הלל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,940 בתים ,  18 בנובמבר 2020
שורה 55: שורה 55:


האשכנזים נוהגים לכפול גם את הפסוקים: "ברוך הבא וכו'", "אל ה' וכו'" ו"אלי אתה וכו'", ואת הפסוק "הודו לה' וכו'" האחרון נהגו לכפול גם הספרדים.  
האשכנזים נוהגים לכפול גם את הפסוקים: "ברוך הבא וכו'", "אל ה' וכו'" ו"אלי אתה וכו'", ואת הפסוק "הודו לה' וכו'" האחרון נהגו לכפול גם הספרדים.  
==האומר הלל בכל יום==
בגמרא {{#makor-new:שבת קיח ב|בבלי-שבת|קיח|ב}} מובא שר' יוסי בירך את עצמו שיהיה חלקו מגומרי הלל בכל יום. הגמרא מקשה עליו מהאמרה ש"האומר הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף"? ומתרצת שהכוונה שאומר [[פסוקי דזמרא]] בכל יום.
ה[[מגן אברהם]] (תכב,ה) מסביר שאף מי שאומר את ההלל ללא ברכה, אם אומרו בדרך שירה נחשב כמחרף ומגדף. ומוסיף במקום אחר (תקפד,א) שזהו דווקא באומרו דרך שירה אבל האומר הלל בכל יום דרך תחנונים כמו מי שנוהג לומר כל ספר תהילים בכל יום לא עובר על איסור זה.
===טעם האיסור===
====נראה כמזלזל בהלל====
[[רש"י]] מפרש שאחרי שהנביאים תיקנו זמנים מסוימים לומר הלל האומר הלל בכל יום נראה כעושה זאת על מנת לזמר ולהתלוצץ. ה[[מהרש"א]] מפרש באופן דומה לשיטת רש"י. לשיטתו, לאחר שחכמים תיקנו זמנים מסוימים לומר הלל, מי שאומר הלל בכל יום מבטל את ייחודיות הימים הללו, ובעצם יוצא שמבטל את ההודאה על הניסים בימי החג ונחשב כמחרף ומגדף.
'''לא מאמין שיבואו ניסים חדשים'''
ב[[מאירי]] פירש באופן אחד שמכיוון שהלל נתקן על ניסים שנעשים בזמנים מסוימים, האומר הלל באופן יומיומי למעשה אומר שלא יבואו לו ניסים חדשים ולכן אין לו כבר צורך בהלל. באופן שני פירש שמכיוון שאומרו כל יום כבר לא מתרגש באמירתו בימים שתיקנו לו ויוצא שמחרף ומגדף בימים אלו (והוסיף שע"י זה עוד עלול להכחישם).
====הטבע אינו נס מתחדש====
ה[[מהר"ל]] {{#makor-new:גבורות ה' סא|מחשבה-מהר"ל-גבורות-ה'|סא|null}} מסביר ענין זה שהנהגת ה' בעולם היא הנהגה של סדר. בהנהגה זו, אין ה' עושה ניסים שלא לצורך וקבע חוקים קבועים שלא עובר עליהם (ולכן ה' התנה עם מעשה בראשית על הניסים שעתיד לעשות). וממילא לפי הבנה זו לא קשה למה דרך רשעים צלחה ואין ה' מענישם באופן מיידי וניסי לפי שה' פועל באופן טבעי.
האומר הלל בכל יום מראה להפך מענין זה, שע"י שמהלל את ה' על דרכי הטבע התמידיים מראה שגם הטבע הוא נס מתחדש ואין חוקים בטבע שה' לא עובר עליהם. כאשר מהלל כך הוא בעצם אומר שכל מה שה' עושה בעולמנו (כמו שלא מעניש את הרשעים וכו') ה' עושה זאת לא לפי שהחליט לפעול בדרך טבעית (שהרי לשיטתו לא פועל כך) אלא לפי שרוצה בהצלחת הרשעים וממילא נחשב כמחרף ומגדף.
'''מתיש את הכוחות הרוחניים שלו'''
[[הרב קוק]] מפרש (פנקס יג) מפרש שיש פגם באמירת הלל בכל יום בשני מישורים במישור המוסרי ובמישור השכלי. במישור הרגשי מכיוון שמי שאומר הלל בכל יום כבר אין בו כח להמשיך ולומר הלל אח"כ שמתיש את כוחותיו הרוחניים.
במישור השכלי מסביר שישנם שני סוגים של התפעלות- התפעלות מצד המקבל והתפעלות עצמית שכלית. התפעלות מצד המקבל הינה התפעלות שאינה קבועה כמו הרואה הר גדול שאחרי שרואהו לא חוזר להתפעל ממנו עד אחרי 30 יום כי אין הדבר מרשים בעצמותו אלא כל כוחו הוא מה'. התפעלות עצמית היא התפעלות מה' שיש בו את הכח ואינו מקבל כוחו מאחרים. ממילא האומר הלל בכל יום בעצם מראה שדרכי ה' בעולם הם בשבילו האלוקות עצמה ולכן מתפעל ממנה בכל יום- התפעלות עצמית. התפעלות שכזאת גורמת שהאדם ייחשב כמחרף ומגדף שנמצא אומר שכל מהות האלוקות היא רק הפעולות שה' עושה בעולם ולכן מתפעל מהן באופן עצמי. ונחשב כמובן כמגדף לפי שיש את ה' אף במנותק לפעולותיו ואין כל האלוהות בטבע אלא זוהי רק התגלות של ה' בעולם ולא כל מהותו.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [https://www.yeshiva.org.il/midrash/13519 קריאת הלל במועדות] הרב יצחק שטטמן
* [https://www.yeshiva.org.il/midrash/13519 קריאת הלל במועדות] הרב יצחק שטטמן
*[https://www.yeshiva.org.il/midrash/2158 הלל בליל הסדר] [[הרב דוד דב לבנון]]
*[https://www.yeshiva.org.il/midrash/2158 הלל בליל הסדר] [[הרב דוד דב לבנון]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:תפילה]]
[[קטגוריה:מועדים]]
[[קטגוריה:מועדים]]
בירוקרטים, בודקים, עורכי ממשק, מנטרים, supress, מפעילי מערכת, משתמשים עם גישה לאנציקלופדיה תלמודית
17,689

עריכות

תפריט ניווט