מהו פרוזבול? ומה עושים איתו? ואיך זה קשור לשנת השמיטה?

סרטון קצר מאתר ישיבה המסביר מהו הפרוזבול ונוסח הפרוזבול להורדה!

2 דק' קריאה
ישיבה


 

מה היא שמיטת כספים?

השנה (תשפ"ב) היא שנת השמיטה, השנה השביעית, בשנה זאת יש מספר הלכות חשובות שנתקלנו בהם במהלך השנה שנוגעות לשמיטת הקרקעות. לקראת סוף השנה התורה מצווה אותנו לקיים שמיטת כספים כשם שקיימנו שמיטת קרקעות. וכך כתוב בתורה:

”מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה. וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה: שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ, לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לה'.” (ספר דברים, פרק ט"ו, פסוקים א'–ב')

שמיטת הכספים לעומת שמיטת הקרקעות לא מוגבלת רק לארץ ישראל והיא נוהגת בכל העולם.

בעקבות הקושי בקיום מצווה זאת התורה מזהירה את האדם שלא ימנע מלהלוות כסף לאנשים, אך מצד שני היא מבטיחה ברכה למי שכן ימשיך להלוות כספים על אף שהשמיטה תשמט את החוב:

”"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר 'קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה', וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ, וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא. כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' אלהיך בכל מעשך ובכל משלח ידיך” (ספר דברים, פרק ט"ו, פסוק ט- י')

תקנת הלל ומהו פרוזבול?

למרות ציווי התורה המשנה מתארת שבתקופתו של הלל הזקן, למרות הברכה שהתורה הבטיחה, אנשים הפסיקו להלוות. בעקבות כך תיקן הלל הזקן את תקנת פרוזבול שמספקת דרך להציל חובות כספיים. פרוזבול מורכב מצירוף מילים ביוונית "פרוז" ו"בול" שפירושו תקנה לעשיר. תקנה זו מאפשרת לעשירים להמשיך להלוות כספים לעניים בלי החשש שהם יאבדו את הלוואתם. התקנה מתבצעת ע"י מסירת החובות לב"ד ולכן לא קיים לגביהם דין שמיטת כספים.

מתי כותבים פרוזבול?

כפי שהסברנו התורה מצווה אותנו לשמט את החובות בסוף שנת השמיטה. לפי זה כתיבת הפרוזבול צריכה להיות כמה שיותר קרובה לר"ה, כיוון שכתיבת הפרוזבול מתייחסת לחובות שניתנו כבר לפני כן וכל חוב היה אחרי הפרוזבול לא בכלל זה.

מי צריך לכתוב את הפרוזבול?

 לכאורה רק אדם שהלווה לחבירו צריך לכתוב פרוזבול אבל באמת הפוסקים המליצו לכל אדם לכתוב פרוזבול. כמה סיבות אחת מהן למשל: לכל אדם יש חשבון בנק- חצי פיקדון חצי הלוואה (היתר עסקה) אם ככה חצי ההלואה בסוף שנת השמיטה תשמט ולכן לכל מי שיש חשבון בנק צריך לכתוב פרוזבול.   


להורדת פרוזבול להדפסה עפ"י נוסח הרבנות הראשית:
linkTooltip
/
1

פרוזבול

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il