איזה מוצרים צריכים הכשר לפסח?

תרופות, מוצרי אפיה, מוצרי נייר, בושם ועוד ועוד - האם כל אלה צריכים כשרות לפסח? לקט תשובות מרבני האתר.

3 דק' קריאה
ישיבה
באתר ישנה קטגוריה על חמץ וכשרות מוצרים לפסח. לקטגוריה הזאת משויכות מאות שאלות ותשובות, ונביא כאן מבחר מצומצם של תשובות על הצורך בכשרות של מוצרים מסויימים לפסח.

מוצרי נקיון וטיפוח
בנוגע לבושם ולדאודורנט, הרב יעקב אריאל השיב שאין צורך בהכשר, אך יש שמחמירים. את אותה התשובה השיב הרב גם בנוגע לשאלה על קרם לשיער.
הרב חגי בר גיורא נשאל בנוגע למגבונים, משום שמגבונים מכילים ויטמין e. הרב השיב שאמנם ויטמין e פעמים רבות מופק מנבט חיטה אך עדיין לדעתו מותר להשתמש במגבונים מצירוף של כמה סיבות: קיים ויטמין כזה סינתטי שלא מופק מנבט חיטה, יש מתירים משום שמפיקים משמן הנמצא בתוך הנבט ושמן לא מחמיץ ובנוסף הנוזל של המגבונים נפסל מאכילת כלב.
בנוגע לואזלין, הרב בנימין במברגר כתב שבאופן פשוט המשחות האלו אינם ראויות למאכל כלב ולכן אין צורך בכשרות, אך אם יש מוצר כזה עם כשרות, ובייחוד מכיוון שהמשפחה הזאת עלולה להיכנס לפה - עדיף. הרב דוד חי הכהן כתב בצורה נחרצת יותר ששפתון, אף על פי שהוא נפסל ממאכל כלב, מכיוון שהוא בא במגע עם הפה הוא צריך כשרות לפסח. בנוגע לתחליב הגנה נגד השמש ומשחות באופן כללי, הרב יעקב אריאל כתב שמותר להשתמש בהם בפסח.
בשאלה על משחת שיניים הרב דב ליאור השיב שלדעתו מותר בפסח להשתמש במשחה גם ללא הכשר משום שגם אם לו יצויר שיש חמץ במשחת שיניים הוא לא ראוי לאכילה וזה לא נקרא שהאדם נהנה מהחמץ. הרב ציין שאמנם ישראל קדושים והם נהגו להקפיד על כשרות למשחות שיניים, למרות שאין בכך צורך. 

מוצרי אפיה
הרב יצחק בן יוסף נשאל בנוגע לכשרות על מוצרי נייר, תשובתו הייתה שבניגוד לפירסומים של גופים שונים אין שום צורך בכך. כך השיב גם הרב דב ליאור, שאין צורך בכשרות לפסח לכלים חד פעמיים.
לעומתם, הרב יעקב אריאל כתב שאמנם אין צורך בכשרות משום שבתעשיית הקרטון אמנם מערבים עמילן מתירס אך הוא איבד כל טעם וריח ולכן מעיקר הדין אין צורך בכשרות ומותר להשתמש בכלי קרטון גם ללא כשרות. אך עם זאת, הרב הוסיף וכתב שפסח הוא חג שבו רבים נוהגים לקבל על עצמם חומרות והידורים, ולכן מי שרוצה להחמיר יכול למצוא כלים כאלה עם כשרות לפסח.
הרב יהודה עמיחי נשאל בנוגע לחומצת לימון במאכלים. הרב השיב שיש שני סוגי חומצות לימון, סוג אחד מיוצר משורשי עצים ובו אין שום בעיה, והסוג השני מיוצר משעורה אך לאחר תהליך מורכב ומסובך ומכיוון שכך נחלקו הפוסקים בו האם הוא אסור בפסח. הרב ציין שרוב השימוש בחומצות הלימון הוא בסוג הראשון שבו אין בעיה. 
בנוגע לתבלינים, הרב יעקב אריאל כתב שהוא שמע מאדם המומחה לתבלינים שתבלינים שלא כתוב עליהם שהם כשרים לפסח - יכול להיות שיש בהם תערובות של קמח ודברים נוספים, לכן אין להשתמש בהם בפסח וצריך לסגור אותם במקום מיוחד אך אין צורך לבער אותם.

תרופות
כפי שכבר פורסם באתר, בקישור הבא ניתן למצוא את רשימת התרופות הכשרות לפסח השנה (שנת התש"פ).
בנוגע לתרופות הומאופתיות, הרב חגי בר גיורא מהרבנות הראשית לישראל כתב שגם טיפות וגם כדורים צריכים הכשר, בטיפות משום שהן מכילות אלכוהול שיכול להיות מדגנים ובגלולות בגלל מיצוי החומר הפעיל והרכב בסיס הגלולה. 
את תרופות שלא נמצאות ברשימת התרופות המאושרות יש לסגור במקום מיוחד ולמכור אותה במכירת חמץ. 
נקודה נוספת שהדגיש הרב היא שאם הרופא אמר לאדם שהוא חייב לקחת תרופה מסוימת - אסור לו להימנע מלקחת אותה.
בנוגע לחומצה פולית, הרב יעקב אריאל השיב שאם אין בה טעם אין שום בעיה לקחת את הכדורים בפסח. הרב דב ליאור ענה גם הוא שכדורים בלי טעם טוב ניתן לקחת בפסח.

ארגון כושרות ערך רשימה של מוצרים רבים ומה צריך לעשות איתם בפסח - האם אפשר להשאיר, למכור או לבער. לרשימת המוצרים לחצו כאן.

אלו דוגמאות בודדות מתוך מאות התשובות, לשאלות ותשובות על מוצרים נוספים - כנסו לקטגוריה על חמץ וכשרות מוצרים לפסח.
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il