קבלת עול מלכות שמים באמירת 'שמע ישראל' ולעומתה 'ברוך שם' מבטאת את מלכות ה' על הכלל ועל הפרט, או לחילופין על כל העולמות ועל העולם שלנו | בתחילת ספר בראשית הקב"ה יוצר את עולמו, ואף אנו צריכים ללכת בדרכיו, ליצור ולפתח את העולם | אנו צריכים לעבוד את ה' בישרות, לעשות רצונו כרצוננו, ולא להתייחס בחשדנות לעובדי ה' הנוהגים אחרת מאתנו.
דברי המדרש אשר מתאר לנו את הויכוח והמאבק בין יוסף ליהודה בלשון מליצית.
"ולא יכול יוסף ... לכל הנצבים עליו" הסברו של ה רבנו בחיי לפס', שהנצבים אשר עמדו על ידו התחילו להתחנן בפני יוסף שימחל לבנימין, ויוסף לא יכל להתאפק מפני כל המבקשים.
הבאת דברי המדרש שכאשר יוסף מוציא את כולם החוצה הנו לוקח סיכון ע"ע שיהרג, והנו מעדיף לקחת את הסיכון ע"ע , מאשר להלבין את פני אחיו!
השאלה הראשונה אותה שאל יוסף את אחיו הנה אבא עדין חי. שני הסברים שמביא רבנו בחיי מדוע האחים לא יכלו לענות ליוסף מאומה.
האחים ניסו למכור את יוסף, והוא מצידו התנכר אליהם, עד לאיחוד שבפרשתנו, לאחר העימות בין יהודה ליוסף | המתח ממשיך בדורות הבאים בין מלכות יהודה לישראל, כשיהודה מבטא את הקודש שכלפי חוץ ויוסף את הקודש הפנימי | כל אחד מהכוחות הללו צריך להתפתח בנפרד, ולבסוף יהיה איחוד ביניהם באופן שלא מצמצם אף אחד מהם.
"מענה רך ישיב חימה ודבר עצב יעלה אף" הסברו של רבנו בחיי לפס' שכוח הדיבור משפיע לטוב ולמוטב, ואם האדם לא יכעוס בחזרה אלא יענה בצורה נעימה ורכה הדבר יגרום להשכת הכעס.
אע"פ שהיה ליהודה סיבה לכעוס על יוסף הוא לא נקט בדרך הכעס, אלא דבר בצורה רכה ונעימה.
שלושה הסברים של רבנו בחיי למילים "בי אדוני"
יוסף ניצל מלחטוא עם אשת פוטיפר בזכות ההסתכלות שלו על העולם; הוא ראה בכל דבר את השורש האלוקי שבו, ולא את הלבוש החיצוני שלו | התורה צריכה להיות כמו אוכל, אנו צריכים להרגיש רעבים כשאנו לא לומדים.
"ויהי לי שור וחמור צאן..." שאלתו של רבנו בחיי מדוע יעקוב אבינו לא הקדים את הצאן, כפי שמצאנו בשאר המקומות שהתורה מקדימה צאן כג' .. "ויהי לו צאן ובקר"? ותשובתו: מכיון שע"י עשיית הגדיים שהנם מן הצאן בידי רבקה אמנו הפסיד עשיו את הברכות, ולא רצה להזכירו את ענין הברכות.
תשובת המדרש לשאלה: שרמז לו על כך שנולג יוסף שהנו השטן של עשיו הרשע.
לימודו של הרבנו בחיי מן המילה " וגם הולך לקראתך" שכאן רמזו המלאכים ליעקוב אבינו ע"ה שהנו הולך להאבק עם שרו של עשיו. שימוש התורה בלשון פלוני הלך עם פלוני הנו רק כלפי צדיקים.
הקדוש ברוך הוא דורש מהאבות להיות בעלי בטחון עצמי ואמונה, לבנות גאוה לאומית | היצר הרע מופיע בשלושה דרכים: כאוהב, כגוי וכתלמיד חכם, ומול כל אחד יש דרך שונה להתמודדות, כפי שיעקב התמודדת עם שרו של עשיו | בית אל היא עיר הקודש והיא נושאת שם קדוש.
הפכו של הצדיק הנו הרשע, והפכו של הישר הנו בוגד
"בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס"
שאלת ה"רבנו בחיי" מדוע שלמה בפס' הנ"ל הציב את הרשע לעומת הצדיק שלא כדרכו?
חג הניצחון של מתתיהו ובניו נקרא חנוכה, כי הניצחון האמיתי שלהם היה הניצחון החינוכי שבאמצעותו הם חינכו את כל העולם לזנוח רבים מערכי יוון ובראשם האלילות. במקום זה הם לימדו את העולם את הערך העליון שאומר כי אדם נברא בצלם ואף אחד לא יכול להשליך אותו לתוך קרקס כדי לשעשע את הצופים.
הרב דיבר על העניין של סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ועל איך יעקב אבינו מבטא את הדרך השלימה בעבודת ה', ולכן ממנו יצא עם ישראל. הרב דיבר גם על היחס בין חלום ונבואה. בנוסף, הרב הזכיר את דברי הרב חרל"פ בקשר לשלמות ארץ ישראל, ודיבר על מעלותיו של הרי"מ חרל"פ.
התרוצצות יעקוב ועשיו בבטן רבקה מרמזת על שכאשר יגדלו יהיו שונאים זה את זה.
דברי המדרש שלומד מן המילה "גויים" על רבי ואנטנינוס קיסר רומי שהיו אוהבים זא"ז ולא פסק מעל שולחנם לעולם לא צנון ולא חזרת.
הבנים הנם עטרה וכבוד לאבותם,וכן האבות עטרה לבניהם דוקא כאשר הבנים ממשיכים בדרך אבותם.
אברהם ויעקוב נצלו אחד בזכות השני.
כל שונאי ישראל שקמו להרוג ולאבד את ישראל לא הצליחו במעשיהם ונאבדו מן העולם.
אברהם אבינו קיים את כל התורה כולה, ואף את המצוות שלא מובנות בשכל, בזכות מעלתו הנשגבה | יצחק אבינו עבד את ה' במידת היראה, שאומנם נראה שהיא גורמת לצמצום, אך במבט מעמיק היא נותנת תעצומות נפש גדולות.