יוסף הצדיק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 281 בתים ,  11 באוקטובר 2012
מ
עריכה חזותית קטנה
מ (עריכה חזותית קטנה)
מ (עריכה חזותית קטנה)
שורה 260: שורה 260:
להלן מספר עובדות נוספות שפורסמו על ידי היסטוריונים, שמראים קשר ברור בין דמותו של אמחותפ (ו/או "האלוהות" שייחסו אליו) לדמותו של יוסף:
להלן מספר עובדות נוספות שפורסמו על ידי היסטוריונים, שמראים קשר ברור בין דמותו של אמחותפ (ו/או "האלוהות" שייחסו אליו) לדמותו של יוסף:


:היסטוריה על אמחותפ: היה בקיא מאוד בשפות זרות<ref>ספר אבני סיני</ref>.
{| class="wikitable" border="1"
:תיאור התורה על יוסף: בתורה שבעל פה<ref>מסכת סוטה דף לו ע"ב</ref> אומרים חז"ל, שיוסף ידע (ע"י נס) שבעים ואחת שפות.
! אמחותפ במקורות ההיסטוריה
 
! תיאור התורה על יוסף
:היסטוריה על אמחותפ: היה נקרא "בעל הקרקעות של עמי הארץ"<ref>ספר אבני סיני</ref>.
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ<ref>בראשית מב</ref>
{{!}}היה בקיא מאוד בשפות זרות<ref>ספר אבני סיני</ref>.
 
{{!}}בתורה שבעל פה<ref>מסכת סוטה דף לו ע"ב</ref> אומרים חז"ל, שיוסף ידע (ע"י נס) שבעים ואחת שפות.
:היסטוריה על אמחותפ: המצריים היו מציירים את אמחתופ בדמות של שור.
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: בספר דברים<ref>ל"ג יז</ref> יוסף נמשל לשור (וזה היה הסמל שלו בשבטים).
{{!}}היה נקרא "בעל הקרקעות של עמי הארץ"<ref>ספר אבני סיני</ref>.
 
{{!}}וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ<ref>בראשית מב</ref>
:היסטוריה על אמחותפ: המצריים, לאחר מותו של אמחותפ, עשו ממנו אליל, ובנו "מקדש" לעובדו, ששם היו "מקדשים" שוורים. המקדש נקרא "סרפיס" (Serafis).
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: בתורה שבעל פה, תלמוד בבלי<ref>םמסכת עבודה זרה דף מג ע"א</ref>, אומרים חז"ל שהעבודה זרה של "סר-אפיס", נקראת על שם יוסף.
{{!}}המצריים היו מציירים את אמחתופ בדמות של שור.
 
{{!}}בספר דברים<ref>ל"ג יז</ref> יוסף נמשל לשור (וזה היה הסמל שלו בשבטים).
:היסטוריה על אמחותפ: מנהל לשעבר של המוזיאון המצרי בברלין, Dietrich Wildung, כותב שה"מקדש" שנבנה לכבוד אמחותפ היה לו ג"כ שם אחר: "מאסרו של יוסף" (אגב, מכאן ניתן להסיק שהמצריים לא מחקו לגמרי את שמו האמיתי של אמחותפ).
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: הדברים הנ"ל מדברים בעד עצמם. ויתכן שיש להסביר את השם "מאסרו של יוסף", שנתנו לו כבוד זה כ"פיצוי" על מה שהמצריים אסרו את יוסף, כפי שמסופר בספר בראשית<ref>ל"ט כ'</ref>.
{{!}}המצריים, לאחר מותו של אמחותפ, עשו ממנו אליל, ובנו "מקדש" לעובדו, ששם היו "מקדשים" שוורים. המקדש נקרא "סרפיס" (Serafis).
 
{{!}}בתורה שבעל פה, תלמוד בבלי<ref>םמסכת עבודה זרה דף מג ע"א</ref>, אומרים חז"ל שהעבודה זרה של "סר-אפיס", נקראת על שם יוסף.
:היסטוריה על אמחותפ: ההיסטוריון ג'ושוע גרינץ' (Joshua Greents) כותב, שהפיניקים גם אימצו את האלילות המצרית העתיקה לגבי אמחותפ, וישנה מסורת שהוא (אמחותפ) היה נער צעיר ונאה מאוד, ואישה אחת ניסתה להכשילו, והוא נמלט ממנה.
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: כך מסופר בספר בראשית<ref>פרק ל"ט</ref>: "יְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה", וכל סיפור אשת פוטיפר.
{{!}}מנהל לשעבר של המוזיאון המצרי בברלין, Dietrich Wildung, כותב שה"מקדש" שנבנה לכבוד אמחותפ היה לו ג"כ שם אחר: "מאסרו של יוסף" (אגב, מכאן ניתן להסיק שהמצריים לא מחקו לגמרי את שמו האמיתי של אמחותפ).
 
{{!}}הדברים הנ"ל מדברים בעד עצמם. ויתכן שיש להסביר את השם "מאסרו של יוסף", שנתנו לו כבוד זה כ"פיצוי" על מה שהמצריים אסרו את יוסף, כפי שמסופר בספר בראשית<ref>ל"ט כ'</ref>.
:היסטוריה על אמחותפ: הארכיאולוגים עשו מאמצים גדולים לאתר את קברו של אמחותפ, ללא הצלחה. האגיפטולוג James Henry Breasted מצטט שיר של מצרים העתיקה, שבה המשורר מתלונן שאמחותפ, אף שהמציא של הפירמידות, לא היה לו פירמידה, וגם קברו לא נמצא.
{{!}}-
:תיאור התורה על יוסף: וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אלוקים אֶתְכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם<ref>ספר שמות פרק יג</ref>.
{{!}}ההיסטוריון ג'ושוע גרינץ' (Joshua Greents) כותב, שהפיניקים גם אימצו את האלילות המצרית העתיקה לגבי אמחותפ, וישנה מסורת שהוא (אמחותפ) היה נער צעיר ונאה מאוד, ואישה אחת ניסתה להכשילו, והוא נמלט ממנה.
{{!}}כך מסופר בספר בראשית<ref>פרק ל"ט</ref>: "יְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה", וכל סיפור אשת פוטיפר.
{{!}}-
{{!}}הארכיאולוגים עשו מאמצים גדולים לאתר את קברו של אמחותפ, ללא הצלחה. האגיפטולוג James Henry Breasted מצטט שיר של מצרים העתיקה, שבה המשורר מתלונן שאמחותפ, אף שהמציא של הפירמידות, לא היה לו פירמידה, וגם קברו לא נמצא.
{{!}}וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אלוקים אֶתְכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם<ref>ספר שמות פרק יג</ref>.
{{!}}-
|}


יש לציין, שלדעת חוקרים רבים, התקופה של אמחותפ תואמת לתקופת יוסף המקראי<ref>דניאל משה לוי,[http://www.daat.co.il/daat/tanach/maamarim/hatanach1-2.htm מאמר מקיף בענין השוואת יוסף ואמחותף], באתר דעת</ref>
יש לציין, שלדעת חוקרים רבים, התקופה של אמחותפ תואמת לתקופת יוסף המקראי<ref>דניאל משה לוי,[http://www.daat.co.il/daat/tanach/maamarim/hatanach1-2.htm מאמר מקיף בענין השוואת יוסף ואמחותף], באתר דעת</ref>
מבוקר
1,662

עריכות

תפריט ניווט