ספרו הראשון של הרב קוק יצא לאור

הספר "מציאות קטן" - 430 נושאים בכל חדרי התורה עם מבוא עשיר בתמונות החוקר את פועלו של הרב קוק בימי כהונת רבנותו הראשונה בעיירה בליטא. 700 עמודים.

2 דק' קריאה
מאבני המקום
"מציאות קטן" הוא ספרו המוקדם ביותר של הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

הספר בן 700 העמודים הוא פנקס בו כתב הרב קוק חידושים ורעיונות בשנות העשרים לחייו, כששימש בתפקידו הרשמי הראשון, כרבה של זיימל שבליטא בשלהי המאה ה-19.

הנושאים בהם עוסק הספר רבים ומגוונים: עיון והלכה לצד מדרש ואגדה, רעיונות קבליים ופירושים חדשניים. לצד פסקאות קצרות עם הערות נקודתיות יש בו גם פסקאות ארוכות ומורכבות, המנתחות על פני מספר עמודים עניינים שונים בשלל חלקי היהדות. ניתן לראות בו באופן בולט כי כבר בגיל צעיר מאוד ניחן הרב קוק במאפיינים הבולטים שלו: מקוריות רבה ובקיאות מופלאה בכל חלקי התורה.

לימוד מעמיק של הספר יכול לתת ללומד תמונה חשובה של תפיסת עולמו המוקדמת של הרב, ואולי גם היכרות מסוימת עם אישיותו; צעד נוסף בדרך להבנה איך הפך הרב להוגה דעות חשוב כל-כך בעולם התורה של העת החדשה.

אף שחלקים מ"הפנקס" התפרסמו בבמות שונות, חלקם בחיי הרב וחלקם לאחר פטירתו, הפנקס המלא לא יצא לאור עד היום. כמו כן, בחלק גדול מהדברים שפורסמו נפלו שיבושים שונים ולא-מעטים.

ב 4 השנים האחרונות עבד צוות שלם כדי להוציא את הספר. לצד פענוח כתב-היד ועריכת תוכן מינימלית, נוספו לפנקס גם אלפי מקורות והערות ומפתח נרחב.

למעלה משמונים שנה אחרי פטירת הרב קוק, ומאה ושלושים שנה אחרי כתיבת הספר, יזכו סוף-סוף תלמידיו החדשים של הרב ללמוד עוד חלקים מתורתו.

לספר הוקדם מבוא בן עשרה פרקים ותמונות מרשימות הסוקר את חיי הרב קוק בהיותו רבה הצעיר של העיר זיימל, ואף מביא הדים מעיתונות וספרי התקופה אודות פועלו. פטירתה של אשת נעוריו, קברה (כמו גם מיקום בית הרב קוק) שנמצא לאחרונה שם בזיימל, השיר המרגש שכתב לזכרה וצלילתו אל תוך עולמה של פנימיות התורה כתרופה לאבלו, כל  אלו הינם מעט מן הכתוב במבוא.

הספר הינו פרי יצירה של צוות בן 15 אברכים ובחורים לומדים וחוקרים בניהול הראל כהן מנהל הוצאת  מאבני המקום שעל יד הישיבה הגבוהה בבית אל בשיתוף פעולה עם הוצאת מגיד מבית הוצאת קורן.

אירוע השקת הספר


חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il