פרשת פקודי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,850 בתים ,  20 במרץ 2009
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:




==הצורך בכלל ישראל==
כתב "אור חיים" בפירושו לפרשת פקודי על הפסוק: "ותכל כל עבדת משכן אהל מועד ויעשו בני ישראל ככל אשר צוה ד' את משה כן עשו" {{מקור|תנ"ך:שמות ל"ט ל"ב$שמות ל"ט, ל"ב}}.
כאן עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה, והראה כי בני ישראל יזכו זה לזה, והתורה ניתנה להתקיים בכללות ישראל. כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכהו זה לזה. ואולי כי לזה רמז באומרו "ואהבת לרעך כמוך". פירוש: לצד שהוא כמותך. כי בשלומו ייטיב לך ובאמצעותו אתה משלים שלמותך. ואם כן, אינו אחר אלא אתה בעצמך וכאחד מחלקיך.
הרב יעקב אריאל ב[[עלונים# מעייני הישועה|בעלון ךשבת מעייני הישועה]] ככתב על הנושא :'''והיה למשכן אחד". הוא מסביר  כי קיום [[תרי"ג מצוות]] מחייב כי כלל ישראל יהיו שותפים לקיומם. שכן לא ייתכן כי אדם אחד יקיים את כולן ? 
*  יש מצוות עשה בכוהנים שאין מציאות לישראל לעשותם.
*  ויש מצוות לישראל שאינם בכוהנים.
*  וכן בלוי וכן בנשים.
ולכן היחדי הרוצה להשלימם לשם תיקון לרמ"ח אבריו ושס"ה גידיו אשר תרי"ז המצוות יכוונו  להם זקוק לכלל ישראל. התורה תתקיים רק "במחברת הכללות, ויזכו זה מזה." והוא מה שאמר הכתוב כאן: "ויעשו בני ישראל ככל אשר ציוה ד'". כינה לכולם יחד מעשה כולם, הגם שמהם הביאו הנדבה, מהם עשו מלאכה, ייאמר על כללותם שעשו הכל".
לסיכום, "והיה המשכן אחד" - אי אפשר לבנות את המשכן על ידי יחידים, אלא רק על ידי הכלל כולו. בכך הומחש לעם ישראל שאת התורה כולה, אשר מרכזה במשכן, רק העם כולו יכול לקיימה. המשכן, ואחריו המקדש, יוחסו לכלל ישראל יחד.
"והיו עיניי ולבי שם כל הימים" {{מקור|תנ"ך:מלכים א ט ג$מלכים א ט, ג}} . בית המקדש הוא לב העם. מרכזו הרוחני. התפילה אף היא מכוונת אל מקום אחד. "תלפיות - תל שכל הפיות פונים אליו". וכמו שאמר הכתוב: "והתפללו אל המקום הזה" {{מקור|תנ"ך:מלכים א ח ל"א$מלכים א ח, ל"א}} . '''וכך נמצאו כל ישראל מכוונים את לבם אל מקום אחד.'''


==שלוש חנוכות המשכן==  
==שלוש חנוכות המשכן==  
מבוקר
8,889

עריכות

תפריט ניווט