מאחורי הקלעים: פריצה של האקר לפני השידור

במשך ימים ארוכים אנשי התוכן באתר עמלו על ערב הכנה לשבת זכור. שיחות, שיעורים של רבנים מובילים וזיץ מרכזי של רבני האתר בליווי כלי נגינה. כל זה היה מתוכנן לשידור חי ביום חמישי האחרון, בשעה 20:00 בדיוק.

בשעה 18:15 האקר אנונימי הצליח לחדור למחשב העריכה והשידור של האתר ולהזיק באופן שהשבית את היכולת להשתמש בו. ממנו הוא עבר למחשב השידור הנוסף והרס גם אותו.

בשעה 18:55 עובדי האתר גילו את הפריצה, ומאותו הרגע נפתח מרוץ בהול נגד השעון, להספיק להחזיר את מערכות השידור והעריכה כדי שערב ההכנה יתחיל בזמן וללא תקלות.

הרב עזרא כהן, מנהל האתר, הכריז על 'צו שמונה' לעובדי האתר, והעובדים נרתמו למבצע למרות השעה הלא שגרתית. בשלב הראשון רשת האינטרנט והמחשבים נותקו כדי שהפורץ לא יצליח להמשיך לפגוע בתשתיות, ומנהל המערכות של האתר ביצע חסימות כדי לצמצם את היכולת של ההאקר להמשיך להזיק, והתחקה אחרי מעשיו כדי לאמוד את הנזק שכבר נגרם.

מתכנת שמתגורר מחוץ לבית אל התחבר מרחוק למחשב נייד והתקין עליו תוכנת שידור, מתכנת נוסף חילץ את הקבצים שנדרשו לערב ההכנה מהמחשב הנגוע והעביר אותם לאיש התוכן שהכין אותם לשידור בצורה מיידית, כאשר איש תוכן נוסף משתמש במחשב נוסף כדי לשלוח את הודעות התזכורת לכל מאות המנויים שביקשו. המחשב הנייד חובר לאינטרנט סלולרי מהיר, על מנת לאפשר שידור חלק וללא תקלות.

את כל החמ"ל המרשים הזה ניהל מנהל האתר, הרב עזרא, בעוד הוא מסתכל על מחוגי השעון המתקדמים לקראת השעה שמונה בקצב מהיר.

בסופו של דבר, העבודה המאומצת להציל את הקבצים וליצור ערוץ שידור חלופי הוכתרה בהצלחה, וערב ההכנה האיכותי התחיל בזמן שנקבע מראש, עם מאות רבות של גולשים שנהנו מתכנים איכותיים ומושקעים, ללא שחשו כלל בדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים בשעה האחרונה.

מנהל האתר מציין כי במשך עשרים ואחת שנות קיומו של האתר נערכו אינספור נסיונות פריצה לאתר ולמשרדי האתר מכל רחבי העולם, והפריצה הזאת היא הראשונה שהצליחה. למרות ההצלחה שלה, ההאקר לא הצליח לפגוע בשידור שהתנהל כמתוכנן.

הפרצה שדרכה ההאקר נכנס נסגרה כמובן והוסקו מסקנות כיצד לשפר את האבטחה של רשת המשרדים, ואנו נמשיך בהפצת התורה למרות ההפרעות - כי בשביל זה יש אינטרנט!