פרעה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,032 בתים ,  14 ביוני 2012
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:


====מכירת יוסף====
====מכירת יוסף====
כתוצאה מהמריבות בבית [[יעקב]], שאהב את [[יוסף]] יותר מאת כל שאר האחים, מכרו האחים את יוסף לסוחרים שעברו בדותן. הסוחרים, שירדו למצרים, מכרו את יוסף לשר הטבחים של פרעה - פוטיפר. בבית פוטיפר, רצתה אשת פוטיפר לשכב עם יוסף, שהיה יפה תואר, אך יוסף סירב. לבסוף, ניסתה לתפוס אותו בכוח, אך הוא ברח, והשאיר אצלה את בגדו - מה שסיפק לה הזדמנות להפוך את הסיפור ולומר שהוא רצה לבוא עליה. בעקבות כך, הכניס פוטיפר את יוסף אל בית האסורים.
כתוצאה מהמריבות בבית [[יעקב]], שאהב את [[יוסף]] יותר מאת כל שאר האחים, מכרו האחים את יוסף לסוחרים שעברו בדותן, וגרמו ליעקב לחשוב שיוסף נהרג בידי חיה. הסוחרים, שירדו למצרים, מכרו את יוסף לשר הטבחים של פרעה - פוטיפר. בבית פוטיפר, רצתה אשת פוטיפר לשכב עם יוסף, שהיה יפה תואר, אך יוסף סירב. לבסוף, ניסתה לתפוס אותו בכוח, אך הוא ברח, והשאיר אצלה את בגדו - מה שסיפק לה הזדמנות להפוך את הסיפור ולומר שהוא רצה לבוא עליה. בעקבות כך, הכניס פוטיפר את יוסף אל בית האסורים.


בבית האסורים, פגש יוסף שניים משרי מצרים - שר המשקים ושר האופים - שפשעו למלך, ונכלאו על ידו. על פי חז"ל, מצא המלך זבוב בכוס יין שהגיש לו שר המשקים, ומשהו קשה בלחם שאפה לו שר האופים, ולכן כלא את שניהם.
בבית האסורים, פגש יוסף שניים משרי מצרים - שר המשקים ושר האופים - שפשעו למלך, ונכלאו על ידו. על פי חז"ל, מצא המלך זבוב בכוס יין שהגיש לו שר המשקים, ומשהו קשה בלחם שאפה לו שר האופים, ולכן כלא את שניהם.
שורה 33: שורה 33:


==מינוי יוסף לשליט==
==מינוי יוסף לשליט==
כששמע פרעה את עצותיו של יוסף אמר לעבדיו: '''"הנמצא כזה איש אשר רוח אלהים בו?"''' ומינה את יוסף לתפקיד שעל הקמתו המליץ יוסף. הוא הפך את יוסף
כששמע פרעה את עצותיו של יוסף אמר לעבדיו: '''"הנמצא כזה איש אשר רוח אלהים בו?"''' הלביש את יוסף בבגדי מלכות, נתן לו את מרכבת המשנה למלך, ומינה אותו לתפקיד שעל הקמתו המליץ. בנוסף, פרעה קרא ליוסף בשם '''צפנת פענח''', ונתן לו את בתו של פוטי-פרע, כהן העבודה הזרה, לאישה.


===המבנה הכלכלי של מצרים===
במהלך שבע שנות השבע, אגרו מצרים את האוכל, ופרעה קנה את כל העודף במחיר זול מאוד, כיון שהיה שפע. יוסף הקים מחסני-תבואה עצומים בכל הערים, ואסף לתוכם את כל האוכל, ואסף כמות "'''כחול הים הרבה מאד - עד כי חדל לספור, כי אין מספר'''" ({{מקור|תנ"ך:בראשית מא מט$בראשית מא, מט}}).


===המבנה הכלכלי של מצרים===
לאחר מכן, החלו שנות הרעב בכל העולם, ורק בארץ מצרים היה אוכל. כשהעם ביקש מפרעה לחם, הפנה אותם פרעה ליוסף, שמכר להם מהאוכל שאסף - אך כמובן, במחיר גבוה בהרבה, כי היה ביקוש גדול. יוצאי דופן היו '''כהני העבודה-זרה''', שקיבלו הקצבה של אוכל בחינם מאת פרעה. מכל העולם הגיעו אנשים לקנות אוכל, כיון שרק במצרים ציפו לשנות הרעב, ואגרו אוכל כדי להתמודד איתן - ולאוצרו של פרעה נכנס כסף רב.
 
כשנגמר הכסף של אנשי מצרים, מכר יוסף אוכל להמון בתמורה לבהמותיהם. כשגם בהמותיהם נגמרו, מכרו המצרים את שדותיהם ואת עצמם לפרעה, והפכו כולם - מלבד הכהנים - לעבדיו. יוסף העביר את כל העם מעריהם לערים אחרות, כדי לחזק את תחושת חוסר העצמאות שלהם, נתן לכולם זרע, והורה להם לזרוע את אדמות פרעה, וכשיקצרו, לקחת ארבע חמישיות לעצמם, וחמישית להעלות כמס לפרעה.


===ירידת יעקב ובניו למצרים===
===ירידת יעקב ובניו למצרים===
באותה תקופה, הגיעו אחי-יוסף גם הם לקנות אוכל, ויוסף זיהה אותם. הוא האשים אותם שהם מרגלים, וכשהכחישו אסר אותם, ולבסוף שלח אותם (מלבד שמעון, שנשאר בכלא) בחזרה לארץ כנען, כדי להביא את בנימין, היחיד שלא ירד איתם, על מנת להוכיח שהם דוברי אמת. לאחר שחזרו עם בנימין, העליל על בנימין שגנב מארמונו, וקבע שהוא צריך להפוך לעבדו.
יהודה התערב, ודרש שיוסף יחזיר את בנימין, והוא ישמש כעבד במקומו, ויוסף נשבר וגילה לאחיו כי הוא יוסף אחיהם. כששמע על כך פרעה, הורה לשלוח עגלות כדי להביא את יעקב ואת כל משפחתו למצרים, כי שם אין רעב. יעקב שמע, וירד למצרים בברכת ה' עם כל משפחתו. כשהגיעו למצרים, נפגש יעקב עם פרעה, ואף בירך אותו, ופרעה העניק למשפחת יעקב את ארץ גושן.
לאחר שבע-עשרה שנה, נפטר יעקב, ויוסף ביקש וקיבל רשות מפרעה לעלות ולקבור אותו בארץ כנען - ולחזור מיד. על פי המדרש ({{מקור|בבלי:סוטה לו ב$בבלי סוטה לו, ב}}), פרעה לא רצה לתת ליוסף ללכת, וכשאמר לו יוסף שהוא נשבע לאביו שיקבור אותו, השיב לו פרעה שישאל על שבועתו ויתיר אותה. יוסף הזכיר לו שבעבר השביע אותו פרעה שלא יגלה לאיש שהוא יודע יותר שפות מפרעה, ושאל האם להישאל גם על הנדר הזה - ואז נכנע פרעה, והשיב לו: "עלה וקבר את אביך כאשר השביעך".


==דמותו של פרעה==
==דמותו של פרעה==
פרעה הוא האדם היחיד בתנ"ך החוגג את יום-הולדתו.
כמו שנהג העולם אז, '''ייחס פרעה חשיבות לחלומות''', ולא ראה בהם דבר של מה בכך - כשחלם את חלומו היה מוטרד ממנו מאוד, ואחרי פתרונו של יוסף פעל על פי עצותיו. דבר זה נראה חסר היגיון - שהרי הוא ארגן את כל מצרים על פי עצותיו של יוסף, מעשים הנראים כהימור, שהרי אם אין ממש בחלומו, או אם פירש אותו יוסף בצורה שגויה, הוא עלול להוביל את מצרים לקריסה כלכלית.
 
נראה שפרעה היה אדם '''הוגן''', כאשר הוא נותן שכר ועונש בצורה הגיונית: כך על פי המדרש, שחטאו של שר המשקים היה זבוב בכוסו של פרעה, וחטאו של שר האופים היה דבר שנכנס לתוך הלחם - כי אין זו אשמתו של שר המשקים שנפל זבוב לכוס פרעה '''אחרי''' שהוא מזג לתוכה יין, ולכן הגיע לו לחזור לתפקידו, אך זו אשמתו של שר האופים, כי הפגם נפל בלחם '''במהלך''' אפיתו, ולכן הגיע לו להיענש. פרעה גם נתן ליוסף שכר גדול על פתרון החלום, ובצדק: שהרי בזכות יוסף, זכתה מצרים להצלה כלכלית ולעושר גדול.
 
פרעה '''מתואר כאדם טוב''', ששמח בשמחתו של יוסף לפגישתו עם אחיו, מציע ליוסף שישלח עגלות על חשבונו, כדי להביא את יעקב ומשפחתו, פוגש את יעקב ומתברך מפיו, מעניק למשפחת יוסף את ארץ גושן, ואף נותן ליוסף ללכת לקבור את אביו. אך צריך לשים לב, שלפרעה '''אינטרסים משלו''', ורבים ממעשיו הם על מנת להועיל לו ולמצרים, כמו שליחת יעקב לארץ גושן, שבאה גם כדי להרחיק את משפחת יעקב ממצרים. בנוסף, רואים שלמצרים '''קל להכנס - וקשה לצאת''', כשפרעה שמח מאוד שיעקב יגיע, אבל לא שש לתת ליוסף ללכת לקבור אותו, ויוסף צריך לבקש ממנו במיוחד - ואף מצוין, שבני יעקב השאירו את טפם, צאנם ובקרם במצרים, ושפרעה שלח איתם רבים מעבדיו - שני דברים שיגרמו בהכרח לכך שהם לא יוכלו להישאר הארץ כנען, ויאלצו לשוב למצרים. כאשר מת יוסף, כבר לא יכלו בני ישראל לעלות ולקבור אותו, והוא כבר מבטיח לאחיו, "פקד יפקוד א-לקים אתכם, והעליתם את עצמתי מזה אתכם" - כלומר, כרגע בני ישראל כבר כלואים, ברמה כזו או אחרת, במצרים, וזקוקים לכך שהקב"ה יוציא אותם משם.


כמו שנהג העולם אז, ייחס פרעה חשיבות לחלומות, ולא ראה בהם דבר של מה בכך - כשחלם את חלומו היה מוטרד ממנו מאוד, ואחרי פתרונו של יוסף פעל על פי עצותיו. דבר זה נראה חסר היגיון - שהרי הוא ארגן את כל מצרים על פי עצותיו של יוסף, מעשים הנראים כהימור, שהרי אם אין ממש בחלומו, או אם פירש אותו יוסף בצורה שגויה, הוא עלול להוביל את מצרים לקריסה כלכלית.
על פי המדרש, ידע פרעה שבעים לשון.


נראה שפרעה היה אדם הוגן, כאשר הוא נותן שכר ועונש בצורה הגיונית: כך על פי המדרש, שחטאו של שר המשקים היה זבוב בכוסו של פרעה, וחטאו של שר האופים היה דבר שנכנס לתוך הלחם - כי אין זו אשמתו של שר המשקים שנפל זבוב לכוס פרעה '''אחרי''' שהוא מזג לתוכה יין, ולכן הגיע לו לחזור לתפקידו, אך זו אשמתו של שר האופים, כי הפגם נפל בלחם '''במהלך''' אפיתו, ולכן הגיע לו להיענש. פרעה גם נתן ליוסף שכר גדול על פתרון החלום, ובצדק: שהרי בזכות יוסף, זכתה מצרים להצלה כלכלית ולעושר גדול.
פרעה הוא האדם היחיד בתנ"ך החוגג את יום-הולדתו.


פרעה מתואר כאדם טוב, ששמח בשמחתו של יוסף לפגישתו עם אחיו, מציע ליוסף שישלח עגלות על חשבונו, כדי להביא את יעקב ומשפחתו, פוגש את יעקב ומתברך מפיו, מעניק למשפחת יוסף את ארץ גושן, ואף נותן ליוסף ללכת לקבור את אביו. אך צריך לשים לב, שרבים מהמעשים שעושה פרעה הם על מנת להועיל לו ולמצרים, כמו שליחת יעקב לארץ גושן, שבאה גם כדי להרחיק את משפחת יעקב ממצרים. בנוסף, רואים שלמצרים '''קל להכנס - וקשה לצאת''', כשפרעה שמח מאוד שיעקב יגיע, אבל לא שש לתת ליוסף ללכת לקבור אותו, ויוסף צריך לבקש ממנו במיוחד - ואף מצוין, שבני יעקב השאירו את טפם, צאנם ובקרם במצרים, ושפרעה שלח איתם רבים מעבדיו - שני דברים שיגרמו בהכרח לכך שהם לא יוכלו להישאר הארץ כנען, ויאלצו לשוב למצרים. כאשר מת יוסף, כבר לא יכלו בני ישראל לעלות ולקבור אותו, והוא כבר מבטיח לאחיו, "פקד יפקוד א-לקים אתכם, והעליתם את עצמתי מזה אתכם" - כלומר, כרגע בני ישראל כבר כלואים, ברמה כזו או אחרת, במצרים, וזקוקים לכך שהקב"ה יוציא אותם משם.




526

עריכות

תפריט ניווט