הרב זלמן מלמד שליט"א : "לא צריך להידבק בצדיק אחד צריך להידבק בכלל צדיקי הדור"

קטע מתוך שיחתו של ראש הישיבה הרב זלמן מלמד שליט"א על דבקות בצדיק ואמונה עיוורת בדרכו.

2 דק' קריאה
אריה מינקוב



"ברוך ה' רובא דרובא של תלמידי חכמים הם ישרים.
אבל צריך גם קצת להיזהר, לפעמים יש אנשים עם כוחות מיוחדים, ראינו בשנים הקודמות, ראינו תופעות של אנשים עם כוחות מיוחדים, ממש מתפעלים גם מהכוחות שהם רואים דברים שאנשים אחרים לא רואים, גם מהעוצמות התורניות שלהם, הלימודיות שלהם, כמו הרב מהצפון. ופתאום מתגלה ריקבון מבפנים איום ונורא, ריקבון. יש אחד מברסלב שהחסדים לא עוזבים אותו, אדם מקולקל, אדם שפגע בבני משפחתו, בבנות משפחתו, הרס להם את החיים. אני לא יודע את כל מה שהוא עשה אבל חלק מהדברים מידיעה קרובה. ויש חסדים שלו, למה? כי ההם טוענים שהוא רואה דברים גדולים, הוא גם מתפלל בכוונת נוראות, הוא גם צדיק, אז מה? כנראה שהם אומרים שמותר לו או שלא עשה או שלא להאמין, זאת אומרת המציאות היא לפעמים מורכבת חריגה מאוד לא מציאותית.

אבל בא הרב ומלמדנו שאסור להדבק בצדיק אחד, צריך להידבק בכלל צדיקי הדור, וגם אם אתה נדבק בצדיק, צריך כמובן אמונת חכמים זה דבר חשוב ואי אפשר בלעדיה, בלעדיה לא יכולה להימשך התורה, לא בצדיקות כזאת שהעניים שלך כבר עיוורות ושאתה לא רואה אם יש דברים לא נכונים, צריך לראות! צריך חוש ביקורת! אם אנחנו רואים שהצדיק עושה דברים חריגים שלא כהגון אז צריך לראות את הדבר הזה ולא באופן עיוור.

מה שאמרו חכמים ש"אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין" זה נאמר בסנהדרין. סנהדרין זה כלל ישראל, אז אם כל הסנהדרין אומרת על משהו שנראה בענייך "שמאל שהוא ימין" אז אתה צריך לעשות את מה שהסנהדרין אומרת. אבל זה סנהדרין זה שבעים מגדולי הדור, כולם ביחד, וגם זה מסתמא שאתה טועה ולא הם טועים. גם בזה אם ברור כאשר הוא יודע בידיעה כלומר, טעות במציאות, אז אם הם אומרים לו לעשות עבירה אסור לו לעשות אבל יחיד אין את הכלל הזה אם כולם מתנהגים באופן אחר והוא עושה התנהגות אסורות חריגות מוזרות אין מקום לאמונת חכמים במקום כזה."

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il