פרשת בשלח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,926 בתים ,  9 בפברואר 2009
אין תקציר עריכה
שורה 161: שורה 161:


בעקבות פרשת המן נקבע מצוות לא תעשה, שמספרה כ"ד ב[[ספר מצוות השם]]:"מצוות לא תעשה, שלא לצאת חוץ לתחום שבת. היא [יג] '''מצוות לא תעשה''' י"ג:, שלא לצאת בשבת חוץ לתחום. שנאמר: "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי"  <ref>ט"ז, כ"ט</ref>.
בעקבות פרשת המן נקבע מצוות לא תעשה, שמספרה כ"ד ב[[ספר מצוות השם]]:"מצוות לא תעשה, שלא לצאת חוץ לתחום שבת. היא [יג] '''מצוות לא תעשה''' י"ג:, שלא לצאת בשבת חוץ לתחום. שנאמר: "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי"  <ref>ט"ז, כ"ט</ref>.
==מלחמת העמלק==
בסיום הפרשה אני מגיעים למלחמת העמלק, שבוע לפני מעמד הר סיני, כ"ז או כ"ח אייר (להלן). וכך מסופר במקרא:"וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם-יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם" {{מקור|י"ז,ח'}}. ב[[ספר דברים]] יש הסבר על מהות המלחמה:"אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים" {{מקור|כ"ה, י"ח}}, כלומר הוא מצא את עם ישראל במצב אופטימלי לפגיעה. רש"י רואה בעיקר את הדוגמא שנתן:" שהיו כל האומות יראים להלחם בכם (בגלל מכות מצרים וקריעת ים סוף) ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים."
משה רבינו מוצא את הדרך כיצד להלחם בהם:"וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים משֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק". חז" אינם מקבלים זאת כפשוטו:"'''והיה כאשר ירים משה ידו וגבר''' -" וכי ידיו של משה מגברות ישראל או ידיו שוברות עמלק ?! אלא כל זמן שמגביה ידו כלפי מעלה היו ישראל מסתכלין בו ומאמינין במי שפקד משה לעשות כן והקב"ה עשה להם נסים וגבורות" {{מקור|מכילתא}}.
על שיטת הלחימה מבאר  רש"י בד"ה '''עד בא השמש''' -  " שהיו עמלקים מחשבין את השעות באצטרולוגיאה באיזו שעה הם נוצחים, והעמיד להם משה חמה וערבב את השעות". והתוצאה " '''ויחלש יהושע''' - "חתך ראשי גיבוריו ולא השאיר אלא חלשים שבהם ולא הרגם כולם, מכאן אנו למדין שעשה על פי הדבור של שכינה".
רבי עובדיה ספורנו הגיע לסיכום, בד"ה '''וַיּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ'''= " אָמַר: טַעַם תְּפִלָּתִי זאת הוּא מִפְּנֵי שֶׁהָאֵל יִתְבָּרַךְ נִשְׁבַּע שֶׁתִּהְיֶה לו "מִלְחָמָה בַּעֲמָלֵק מִדּר דּר", וְחַיָּבִים אָנוּ לְהִלָּחֵם מִלְחַמְתּו בְּכָל דּור וָדור, כְּאָמְרָם "שָׁלשׁ מִצְות נִצְטַוּוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָן לָאָרֶץ: לְהַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ, וּלְהַכְרִית זַרְעו שֶׁל עֲמָלֵק, וְלִבְנות לָהֶם בֵּית הַבְּחִירָה"  <ref>סנהדרין כ, ב</ref> , וְלָכֵן הִתְפַּלַּלְתִּי שֶׁיִּהְיֶה הוּא נִסִּי וְרומְמוּתִי עַל הָאויֵב."
[[הרב אביגדור הלוי נבנצל]] בספרו '''שיחות לספר שמות''' מוסיף את הדעות הקיימות לגבי מקום הקרב עם העמלק ומועדו''' עמוד תל"ב'''. במקרא כתוב:"מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל-רֹאשׁ הַגִּבְעָה" (ט). הרי מדובר על '''ה''' גבעה ואיזו היא ? ב[[שיר השירים]] נאמר: "  אֵלֶךְ לִי אֶל-הַר הַמּוֹר וְאֶל-גִּבְעַת הַלְּבוֹנָה" <ref> ד',ו'</ref>, דהיינו [[הר המוריה]]. ונאמר בספרים שהר המוריה ליוו אותם במדבר סיני עד בואם ארצה.
הוא דורש על האימרה ס[[מכת תענית]]:"מגלגלים זכות ליום זכאי" <ref>כ"ט,א'</ref>. הרב נבנצל מספר משם רבו פרצוביץ. בני ישראל הגיעו למדבר סיני בט"ו אייר. המן החל לרדת למחרת שהיה יום א'. ביום שישי של אותו שבוע לקטו למם משנה. בשבוע לאחריו נסעו ממדבר סיני ויחנו ברפידים. יום א' היה כ"ג אייר. באיזה יום בשבוע נלחמו עם עמלק ? אמר הרב נחום פרצוביץ :"שהיה זה ערב שבת". הפייטן בפיוט ל[[פרשת זכור]] כתב "אז קוצץ" שמשה רבינו העמיד את המש עד סוף היום. המטרה הייתה לסיים את המלחמה.  משה רבינו עשה זאת מאותו סיבה שהשמש בגבעון עמדה. [[ילקוט שמעוני]] כתב: "כדי שלא תכנס השבת" (ב'כ"ב).
מסכם הרב נבנצל:" ואם כך: הרי שנמצא הפלא ופלא: מלחמת ישראל בעמלק התנהלה ב'''הר המוריה בכ"ח באייר'''.


==הפטרת השבוע==
==הפטרת השבוע==
מבוקר
8,889

עריכות

תפריט ניווט