כשאנחנו אומרים "המלך המשפט" אנחנו לא מדמים את ה' שופט עם מאזניים ביד, אלא מלך שופט ומנהל את העולם בשתי דרכים לפחות, אחת דרך מערכת המשפט ואחת שהוא עושה דין ברשעים בצורה ישירה.
ביאור ההבדל בין תשובת היחיד לתשובת הציבור ע"פ דברי המהר"ל. עניינם של בגדי הזהב ובגדי הלבן של הכהן הגדול ביוה"כ. ביאור תמציתי של י"ג מידות הרחמים. ההבדל בין מידת הדין למידת הרחמים.
ביום כפור, יש הרבה וידויים. מטרתם היא לטהר ולזכך את האדם; ע"י הסליחה, ניצל האדם מן העונש. אולם ע"י וידוי, נפש האדם נהיית טהורה; המטרה בשופר בפרט ובתפילות בכלל היא לקרב אותנו לאבינו שבשמיים, ולא סתם לבקש חיים טובים.
מסכת יומא בדף לה' ע"ב מתארת את וידויו של הכהן הגדול ביום הכיפורים וכך דבריו: "אנא ה' עוויתי, פשעתי, חטאתי לפניך, אנא ה' כפר נא לעוונות ולפשעים ולחטאים". מה עניינו של האנא ה' הראשון?
הרמב"ם בהלכות תשובה, פ' א', הל' א', כתב כך: "כיצד מתוודים ... כששבים בתשובה. אומר אנא ה' חטאתי ... אבל לא די בזה אלא מוסיף ... בושתי במעשי ולעולם איני חוזר לזה". ולעומת דברים אלה בפ' ב', הל' ב' בדין וידוי יום כיפורים: "הוידוי שנהגו בו כל ישראל 'אבל אנחנו חטאנו' והוא עיקר הוידוי." ולא הזכיר שום דבר מן הבושה. מה הסיבה לכך?
במסכת יומא דף פה' ע"ב כתוב: "עבירות שבין אדם למקום, יום הכיפורים מכפר. עבירות שבין אדם לחברו, אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חברו. ומה הקשר ל"לפני ה' תטהרו"?
באור הסליחה אלה אזכרה ביום הכיפורים והקינה ארזי הלבנון בתשעה באב המבוססות על מדרש המדבר על הרוגי מלכות,המדרש מדגיש את מכירת יוסף שיוסף נמכר בעבור נעלים - מה חשיבות המנעלים?