רוח הקודש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,551 בתים ,  17 באוקטובר 2012
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
<ref>הערת שוליים</ref>


== רוח הקודש ==
== רוח הקודש ==
א. ענין רוח הקודש
העברת הבנה שכלי שה' מעביר לאנשים הראויים לה. בהשפעה זו הם מבינים דברים בצורה שלמה ויכולים להשיג ידע גם לגבי דברים נסתרים או עתידים.
ב. מושגי רוח הקודש
ג. נצנוץ רוח הקודש
ד. רוח הקודש בתנ"ך
ב. ההבדל בין רוח הקודש ונבואה
ג. רוח הקודש בימינו
 


==ענין רוח הקודש ==
==ענין רוח הקודש ==
שורה 38: שורה 31:


== הבדל בין נבואה לרוח הקודש ==
== הבדל בין נבואה לרוח הקודש ==
למעלה מרוח הקודש קיימת מעלה אחרת, והיא הנבואה. וענינה, שיגיע האדם ויתקשר בבורא ית"ש ויתדבק בו דביקות ממש, באופן שירגיש ההתדבקות וישיג מה שהוא מתדבק בו, היינו כבודו יתברך, על הדרך שנבאר לפנים, ויהיה הדבר ברור אצלו ומורגש ממנו בלי ספק כלל, כדרך שלא יסתפק בדבר גשמי שירגישהו בחושיו. והנה עיקר הנבואה הוא השיג הדביקות והקשר הזה, עודו בחיים, שזה שלימות גדול ודאי. ואולם יתלוה לזה ידיעות והשכלות, כי אמנם ישיג על ידי זה ענינים אמיתים ונכבדים מאד מסתרי סודותיו ית', וישיגם בבירור בדרך ההשכלה הנשפעת שזכרנו, וביותר כח מבעל רוח הקדש <ref>ספר דרך ה' - חלק ג פרק ג - בענין הרוה"ק והנבואה</ref>  
למעלה מרוח הקודש קיימת מעלה אחרת, והיא הנבואה. וענינה, שיגיע האדם ויתקשר בבורא ית"ש ויתדבק בו דביקות ממש, באופן שירגיש ההתדבקות וישיג מה שהוא מתדבק בו, היינו כבודו יתברך, על הדרך שנבאר לפנים, ויהיה הדבר ברור אצלו ומורגש ממנו בלי ספק כלל, כדרך שלא יסתפק בדבר גשמי שירגישהו בחושיו. והנה עיקר הנבואה הוא השיג הדביקות והקשר הזה, עודו בחיים, שזה שלימות גדול ודאי. ואולם יתלוה לזה ידיעות והשכלות, כי אמנם ישיג על ידי זה ענינים אמיתים ונכבדים מאד מסתרי סודותיו ית', וישיגם בבירור בדרך ההשכלה הנשפעת שזכרנו, וביותר כח מבעל רוח הקדש <ref>ספר דרך ה' - חלק ג פרק ג - בענין הרוה"ק והנבואה</ref>.
 
== רוח הקודש בימינו ==
המושג רוח הקודש בימינו מתייחס ל"רוח הקודש" בלשון מושאלת, כלומר מחשבה או הבנה שעולה במוחו של אדם הראוי לכך, מבלי שהיא נתפסת בהכרתו כבאה מבחוץ לו.
בהופעה של רוח הקודש מסוג זה האדם עשוי להבין דברים שלא הבין לפני כן, בידיעה ברורה. כמו כן הוא עשוי לדעת דברים נסתרים, אך כאמור לא בהכרה שהידע מגיע אליו מבחוץ.
דוגמה לרוח הקודש מסוג זה:
(ה) הדס שנקטם ראשו כשר נשרו רוב עליו אם נשתיירו שלשה עלין בקו אחד כשר היו ענביו מרובות מעליו אם ירוקות כשר ואם היו אדומות או שחורות פסול ואם מעטן כשר ואין ממעטין אותן ביום טוב לפי שהוא כמתקן עבר וליקטן או שליקטן אחד אחד לאכילה הרי זה כשר. [השגת הראב"ד - הדס שנקטם ראשו כשר א"א כבר הופיע רוח הקודש בבית מדרשנו מכמה שנים והעלינו שהוא פסול כסתם משנתינו סוכה (לב) ודברי ר' טרפון שאמר סוכה (לד) אפילו שלשתן קטומים כשרין ענין אחר הוא ולא שנקטם ראשו והכל ברור בחבורנו ומקום הניחו לי מן השמים].[[ראב"ד על רמב"ם יד החזקה - הלכות לולב פרק ח]].
.
.
2,221

עריכות

תפריט ניווט