יוסף הצדיק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 8,382 בתים ,  20 בדצמבר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
לפי המסורת, נולד יוסף בכ"ז תמוז<ref>רבנו בחיי {{מקור|פרשנות תנ"ך:רבינו בחיי שמות א ו$שמות א, ו|כן}} כתב שנוסף נולד בא' תמוז.</ref>, בשנת ב' קצ"ט (2,199){{דרוש מקור}} ל[[הבריאה|בריאת העולם]].
לפי המסורת, נולד יוסף בכ"ז תמוז<ref>רבנו בחיי {{מקור|פרשנות תנ"ך:רבינו בחיי שמות א ו$שמות א, ו|כן}} כתב שנוסף נולד בא' תמוז.</ref>, בשנת ב' קצ"ט (2,199){{דרוש מקור}} ל[[הבריאה|בריאת העולם]].


====לידת יוסף====
לאחר שנות עקרות מרובות [[רחל]] יולדת את בן, וקוראת לו יוסף מתוך תפילה לה' לקבל תוספת: "יוסף ה' לי בן אחר".
מיד לאחר לידת יוסף יעקב חפץ לשוב לארץ כנען, אולם בפועל נשאר עוד שש שנים אצל לבן.
====מות רחל אמו====
לאחר הכניסה לארץ כנען תוך כדי לידת אחיו [[בנימין]] רחל אמו מתה.
====יחסי יוסף ואחיו====
====יחסי יוסף ואחיו====
=====הבאת דיבת האחים=====
בגיל 17 התורה מציינת שיוסף רועה עם אחיו בצאן, ושהוא "נער את בני בלהה ובני זלפה נשי אביו" ומביא דיבתם רעה אל אביהם.


=====אהבת יעקב ליוסף=====
[[יעקב]] אבינו אוהב את יוסף באופן מיוחד כבן הזקונים שלו (למרות שבנימין עוד קטן ממנו), וכבן הבכור של רחל אשתו האהובה ועושה לו בגד מיוחד - "כתונת פסים".
=====חלומותיו=====
יוסף חולם שני חלומות: בראשון אלומות אחיו משתחוות לאלומתו, ובשני השמש הירח ו11 כוכבים משתחווים לו. את החלום הראשון הוא מספר לאחיו והם כועסים עליו, ואת השני הוא מספר גם לאביו שגוער בו, אך גם שומר את החלום בלבו.
בעקבות החלומות האחים מפתחים שנאה עצומה ליוסף ואינם מוסגלים לדבר איתתו לשלום.
====מכירת יוסף====
====מכירת יוסף====
ערך מורחב: [[מכירת יוסף]]
ערך מורחב: [[מכירת יוסף]]
אחי יוסף הולכים לרעות בשכם, ו[[יעקב]] שולח את יוסף לדרוש בשלומם, יוסף מוצא אותם בדותן, והם מזהים אותו מרחוק, בתחילה מציעים להרגו, אך ראובן מציע במקום זה לשים אותו בבור (והוא מתכנן להוציאו ולהשיבו אל אביו), כשיוסף מגיע הם מפשיטים ממנו את הכתונת, שמים אותו בבור, ויושבים לאכול. הם רואים שיירת סוחרים יורדת למצרים, [[יהודה]] מציע למכור לשיירה את יוסף לעבד. לאחר שיוסף נמכר, ראובן מגיע אל הבור ולא מוצא את יוסף בבור, הוא נבהל ושואל את אחיו - מה נאמר לאבינו, אז הם טובלים את הכתונת בדם של שעיר עזים ושולחים לאביהם להכיר אותה - יעקב מזהה ומבין שיוסף נטרף ומתאבל עליו ימים רבים ואיננו מתנחם.


====יוסף בבית [[פוטיפר]]====
====יוסף בבית [[פוטיפר]]====
יוסף נמכר במצרים לפוטיפר שר הטבחים של פרעה. פוטיפר ראוה שכל מה שיוסף עושה "ה' מצליח בידו", ולכן הוא מפקיד בידיו את כל ביתו מלבד "הלחם אשר הוא אוכל", שזה כינוי צנוע לאשתו. יחד עם זה יוסף "יפה תואר ויפה מראה", ואשת פטיפר משדלת את יוסף לשכב עמה, יוסף ממאן באמרו שזו כפיות טוב כלפי אדונו שנותן בו אמון גדול ובזה הוא יחטא לא-לוקים, אך אשת פוטיפר ממשיכה לשדל אותו יום יום. יום אחד, אין איש נוסף בבית ואשת פוטיפר תופסת את יוסף ותובעת ממנו לשכב עימה, יוסף מצליח להחלץ מבגדו ולברוח כשבגדו נשאר בידה, אז היא צועקת וקוראת לכל בני ביתה ומספרת שהוא זה שרצה לשכב עימה וכשהיא צעקה הוא ברח, בערב היא מספרת כך לפטיפר והוא שם את יוסף בכלא שבביתו שהוא הבור שבו כל אסירי המלך אסורים. לפי סדר עולם רבא יוסף היה בבית פוטיפר רק שנים עשר חודש.
====יוסף בבית האסורים====
גם בבור, שר בית הסוהר מתרשם מיוסף ומעניק לו את האחריות לדאוג לכל האסירים. יום אחד פרעה כועס על שר המשקים ושר האופים שלו ושם אותם בבור.
בוקר אחד, יוסף רואה ששר המשקים ושר האופים זועפים, והוא שואל אותם למה, והם אומרים שהם חלמו חלום ואין מי שפתור להם אותו. יוסף אומר להם: "הלוא לא-לוקים פתרונים, ספרו נא לי".
שר המשקים מספר שהוא חלם שלפניו שלושה שריגים של גפן, וכוס פרעה בידו והוא שוחט את הענבים לתוך הכוס ומגיש לפרעה, יוסף פותר את החלום שבעוד שלושה ימים ביום ההולדת של פרעה הוא ישיב את שר המשקים לתפקידו. יוסף מוסיף ומבקש משר המשקים לזכור אותו ולומר לפרעה שזה לא הוגן שמכרו אותו כעבד, ושהוא לא עשה שום דבר ששמו אותו בבור, והוא רוצה שפרעה יוציא אותו.
שר האופים מתלהב מהפתרון ומספר את חלומו - שלושה סלי מאפה מעל ראשו והעוף אוכל מהם. יוסף מבאר שבעוד שלושה ימים ביום ההולדת של פרעה הוא יתלה את שר האופים, והעופות יאכלו את בשרו.
כעבור שלושה ימים, אכן פרעה מחזיר את שר המשקים לתפקידו ותולה את שר האופים, אולם שר המשקים שוכח את יוסף.
====פתרון חלומות פרעה, ומינוי יוסף למשנה לפרעה====
כעבור שנתיים פרעה חולם שני חלומות בלילה אחד: שבע פרות שמנות עולות מהיאור, ולאחריהן שבע פרות רזות שבולעות את השמנות ובכל זאת נשארות רזות, וכן שבע שיבולים מלאות שאחריהן שבע שיבולים רקות שבולעות את המלאות ונשארות רקות.
פרעה מתעורר בבוקר נפעם מהחלומות ומחפש פתרונות ואיש איננו יודע לפתור לו את החלומות, שר המשקים נזכר ביוסף ומספר לפרעה שיוסף פתר לו ולשר האופים את חלומותיהם, ואכן כפי הפתרונות כך היה. פרעה אומר להביא אליו את יוסף, דואגים לקלח את יוסף ולהלבישו בבגדים מכובדים. פרעה אומר ליוסף שהוא שמע עליו שהוא יודע לפתור חלומות, ויוסף עונה: "בלעדי, הא-לוקים יענה את שלום פרעה",פרעה מספר ליוסף את החלומות, ויוסף מבאר שהא-לוקים מתכנן להביא בקרוב מאוד שבע שני שבע גדול, ולאחריהם שבע שנות רעב שלא יזכרו את השבע, ולכן הפתרון הוא למנות איש חכם על כל מצרים שיאסוף המון תבואה בשנות השבע וכך יהיה מה לאכות בשנות הרעב. פרעה מרוצה מפתרון החלומות ומהעצה, ואף אומר לו: "אחרי הודיע א-לוקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך", ולכן הוא ממנה אותו למשנה שלו שיקבל את כל ההחלטות על מצרים.


====יוסף בבית האסורים====
====המפגש עם האחים====
כפי שיוסף פתר את חלומות פרעה ישנן שבע שנות שובע בהם יוסף אוסף כמויות עצומות של תבואה למחסנים, ולאחר מכן מתחילות שנות רעב. יוסף מתחיל למכור תבואה, ומכל הארץ מגיעים למצרים לקנות.
[[יעקב]] שולח את בניו ללא [[בנימין]] לקנות אוכל במצרים. כשהם מגיעים יוסף מזהה אותם אך הם אינם מכירים אותו. יוסף מחליט להתנכר אליהם וטוען שהם מרגלים. האחים מכחישים ומספרים שהם אחים, ויש להם עוד אח שאיננו ועוד אח שנשאר עם אביהם. יוסף אומר להם שהם יהיו כולם בכלא, וישלחו אחד להביא את האח הקטן כדי שיאמין להם. בפועל יוסף שם את כולם בכלא. כעבור שלושה ימים הוא מוציא אותם ואומר להם: "את הא-לוקים אני ירא", ואוסר רק את [[שמעון]] ומשחרר את כל האחרים ואומר להם שלא ישובו בלי האח הקטן. יוסף דואג למלא את שקיהם בתבואה, ובנוסף, הוא דואג להטמין בתיקים שלהם את כספם חזרה. כשהאחים מגלים זאת הם נבהלים מכך. כשהם מגיעים אל יעקב אביהם ומספרים לו כל מה שקרה - הוא איננו מסכים לשלוח איתם את בנימין, ראובן מציע שיתן את בנימין ויסמוך עליו, ואם הוא לא יצליח - שיהרוג את שני בניו, אך יעקב לא מסכים.
כאשר נגמר להם האוכל, שוב יעקב מבקש מהם ללכת, והפעם יהודה מציע שיפקיד את בנימין בידיו והוא יהיה האחראי ואם הוא לא יעמוד במשימה: "וחטאתי לאבי כל הימים", יעקב מסכים ואומר להם לקחת איתם את הכסף שהוחזר להם וכסף נוסף לתשלום, ומתנות מזמרת הארץ ליוסף: צרי, סבש, נכאת ,בלוט, בטנים ושקדים.
כאשר האחים מגיעים אל יוסף עם בנימין, יוסף מוציא את שמעון ומביא אותם לארוחה עימו בביתו. האחים חוששים שעומדים להתנפל עליהם עקב הכסף שהושב להם ומהרים לומר לאחראי על ביתו שהם השיבו את הכסף, אך האחראי אומר להם שה' הוא שנתן להם כסף, ואילו כספם הגיע אליו. כשיוסף מגיע בצהרים הוא מסדר אותם לפי הגיל סביב השולחן, נותן להם מתנות, ולבנימין פי חמש.


====פתרון חלומות פרעה====
פרעה חולם שני חלומות בלילה אחד: שבע פרות שמנות עולות מהיאור, ולאחריהן שבע פרות רזות שבולעות את השמנות ובכל זאת נשארות רזות, וכן שבע שיבולים מלאות שאחריהן שבע שיבולים רקות שבולעות את המלאות ונשארות רקות.
פרעה מתעורר בבוקר נפעם מהחלומות ומחפש פתרונות ואיש איננו יודע לפתור לו את החלומות, שר המשקים נזכר ביוסף ומספר לפרעה שיוסף פתר לו ולשר האופים את חלומותיהם, ואכן כפי הפתרונות כך היה. פרעה אומר להביא אליו את יוסף, דואגים לקלח את יוסף ולהלבישו בבגדים מכובדים. פרעה אומר ליוסף שהוא שמע עליו שהוא יודע לפתור חלומות, ויוסף עונה: "בלעדי, הא-לוקים יענה את שלום פרעה",פרעה מספר ליוסף את החלומות, ויוסף מבאר שהא-לוקים מתכנן להביא בקרוב מאוד שבע שני שבע גדול, ולאחריהם שבע שנות רעב שלא יזכרו את השבע, ולכן הפתרון הוא למנות איש חכם על כל מצרים שיאסוף המון תבואה בשנות השבע וכך יהיה מה לאכות בשנות הרעב. פרעה מרוצה מפתרון החלומות ומהעצה, ואף אומר לו: "אחרי הודיע א-לוקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך", ולכן הוא ממנה אותו למשנה שלו שיקבל א כל ההחלטות על מצרים.


====המפגש עם האחים====


====ירידת יעקב ל[[מצרים]]====
====ירידת יעקב ל[[מצרים]]====
228

עריכות

תפריט ניווט