יש לכבד את המוסלמים ולא להיכנס למכה- הרב רצון ערוסי

לאחר הסדרת הסכמי אברהם ופתיחת האמירויות ובחריין לכניסת אזרחים ישראלים, הרב ערוסי קורא ליהודים לכבד את המוסלמים ולא להיכנס לעיר מכה ללא רשות.

2 דק' קריאה
pixabay

הרב ערוסי: יש לכבד את המוסלמים ולא להיכנס למכה

לאחר הסדרת הסכמי אברהם ופתיחת האמירויות ובחריין לכניסת אזרחים ישראלים, משרדי הממשלה השונים פועלים להסדרת נורמליזציה עם סעודיה. הרב ערוסי קורא ליהודים לכבד את המוסלמים ולא להיכנס לעיר מכה ללא רשות.

 

בעקבות ביקורו הפיראטי של עיתונאי יהודי בעיר מכה המקודשת למוסלמים – שדורות רבים הם אוסרים ליהודים להיכנס בתחומה - נשאלתי האם אכן יש מקומות שליהודים אסור להיות בהם? 

וכמו כן, הוסיף השואל להקשות - האם האיסור שיש לנו בהלכה על הר הבית 'והזר הקרב יומת' אין בו עניין של גזענות, שהרי אנחנו כביכול מפלים את הגויים מלבוא בנחלת בית ה'?

התשובה לשאלה חשובה זו היא מורכבת מכמה פנים, ונשתדל לבאר אותה:  

ראשית, ברור שמבחינה הלכתית אין שום איסור ליהודי לבקר במסגדים של מוסלמים, כי הם היום מייחדי ה'. 

אולם לעומת זאת - יש מקומות שההלכה אוסרת על יהודי לבוא בתחומם כמו מקומות המוגדרים כ'בתי עבודה זרה', ככנסיות ועבודות אלילים במזרח. 

ולהבדיל, אפילו בהר הבית יש מקומות שהם אסורים מבחינה הלכתית ליהודי שאינו כהן להיות שם או אפילו ליהודי כהן שכרגע הוא טמא בטומאות מסוימות. 

בנוגע ליחס אל הגויים בהר הבית, ההלכה אוסרת על גוי להיות במתחם הר הבית מן הסורג פנימה, ואין זו הלכה גזענית שהרי אין הדבר תלוי בגזע כלל ועיקר אלא בדת ובאמונה, שהרי כל גוי שיחליט להתגייר ויהיה טהור – דינו כיהודי ומותר לו להיכנס להר הבית ככל יהודי. 

במציאות כיום, כל מקום דתי בין מהאסלאם או הנצרות ויכוצ"ב שאוסרים על יהודי להיות שם, יש לכבד איסור זה - עד לימות המשיח, שלפי אמונותינו בזמנים אלו תתחולל תמורה רוחנית ואמונית בקרב האנושות כולה. 

אולם כמובן שאין הדבר אמור למקום כהר הבית שהוא קדוש לנו כיהודים וגם המוסלמים טוענים שהוא קדוש להם, האסלאם באו הרבה זמן אחרינו והחליטו לקדשו גם להם – וכעת הם אוסרים עלינו את הכניסה להר הבית, אין צל של ספק שאין הלכתם מחייבת אותנו במקרה זה, אנחנו קדמנו להם. 

אבל בפועל מבחינה מעשית – יש שיקולים הלכתיים וביטחוניים ומדיניים שמכתיבים לנו האם נעלה להר הבית ללא כל קשר למוסלמים.

אכן המציאות הרב דתית בקרב האנושות היא מורכבת ובעיתית מאוד, ואם לא מתנהלים בזהירות עלולים לפרוץ מלחמות, לכן יש לנהוג בשום שכל בזהירות ובמידתיות. 

ומעל הכול אנו צריכים להתפלל לאבינו שבשמיים, שהוא העושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו בית ישראל ועל כל האנושות כולה במהרה בימינו.

 
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il