ונפרד מהקהילה היהודית הכללית. בחלופת מכתבים בינו לבין הרב במברגר הוא טוען כי חובה להיפרד מכל הדברים המנוכרים ליהדות וכשם שבעבר הקראים הוצאו מהקהילה היהודית כך יש צורך לנהוג כלפי הרפורמים. את טענותיו של הרב במברגר בדבר הצורך באחדות הוא דוחה ואומר כי בפועל האחדות הינה פורמלית בלבד, ולמעשה איננה קיימת כבר עשרות שנים. לדבריו, הרפורמים והאורתודוכסים נבדלים זה מזה כבר זמן רב והחוק החדש רק מאפשר להפוך את הבידול לרשמי. בפועל, חלק גדול מקהילת האורתודוכסים סירבו להיפרד מהקהילה ורק חלק מקהילות של הרש"ר הירש נענו לקריאתו ופרשו יחד עמו.


הרב יצחק דב במברגר התנגד נחרצות לפרישת הקהילה האורתודוכסית מהקהילה הכללית וכתב על כך מכתבים לכלל התושבים. קהילת הרש"ר התחבטה רבות בשאלה זו, אך הרש"ר עצמו הגיב לרב במברגר ואמר שבתור המרא דאתרא הסמכות היא בידיו ואין סיבה שהרב במברגר יתערב בענייני הקהילה הפרטיים. הרש"ר החליט לבסוף כי הוא בעד הפרישה והגדיר את הקהילה כזרם חדש ונפרד מהקהילה היהודית הכללית. בחלופת מכתבים בינו לבין הרב במברגר הוא טוען כי חובה להיפרד מכל הדברים המנוכרים ליהדות וכשם שבעבר הקראים הוצאו מהקהילה היהודית כך יש צורך לנהוג כלפי הרפורמים. את טענותיו של הרב במברגר בדבר הצורך באחדות הוא דוחה ואומר כי בפועל האחדות הינה פורמלית בלבד, ולמעשה איננה קיימת כבר עשרות שנים. לדבריו, הרפורמים והאורתודוכסים נבדלים זה מזה כבר זמן רב והחוק החדש רק מאפשר להפוך את הבידול לרשמי.
==תורה עם דרך ארץ==
==תורה עם דרך ארץ==
הרש"ר הירש הדגיש את תפקידה של התורה בתוך חיי המעשה, וראה בענייני החול בחומר וברוח, אמצעים שיש להשתמש בהם לעשיית רצון ה'.<ref>ראה למשל, אגרת טו באגרות צפון.</ref>
הרש"ר הירש הדגיש את תפקידה של התורה בתוך חיי המעשה, וראה בענייני החול בחומר וברוח, אמצעים שיש להשתמש בהם לעשיית רצון ה'.<ref>ראה למשל, אגרת טו באגרות צפון.</ref>
בירוקרטים, בודקים, עורכי ממשק, מנטרים, supress, מפעילי מערכת, משתמשים עם גישה לאנציקלופדיה תלמודית
17,691

עריכות

תפריט ניווט