דוד המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,839 בתים ,  6 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
{{להשלים|כל הערך=כן}}
{{להשלים|כל הערך=כן}}


'''דוד בן ישי''' נמשח למלך ע"י [[שמואל הנביא]] לאחר שה' מאס ב[[שאול]], אך לא מלך בפועל אלא רק כשהעם בחר בו לאחר מות שאול. בהיותו נער נלחם ב[[גולית הפלישתי]], נרדף ע"י שאול, לאחר מות שאול מלך על שבט יהודה ו
'''דוד בן ישי''' נמשח למלך ע"י [[שמואל הנביא]] לאחר שה' מאס ב[[שאול המלך]], אך לא מלך בפועל אלא רק כשהעם בחר בו לאחר מות שאול. בהיותו נער נלחם ב[[גולית הפלישתי]], נרדף ע"י שאול, לאחר מות שאול מלך על שבט יהודה 7 שנים בחברון, ואחר כך על כל ישראל 30 שנים ב[[יבוס]] - ירושלים. נלחם מלחמות ה' בפלשתים, בעמון ומואב, וביסס את מלכות ישראל. ביקש לבנות בית לה', אך ה' אמר לו שרק בנו יבנה את בית המקדש. ה' הבטיח לו שהמלכות תישאר לזרעו לעולם, ובה יתקיים ברכת יעקב ליהודה: "לא יסור שבט מיהודה". חטא ב[[חטא בת שבע]], אך שב בתשובה, חלק מעונשו היה ש[[אבשלום]] בנו מרד בו. בסוף ימיו המליך את שלמה בנו.  
שנים, ואחר כך על כל ישראל 30 שנים ב[[יבוס]] - ירושלים. נלחם מלחמות ה' בפלשתים, בעמון ומואב, וביסס את מלכות ישראל. ביקש לבנות בית לה', אך ה' אמר לו שרק בנו יבנה את בית המקדש. ה' הבטיח לו שהמלכות תישאר לזרעו לעולם. חטא ב[[חטא בת שבע]], אך שב בתשובה, חלק מעונשו היה ש[[אבשלום]] בנו מרד בו. בסוף ימיו המליך את שלמה בנו. היה נעים זמירות ישראל - ספר תהלים מיוחס אליו (כחותמו), אע"פ שנכתב ע"י עשרה אנשים בדורות רבים. (בערך 906-836 לפנה"ס) היה מלכה השני של ממלכת ישראל המאוחדת ומייסדה של שושלת בית דוד, ששלטה בממלכת יהודה במשך כ-400 שנה, עד חורבן הבית הראשון בשנת ג'של"ח.  
נקרא "נְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל" {{מקור|שמואל ב, כג, א}} כמחבר ספר תהלים (כחותמו, אע"פ שנכתב ע"י עשרה אנשים בדורות רבים).  
 
המשיח שאנו מייחלים אליו צריך להיות מזרעו (משיח בן דוד, ולפני-כן יהיה משיח בן יוסף).
נחשב רגל רביעית למרכבה, ומידת מלכות - השביעית בשבע המידות - הספירות המיוחסות לה' יתברך.
תקופה: ב'תתנ"ד – ו' בסיוון ב'תקכ"ד (בערך 906-836 לפנה"ס) היה מלכה השני של ממלכת ישראל המאוחדת ומייסדה של שושלת בית דוד, ששלטה בממלכת יהודה במשך כ-400 שנה, עד חורבן הבית הראשון בשנת ג'של"ח.
מקורות בתנ"ך: ב{{מקור|שמואל א}} מופיעים קורותיו בימי שאול המלך, ב{{מקור|שמואל ב}} מסופרים קורות מלכותו, וב{{מקור|מלכים א, א-ב}} המלכתו את שלמה. במקביל קרותיו מובאים ב{{מקור|דברי הימים א, יא-כט}}. חלק מפרקי תהלים מתייחסים בצורה מפורשת לאירועים מסוימים בחייו, וחלק ברמז כללי.
==תולדות חייו==
==תולדות חייו==
===לידתו===
===לידתו, והיחס אליו===
 
בן שמיני ל[[ישי]] ול[[ניצבת בת עדיאל]]. כאשר שמואל הגיע למשוח בן של ישי למלך הוא ביקש ממנו להביא את כל בניו ורק לאחר שה' אמר על כולם שזה לא הוא ישי ציין שאכן יש לו עוד בן שנשאר לשמור על הצאן. גם בזמן המלחמה עם פלשתים ישי שלח את שלושת אחיו הגדולים, ורק לאחר שהמלחמה התמשכה הוא שלח את דוד לדאוג לשלומם, וכאשר דוד התעניין בנעשה בקרב - אחיו הגדול כעס עליו. דוד עצמו מציין בתהלים: "מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי, וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי", "כי אבי ואמי עזובני וה' יאספני".
דוד נולד לאביו ישי. במדרש על הפסוק בתהלים "מוזר הייתי לאחי נכרי לבני אימי" מבואר שאחיו חשבו שהוא ממזר לאור הרקע הבא: ישי פירש מאשתו שלוש שנים מאחר והתעוררה שאלה בבית המדרש אם מותר היה לבעז אב סבו לשאת את רות המואביה. לאחר שלוש שנים היתה לו שפחה נאה והוא נתאווה לה. הלכה השפחה וסיפרה לאשתו. בערב נכנסה אשתו של ישי במקום השפחה ונתעברה מאותו הלילה. מתוך אהבתו של ישי לאותה שפחה נולד דוד אדמוני שלא כשאר אחיו. לאחר תשעה חודשים ראו אחי דוד שאמם הולידה ילד אדמוני שאינו דומה לשאר אחיו ורצו להורגה יחד איתו. ישי לא רצה להורגו ולכן אמר להם שישלחו אותו לרעות את הצאן כדי שלא יחיה איתם<ref>ילקוט המכירי מאמר קיח אות כח</ref><ref>ראה הרב אברהם ריבלין: רות דוד ומשיח עמ' 301 בנוגע למדרש זה.</ref>.
במדרש מבואר שאחיו חשבו שהוא ממזר לאור הרקע הבא: ישי פירש מאשתו שלוש שנים מאחר והתעוררה שאלה בבית המדרש אם מותר היה לבעז אב סבו לשאת את רות המואביה. לאחר שלוש שנים היתה לו שפחה נאה והוא נתאווה לה. הלכה השפחה וסיפרה לאשתו. בערב נכנסה אשתו של ישי במקום השפחה ונתעברה מאותו הלילה. מתוך אהבתו של ישי לאותה שפחה נולד דוד אדמוני שלא כשאר אחיו. לאחר תשעה חודשים ראו אחי דוד שאמם הולידה ילד אדמוני שאינו דומה לשאר אחיו ורצו להורגה יחד איתו. ישי לא רצה להורגו ולכן אמר להם שישלחו אותו לרעות את הצאן כדי שלא יחיה איתם<ref>ילקוט המכירי מאמר קיח אות כח</ref><ref>ראה הרב אברהם ריבלין: רות דוד ומשיח עמ' 301 בנוגע למדרש זה.</ref>.
מגילת רות מסתיימת בכך שישי הוליד את דוד, חז"ל מבארים ששמואל כתב את מגילת רות על לרומם את קרנו של דוד, בכך שהוא צאצא של גומלי החסדים רות ובעז.
לאחר שדוד מנצח את גלית הפלשתי שאול המלך שואל את אבנר "בן מי זה העלם" חז"ל מבארים שהוא ביקש לברר גם כן את ההלכה לגבי רות המואביה.


===נעוריו===
===נעוריו===
שורה 15: שורה 20:
====משיחתו למלך====
====משיחתו למלך====


בנעוריו היה רועה את הצאן "וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי". כאשר נשלח [[שמואל]] למשוח מבני ישי בן שיחליף את מלכות [[שאול]], לא הוצג דוד כלל לפניו, ורק לאחר שה' אמר שאינו רוצה אף אחד משאר בני ישי, שאל שמואל אותו אם יש עוד בן, ואז הובא דוד לפניו ממכלאות הצאן ונמשח.
בנעוריו היה רועה את הצאן "וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי" חז"ל מבארים שהיותו אדמוני אומר שהוא היה עם תכונות טבעיות של רוצח, אך "עם יפה עיניים וטוב רואי" אומר שעשה כל פעולותיו על פי סנהדרין. בפועל דוד נלחם מלחמות ה' בגבורה עם אויבי ישראל, אך עם כל אויביו מתוך עם ישראל נהג בויתור עצום ורחמים. כאשר נשלח [[שמואל]] למשוח מבני ישי בן שיחליף את מלכות [[שאול]], לא הוצג דוד כלל לפניו, ורק לאחר שה' אמר שאינו רוצה אף אחד משאר בני ישי, שאל שמואל אותו אם יש עוד בן, ואז הובא דוד לפניו ממכלאות הצאן ונמשח.


====הבאתו לפני שאול====
====הבאתו לפני שאול====
שורה 49: שורה 54:




==תכונותיו==
===אמונה בה'===
===ענווה===
"ואנוכי תולעת ולא איש,... ובזוי עם"
==הרחבה==
===השוואה לשאול===
הגמרא אומרת: "שאול באחת ולא עלתה לא, דוד בשתיים ועלתה לו".


==דמותו של דוד==
התיאור התנ"כי, בספר [[שמואל]], תחילת ספר מלכים א', ספר דברי הימים א' פרקים י"א-כ"ט, ומעט ממזמורי [[תהילים]] מייחס לדוד את איחודן של ממלכות [[יהודה]] ו[[ישראל]] וכיבוש חבלי ארץ נרחבים בצפון [[ארץ ישראל]] ובמערבה. לבנו ויורשו של דוד, [[שלמה]], מיוחסים מפעלי בנייה נרחבים ובראשם בניין [[בית המקדש]] הראשון. דמותו ופועלו של דוד תפשה מקום חשוב במסורת היהודית. דוד מכונה במקרא "נְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל" (שמואל ב, כ"ג א'), והמסורת היהודית רואה בו את מחבר ספר תהילים. מקובל כי ה[[משיח]] יהיה אדם מזרע דוד.
התיאור התנ"כי, בספר [[שמואל]], תחילת ספר מלכים א', ספר דברי הימים א' פרקים י"א-כ"ט, ומעט ממזמורי [[תהילים]] מייחס לדוד את איחודן של ממלכות [[יהודה]] ו[[ישראל]] וכיבוש חבלי ארץ נרחבים בצפון [[ארץ ישראל]] ובמערבה. לבנו ויורשו של דוד, [[שלמה]], מיוחסים מפעלי בנייה נרחבים ובראשם בניין [[בית המקדש]] הראשון. דמותו ופועלו של דוד תפשה מקום חשוב במסורת היהודית. דוד מכונה במקרא "נְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל" (שמואל ב, כ"ג א'), והמסורת היהודית רואה בו את מחבר ספר תהילים. מקובל כי ה[[משיח]] יהיה אדם מזרע דוד.


228

עריכות

תפריט ניווט