חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 929 בתים ,  19 באוקטובר 2009
אין תקציר עריכה
שורה 170: שורה 170:




=== הקשר לחג הסוכות ===
=== הקשר ל[[חג הסוכות]] ===
בכמה מקומות מצינו שישנו קשר בין חג הסוכות לחנוכה:
* אחד הטעמים שמובא בגמ' {{מקור|(שבת כא:)}} לשיטת [[בית שמאי]] שביום ראשון מדליק שמונה נרות, מכאן ואילך פוחת והולך הוא "'''כנגד פרי החג'''", כלומר: שכמות הפרים ש[[קרובן|מקריבים]] בסוכות הולכת ופוחתת מיום ליום.
*
* גם [[ספר מכבים]] מובאת אגרת ששיגר [[יהודה המכבי]] ומועצת הזקנים ב[[ירושלים]] ליהודי [[אלכסנדריה]], בה חנוכה נקראת פעם 'חג טהרת המקדש' ופעם 'חג הסוכות' {{מקור|(ספר מכבים ב, א, יח)}}.
ויש להבין מה הקשר בין סוכות לחנוכה?


באגרת ששיגר [[יהודה המכבי]] ומועצת הזקנים בירושלים ליהודי אלכסנדריה, בה חנוכה נקראת פעם 'חג טהרת המקדש' ופעם 'חג הסוכות' (ספר מכבים ב, א, יח). התעלומה נפתרת פרקים אחדים מאוחר יותר כאשר בעל הספר מספר על חג החנוכה הראשון:ויחוגו את שמונת הימים בשמחה כחג הסוכות, בזכרם את רעותם לפני זמן מה בחג הסוכות בהרים ובמערות כחיות השדה (ספר חשמונאים ב, א, יח; י, ה). לפי זה קבעו לעשות חג חנוכת הבית שמונה ימים בתורת תשלומים לחג הסוכות שלא היה בידם לחגוג כדין בהיותם בעיצומה של מלחמה.
'''יש המסבירים''' תופעה זו בהסבר היטורי, עפ"י המסופר בספר המכבים על חג החנוכה הראשון: "ויחוגו את שמונת הימים בשמחה כחג הסוכות, בזכרם את רעותם לפני זמן מה בחג הסוכות בהרים ובמערות כחיות השדה" {{מקור|(ספר חשמונאים ב, א, יח; י, ה)}}. לפי זה קבעו לעשות חג חנוכת הבית שמונה ימים בתורת תשלומים לחג הסוכות שלא היה בידם לחגוג כדין בהיותם בעיצומה של מלחמה.
 
יתירה מזו, ב[[מדרש]] {{מקור|(מובא בפר ימי החנוכה, להרב דוד כהן שליט"א, ירושלים תשס"ה, ריש מאמר ח, עמ' עב)}} שהיוונים רצו לבטל דוקא את הדלקת המנורה ות חג הסוכות ע"ש.
 
יש המעמיקים להסביר זאת, ...


==ראו גם==
==ראו גם==
supress
6,461

עריכות

תפריט ניווט