צליאקים ומצה בליל הסדר | כל הרבנים

איך צליאקים יכולים לצאת ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר? | האם יש הבדל בין הצליאקים?

3 דק' קריאה
shutterstock
צליאקים בפסח | אוסף תשובות מכל הרבנים
איך צליאקים יכולים לצאת ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר? האם יש הבדל בין סוגי הצליאקים?


כיום צליאקים רבים מתמודדים בקלות יותר עם בעיית הצליאק, זאת מכיון שיש תחליפים רבים ללחם ומיני דגן. אלא שלקראת חג הפסח וליל הסדר בפרט הצליאקים מוצאים את עצמם נבוכים אל מול מצוות אכילת המצה.

ההלכה היא שרק במצה העשויה מחמשת מיני דגן בלבד (ולא מקמח תירס, תפוחי אדמה וכדו') מקיימים את מצוות אכילת מצה בפסח. מסיבה זו צליאקים רבים שרוצים לקיים את מצוות אכילת מצה מוצאים את עצמם מנועים מלקיימה, שכיוון שאינם יכולים לאכול גלוטן שנמצא בכל חמשת מיני הדגן.

לפניכם אוסף תשובות ממגוון רבנים על ההתמודדויות השונות של הצליאקים בפסח. קריאה מהנה.

האם חולה צליאק חייב באכילת מצה?
הרב שמואל אריאל השיב על שאלה זו שיש כמה רמות של קיום מצוות אכילת מצה בליל הסדר:

א. מדאורייתא - די באכילת כזית אחד (של מצה).
ב. מדרבנן - יש לאכול שלוש פעמים כזית, פעם אחת באכילת מצה ראשונה, פעם אחת בכורך ופעם נוספת באפיקומן".
ג. כחומרא, כתבו הפוסקים שראוי לאכול עוד כזית אחד באכילת מצה הראשונה ועוד כזית באפיקומן, דהיינו בסך הכל חמישה זיתים.

על פי רמות אלו של המצווה, כותב הרב שמואל אריאל שיש שלוש דרגות בחולי צליאק: "דהיינו, שאם יש לחולה מצות משיבולת שועל, והוא יכול לאכול בכל אחת משלוש האכילות שיעור של 27 סמ"ק (כחצי מצת מכונה) - הוא מקיים את המצוות דאורייתא ודרבנן כהלכתן. אם אין לו אפשרות לאכול כמות כזו - יאכל באכילה הראשונה כשיעור הזה (כחצי מצה) ובכורך ובאפיקומן כשיעור הקטן (בערך עשירית מצת מכונה). אם גם זה אינו אפשרי - יאכל בשלוש האכילות כפי השיעור הקטן. ואם גם זה לא, אך יכול לאכול לפחות כזית אחד כפי השיעור הקטן, יאכל כזית אחד ויקיים את המצוה מדאורייתא. במקרה כזה שאוכל רק כזית אחד, לא יאכל אותו בתחילת הסעודה אלא בסופה, כדי לקיים בו גם אפיקומן. דהיינו שבתחילה יאכל את הסעודה ללא מצה, ובסוף הסעודה יברך "המוציא" ו"על אכילת מצה" ויאכל כזית".

לסיום כותב הרב: "כמובן יש להדגיש, שאין להיכנס לחשש סכנה, ולפיכך כל חולה צליאק צריך לקבל הנחייה רפואית ספציפית על פי מצבו, האם הוא יכול לאכול מאפה כזה ובאיזו כמות".

>> לקריאת התשובה המלאה

     //עוד באותו נושא//
  >> מדוע צריך שישאר טעם מצה בפה?
  >> מצה סדוקה נחשבת מצה שלימה?
  >> הפרשת חלה לחולת צליאק | שאל את הרב
  
אכילת מצות שיבולת שועל לצליאקים
הרב דוב ליאור שליט"א נשאל: "חולי צליאק שאינם יכולים לאכול חיטה מקמח חיטה, האם יש עדיפות שיאכלו מצות משיבולת שועל של ימינו או מאחר ולדברי פרופ’ פליקס זה אינו שיבולת שועל של חז"ל אין בזה מעלה?"

בתושבה כתב הרב ליאור: "אם יש ספק בזיהוי - זה בעיה כיוון שאינו יוצא ידי חובת מצה".

לעומתו, הרב יעקב אריאל שליט"א השיב: "אין לנו מסורת מהי בדיוק שבולת השועל, גם המדענים לא יודעים בדיוק מהי, אך מקובל לזהות את הקווקר כשיבולת שועל. אם אתה בכל זאת מסופק בזיהוי - תאכל את המצה הייחודית ללא ברכה. אין לך מה להפסיד וייתכן שבכל זאת קיימת מצות מצה 
חולה שאינו רשאי לאוכלה הוא אנוס ופטור".

כך גם בתשובה אחרת באותו עניין השיב הרב אריאל: "(גם אם) נניח שהזיהוי של השבולת שועל אינו מדויק, עדיף שיאכלו מצה מסופקת מאשר לבטל מצוה מן התורה, אך הזיהוי מקובל".

>> לקריאת התשובה המלאה
>> סעודת שבת לנמנע מאכילת גלוטן | הרב שמואל אריאל

קטניות לצליאקים
שאלה שמעסיקה מאוד את הצליאקים האשכנזים היא, האם מותר לצליאקי לאכול קטניות בפסח?

על כך כתב הרב יעקב אריאל שליט"א: "לחולה צליאק מותר לאכול קטניות".

כמו כן, אחד הדברים שאיתו מתמודדות משפחות אשכנזיות שיש להם ילד או בן משפחה צליאקי, הוא הבישול והאכילה המשותפים של הקטניות, האם יש לבשל בכלים שונים? והאם יש לאכול בנפרד?

גם על כך השיב הרב אריאל: "אין צורך בכלי בישול נפרדים אך יש להיזהר מתערובת. בשולחן האכילה יש לציין את ההפרדה בין המאכלים השונים".

>> לקריאת התשובה המלאה

גם הרב דב ליאור שליט"א נשאל על סוגיה זו, והשיב שלגבי כלי בישול: "שייחדו שנים-שלושה כלים שבהם יבשלו את הקטניות (לצליאקים)". ובהמשך: "לגבי כלי האכילה, לא צריך להחמיר ומותר לאכול מצלחת שהיא אכלה ממנה, אם הצלחת שטופה ונקיה. ובכלל, כדאי שלא להגזים לשני הצדדים, ולכן אין לכם היתר שכל המשפחה תעבור לאכילת קטניות, אלא רק אחותך שזקוקה לזה".

>> לקריאת התשובה המלאה
>> שיבולת שועל מחמיצה? | הרב יעקב אריאל

// יש לכם שאלה בנושא צליאקים? >> ליחצו כאן לשליחת השאלה //
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il