יום העצמאות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,179 בתים ,  4 במאי 2022
שורה 35: שורה 35:


== תספורת וגילוח ==
== תספורת וגילוח ==
ישנה מחלוקת האם מותר להתספר ולהתגלח ביום העצמאות, על אף שהוא חל ב[[ספירת העומר]] בה נוהגים שלא להתגלח. רבים נוהגים להתגלח לקראת יום העצמאות, מפני כבודו ומעלתו של היום {{הערה| וכן פסק בפניני הלכה}} אך עליהם להקפיד לעשות זאת רק סמוך לכניסת היום - לפנות ערב, ולא כמה שעות קודם לכן. מסופר על [[הרב צבי יהודה קוק]] כי היה גוער בבחורים שהיו רגילים להתגלח אך לא נהגו להתגלח או לסדר את זקנם ביום העצמאות וקרא עליהם: "הכרת פניהם ענתה בם". וכן פסק [[הרב צבי פסח פרנק]] להתיר סידור הזקן ביום העצמאות. באותו האופן, פסקו גם רבים וביניהם גם הראשון לציון [[הרב יצחק ניסים]] שכתב תשובה מפורטת בנושא ובה קבע כי מאחר והמנהג לאסור תגלחת בימי הספירה איננו בעל מקור ברור וכי {{ציטוטון|יום נס ושמחה שאירע בימי הספירה יש להתיר להינשא ולהסתפר בו... ובאשר ליום העצמאות הנה אמנם הייתה צפייתנו כי התקומה המדינית תתלווה בגאולה רוחנית וכו' ולא זכינו לכך, אולם עניין זה אין בו להעיב על שמחת התקומה כשלעצמה}}{{הערה|הרב יצחק ניסים, "עריכת נישואים ותספורת ביום העצמאות"}}.
ישנה מחלוקת האם מותר להתספר ולהתגלח ביום העצמאות, על אף שהוא חל ב[[ספירת העומר]] בה נוהגים שלא להתגלח. רבים נוהגים להתגלח לקראת יום העצמאות, מפני כבודו ומעלתו של היום {{הערה| וכן פסק בפניני הלכה}} אך עליהם להקפיד לעשות זאת רק סמוך לכניסת היום - לפנות ערב, ולא כמה שעות קודם לכן. מסופר על [[הרב צבי יהודה קוק]] כי היה גוער בבחורים שהיו רגילים להתגלח אך לא נהגו להתגלח או לסדר את זקנם ביום העצמאות וקרא עליהם: "הכרת פניהם ענתה בם". וכן פסק [[הרב צבי פסח פרנק]] להתיר סידור הזקן ביום העצמאות.  
 
באותו האופן, פסקו גם רבים וביניהם גם הראשון לציון [[הרב יצחק ניסים]] שכתב תשובה מפורטת בנושא ובה קבע כי מאחר והמנהג לאסור תגלחת בימי הספירה איננו בעל מקור ברור ואף הרדב"ז פסק כי לא היה ראוי לנהוג אבלות בימי ניסן ור"ח אייר, ימים האסורים באבלות{{הערה|שו"ת הרדב"ז ח"ב סימן תרפז}} וכן הרמ"א פסק כי מי שיש לו שמחה בימי הספירה, כגון ברית, מותר לו להתגלח ביום זה. למסקנה פסק הרב ניסים כי {{ציטוטון|יום נס ושמחה שאירע בימי הספירה יש להתיר להינשא ולהסתפר בו... ובאשר ליום העצמאות הנה אמנם הייתה צפייתנו כי התקומה המדינית תתלווה בגאולה רוחנית וכו' ולא זכינו לכך, אולם עניין זה אין בו להעיב על שמחת התקומה כשלעצמה}}{{הערה|הרב יצחק ניסים, "עריכת נישואים ותספורת ביום העצמאות"}}.
 
וכן פסק [[הרב דב ליאור]] לגבי גילוח ביום העצמאות:
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=[https://www.yeshiva.org.il/ask/11944 תשובת הרב דב ליאור מאתר ישיבה]|אנגלית=|תוכן=כתוב בהלכה שמי שיש לבנו ברית מילה בימי הספירה, מותר לו להתגלח. ומי שמכיר בגודלו של יום העצמאות, שאחרי אלפיים שנות גלות שבסיומן הייתה השואה הנוראה, הקב"ה נתן לנו מדינה בחלק מארץ ישראל - יש עליו חיוב להודות לה'. ומי שנוהג להתגלח בכל ימות השנה, יתגלח גם ביום זה, כמו שהוא חייב ללבוש בגד נאה, ולא ייראה כאבל ביום זה}}.


==רמזים ליום העצמאות==
==רמזים ליום העצמאות==
בירוקרטים, בודקים, עורכי ממשק, מנטרים, supress, מפעילי מערכת, משתמשים עם גישה לאנציקלופדיה תלמודית
17,689

עריכות

תפריט ניווט