נגמרה שנה ומתחילה חדשה אז למה צמים?

הרב חגי לונדין על הקשר של הצום לשנה החדשה ולעשרת ימי תשובה

הרב חגי לונדין

צום גדליה לכאורה אינו קשור לעשרת ימי תשובה ורק בצירוף מקרים נפל בג' תשרי. מכיוון שכך, המסר המרכזי שנוטים לייחס לו הוא "שיש פה הזדמנות להוריד קלוריות לאחר החג". זהו כמובן נכון, אבל יש מסר עמוק יותר:

רציחתו של גדליה בן אחיקם היה למעשה המסמר האחרון בחורבן בית המקדש הראשון. לאחר שריפת הבית נותרה שארית מדולדלת של הישוב היהודי בארץ ישראל; העונש שהגיע בעקבות הרצח, עקר את אחרוני היהודים מארץ ישראל, והפך את הגלות לסופית. מבט מעמיק יותר מבחין שדווקא האירוע הטרגי הזה גרם לצמיחה.

עד אז, השתעשעו היהודים בכך שהחורבן אינו סופי וממילא לא אזרו כוח לשיבה מחודשת. דווקא ההכרה שתם עידן בית ראשון אפשרה מספר דורות לאחר מכן לזרובבל ואנשיו לעלות לארץ ישראל ולהתחיל לכונן את עידן הבית השני.

ההכרה שיש להפנים לאחר ראש השנה תשפ"ג היא שתם עידן שנת תשפ"ב. יש בכך מן העצב כי היו דברים טובים בחיינו בשנה הקודמת, ולכן אנו צמים; אולם דווקא מכך אנו מתגדלים. פנינו לקראת שנת תשפ"ג. שנת תשפ"ב לא תשוב, אולם אנו נצום בצום גדליה בן אחיקם, ונדע ש"גדל-יה"– ה' מגדל אותנו ו"אחי-קם" – הוא מעניק לאחינו ולנו את הכוח לקום.

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il