המלחמה אמורה להוביל למקום טוב. לתפילה יש ערך בפני עצמה. לומדי התורה צריכים להתאמץ יותר בגלל המלחמה. עם ישראל צריך להיות במצב שהגויים ירצו להיות כמותו. יעקב אבינו לא מת - השלמות של יעקב. יוסף מבין שכל מה שקורה איתו הוא מהקב"ה והאחים לא מבינים את זה.
יעקב אבינו מלמד אותנו את עניין קשר הלב וצפיית העיינים לה' יתברך. משמעותה של נקודה זו לתהליך הגאולה והשלכותיה על הקשר שלנו עם אומות העולם.
אחריות לקידוש שם שמיים בעולם והקשר לתקופתינו.
קבלת עול מלכות שמים באמירת 'שמע ישראל' ולעומתה 'ברוך שם' מבטאת את מלכות ה' על הכלל ועל הפרט, או לחילופין על כל העולמות ועל העולם שלנו | בתחילת ספר בראשית הקב"ה יוצר את עולמו, ואף אנו צריכים ללכת בדרכיו, ליצור ולפתח את העולם | אנו צריכים לעבוד את ה' בישרות, לעשות רצונו כרצוננו, ולא להתייחס בחשדנות לעובדי ה' הנוהגים אחרת מאתנו.
למה יהודה מציע שכולם יהיו עבדים ולמה כשיוסף מציע שרק בנימין הוא מסרב וניגש אליו? יהודה רוצה להישאר ולהתחיל את גלות מצרים, אבל להשאיר את בנימין ולהפריד אותו מעם ישראל הוא לא מסכים וכשיוסף רואה שיהודה מסכים להיות עבד הוא מבין שהוא מוסר את עצמו בשביל בנימין כמו משה שהיה מוכן למסור את עצמו ויוסף מבין שליהודה ראויה המלוכה בגלל זה
דברי המדרש אשר מתאר לנו את הויכוח והמאבק בין יוסף ליהודה בלשון מליצית.
"ולא יכול יוסף ... לכל הנצבים עליו" הסברו של ה רבנו בחיי לפס', שהנצבים אשר עמדו על ידו התחילו להתחנן בפני יוסף שימחל לבנימין, ויוסף לא יכל להתאפק מפני כל המבקשים.
הבאת דברי המדרש שכאשר יוסף מוציא את כולם החוצה הנו לוקח סיכון ע"ע שיהרג, והנו מעדיף לקחת את הסיכון ע"ע , מאשר להלבין את פני אחיו!
השאלה הראשונה אותה שאל יוסף את אחיו הנה אבא עדין חי. שני הסברים שמביא רבנו בחיי מדוע האחים לא יכלו לענות ליוסף מאומה.
האחים ניסו למכור את יוסף, והוא מצידו התנכר אליהם, עד לאיחוד שבפרשתנו, לאחר העימות בין יהודה ליוסף | המתח ממשיך בדורות הבאים בין מלכות יהודה לישראל, כשיהודה מבטא את הקודש שכלפי חוץ ויוסף את הקודש הפנימי | כל אחד מהכוחות הללו צריך להתפתח בנפרד, ולבסוף יהיה איחוד ביניהם באופן שלא מצמצם אף אחד מהם.
"מענה רך ישיב חימה ודבר עצב יעלה אף" הסברו של רבנו בחיי לפס' שכוח הדיבור משפיע לטוב ולמוטב, ואם האדם לא יכעוס בחזרה אלא יענה בצורה נעימה ורכה הדבר יגרום להשכת הכעס.
אע"פ שהיה ליהודה סיבה לכעוס על יוסף הוא לא נקט בדרך הכעס, אלא דבר בצורה רכה ונעימה.
שלושה הסברים של רבנו בחיי למילים "בי אדוני"
יוסף ניצל מלחטוא עם אשת פוטיפר בזכות ההסתכלות שלו על העולם; הוא ראה בכל דבר את השורש האלוקי שבו, ולא את הלבוש החיצוני שלו | התורה צריכה להיות כמו אוכל, אנו צריכים להרגיש רעבים כשאנו לא לומדים.
אם האדם צשמח את העני, הגר, היתום והאלמנה אזי הקב"ה ממח את ילדיו, עבדיו ושפחותיו של האדם.
אל תגזול דל כי דל הוא" שאלת הרבנו בחיי מה שלמה המלך הוסיף על דברי התורה?
באורו של הרבנו בחיי לפסוק הנ"ל, שהאדם צריך להזהר לא לפגוע היתום באלמנה מכיון שהנם רגישים.האבות היו גרים בארץ.ת כשם שעשיו ישב בארצן כן יעקוב ישב בארץ ישראל.
הבאת דברי המגרש שלשון וישב הנו לשון צער
"אלה תולדות יעקב יוסף" שאלת הרבנו בחיי מדוע לא מנו את כל בני יעקב? ותשובתו ע"פ הפשט שביוסף י כלולות כל מעלות השבטים. ע"פ המדרש שכל המקרים שקרו ליעקב קרו ליוסף.