הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 48: שורה 48:


===ארץ ישראל===
===ארץ ישראל===
הרב שפירא היה מהלוחמים הגדולים על שלמות [[ארץ ישראל]]. הוא התנגד לכל מסירה של חבלי מולדת, ועודד מחאות ומאבקים כנגד הנסיגה מסיני, הסכמי אוסלו, תכנית ההתנתקות ועוד. הוא דגל ב[[סירוב פקודה]], ובתקופת המאבק כנגד ההתנתקות פרסם פסק דין (עליו חתמו רבנים רבים מתלמידיו), בו נכתב בין השאר: "פקודה להשתתף בפינוי יהודים מביתם ע"מ למסור את הקרקע לנכרים הינה פקודה הונגדת את דת תורתנו הקדושה ואסור לקיימה... אסור להשמע לה ואין לאף אדם סמכות להורותה... כל שיעבור על איסור זה לא ינקה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא". כמו כן, כתב שם: "רק גדולי תלמידי החכמים שבדור כוחם לפסוק שאלות חמורות בכל חלקי התורה, ופסקיהם מקובלים בישראל, ראויים לפסוק בשאלות אלה הנוגעים לכלל ישראל. כל מי שלא הגיע למדרגה זו עליו להימנע מלפסוק בעניינים אלה, ואם בכל זאת מורה הלכה כבר קרא עליו הרמב"ם {{מקור|רמב"ם תלמוד תורה ה ד$הל' ת"ת פ"ה ה"ד|כן}}: 'רשע שוטה וגס הרוח ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וכו' ועליו נאמר ועצומים כל הרוגיה..." וקבע כי: "הנוקטים למעשה כפי מה שפסקו להם רבנים שלא הגיעו לדרגת הוראה בנושאים אלה, אינם בגדר שוגגים ועתידים ליתן את הדין"<ref>ראה דיון בתוכן פסק זה בין חתן בנו הרב אברהם ישראל סילבצקי לבין [[הרב אהרן ליכטנשטיין]] ו[[הרב יואל עמיטל]] ב"ניצני ארץ" י"ח, עמ' 294-336.</ref>.לפסק זה הצטרפו שבעים רבנים מרכזים מהציונות הדתית{{הערה|1=[http://www.inn.co.il/News/News.aspx/92045  רבנים נוספים הצטרפו לקריאת הרב שפירא ,ערוץ 7]}}. עם זאת, התנגד לשימוש באלימות כלפי שוטרים וחיילים הבאים לפנות יהודים<ref>שם</ref>.
הרב שפירא היה מהלוחמים הגדולים למען שלמות [[ארץ ישראל]]. הוא התנגד לכל מסירה של חבלי מולדת, ועודד מחאות ומאבקים כנגד הנסיגה מסיני, הסכמי אוסלו, תכנית ההתנתקות ועוד. הוא דגל ב[[סירוב פקודה]], ובתקופת המאבק כנגד ההתנתקות פרסם פסק דין (עליו חתמו רבנים רבים מתלמידיו), בו נכתב בין השאר: "פקודה להשתתף בפינוי יהודים מביתם ע"מ למסור את הקרקע לנכרים הינה פקודה הונגדת את דת תורתנו הקדושה ואסור לקיימה... אסור להשמע לה ואין לאף אדם סמכות להורותה... כל שיעבור על איסור זה לא ינקה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא". כמו כן, כתב שם: "רק גדולי תלמידי החכמים שבדור כוחם לפסוק שאלות חמורות בכל חלקי התורה, ופסקיהם מקובלים בישראל, ראויים לפסוק בשאלות אלה הנוגעים לכלל ישראל. כל מי שלא הגיע למדרגה זו עליו להימנע מלפסוק בעניינים אלה, ואם בכל זאת מורה הלכה כבר קרא עליו הרמב"ם {{מקור|רמב"ם תלמוד תורה ה ד$הל' ת"ת פ"ה ה"ד|כן}}: 'רשע שוטה וגס הרוח ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וכו' ועליו נאמר ועצומים כל הרוגיה..." וקבע כי: "הנוקטים למעשה כפי מה שפסקו להם רבנים שלא הגיעו לדרגת הוראה בנושאים אלה, אינם בגדר שוגגים ועתידים ליתן את הדין"<ref>ראה דיון בתוכן פסק זה בין חתן בנו הרב אברהם ישראל סילבצקי לבין [[הרב אהרן ליכטנשטיין]] ו[[הרב יואל עמיטל]] ב"ניצני ארץ" י"ח, עמ' 294-336.</ref>.לפסק זה הצטרפו שבעים רבנים מרכזים מהציונות הדתית{{הערה|1=[http://www.inn.co.il/News/News.aspx/92045  רבנים נוספים הצטרפו לקריאת הרב שפירא ,ערוץ 7]}}. עם זאת, התנגד לשימוש באלימות כלפי שוטרים וחיילים הבאים לפנות יהודים<ref>שם</ref>.


עם זאת, הדגיש את חשיבותה וקדושתה של [[מדינת ישראל]], על אף הנסיגות והפינויים, וסבר כי יש להמשיך ולומר [[הלל]] ב[[יום העצמאות]] וכן התנגד לשינויים ב[[תפילה לשלום המדינה]].  
עם זאת, הדגיש את חשיבותה וקדושתה של [[מדינת ישראל]], על אף הנסיגות והפינויים, וסבר כי יש להמשיך ולומר [[הלל]] ב[[יום העצמאות]] וכן התנגד לשינויים ב[[תפילה לשלום המדינה]].  


התנגד לעלייה ל[[הר הבית]] בזמננו, מפני שכל ההר האו בחזקת ספק איסור [[כרת]]. עם זאת, כשנשאל האם באבנים מהר הבית ישנה קדושה, ראה בעצם השאלה [[חילול השם]], וכתב שהיא נובעת "מהמצב הנורא שנראה לפנינו כעת שיש עבדות פנימית מחוסר אמונה יהודית, ונכנעים לגוים ברגשי חנופה בכל ענייני קדושת א"י, ואין אדם כזה מרגיש בחילול השם הגדול והנורא  שיש גם בהעלאת הדבר כבעיא, ושכינה אומרת  כביכול קלני מראש קלני מזרועי<ref>על פי {{מקור|בבלי סנהדרין מו א|כן}}</ref>, וד' ירחם"<ref>מנחת אברהם חלק ג סוף סימן יח (עמ' קפג)</ref>.
התנגד לעלייה ל[[הר הבית]] בזמננו, מפני שכל ההר הוא בחזקת ספק איסור [[כרת]]. כשנשאל האם באבנים מהר הבית ישנה קדושה, ראה בעצם השאלה [[חילול השם]], וכתב שהיא נובעת "מהמצב הנורא שנראה לפנינו כעת שיש עבדות פנימית מחוסר אמונה יהודית, ונכנעים לגוים ברגשי חנופה בכל ענייני קדושת א"י, ואין אדם כזה מרגיש בחילול השם הגדול והנורא  שיש גם בהעלאת הדבר כבעיא, ושכינה אומרת  כביכול קלני מראש קלני מזרועי<ref>על פי {{מקור|בבלי סנהדרין מו א|כן}}</ref>, וד' ירחם"<ref>מנחת אברהם חלק ג סוף סימן יח (עמ' קפג)</ref>.


== אישיותו ==
== אישיותו ==
11

עריכות

תפריט ניווט