הנפש ותיקון המידות

גודל טקסט

Deepaiבלי לעבוד זה לא ילך
לימוד התורה הוא לא רק צבירת אינפורמציה, אלא נועד להפוך אותנו ליהודים טובים וערכיים יותר. הדגש בלימוד אינו על כמות אלא על איכות, קביעות ושיטתיות, מה שיהפוך את החיים שלנו מפסיביים לאקטיביים
x
  • שימוש בצלם א-לוקים בצורה גאותנית
    האדם נברא בעל יכולת להתרומם ולהתעלות; לאחר נפילתו - הוא מסב כוחות אלו להגדלת עצמו והקטנת האחרים - מידת הגאוה; לאחר שהאדם נהיה בעל גאווה העצבות ממלאת אותו; מהלך נפילת אדם הראשון -כנגד 4 שורשי הנטיות הרעות.
  • תאוה - התחברות חיצונית
    האדם לא יכול להסתפק בעצמו, הוא צריך אדם נוסף;מה האדם מחפש באחר - נובע משמירת האדם על עצמיותו;הכבוד גורם לאדם ללכת ע"פ תאותו.
  • איבוד העצמיות
    המידה הרעה הראשונה עימה אנו נפגשים בחטא אדם הראשון - מידת הכבוד;הכבוד - הפך עצמיותו של האדם.
  • התאווה והעצבות - שורשים נוספים למידות מגונות
    שורש שלישי למידות המגונות - התאווה, כנגד יסוד המים;השורש הרביעי - כנגד יסוד העפר - מידת העצבות; סיכום עניין 4 היסודות.
  • הגאווה והכבוד שורשים למידות רעות
    לאדם נטיות טובות ונטיות רעות,מידת הגאווה שורש להרבה מידות מגונות; שורש נוסף הוא מידת הכבוד; דברים בטלים - יסוד הכבוד.
  • הנטייה לרע כירושה מחטא אדם הראשון
    האדם לפני החטא ואחריו; לאחר חטא אדם הראשון - באדם עצמו יש נטייה לעשות רעת וצריך להתמודד עם נטייה זו.
  • ארבעה יסודות - ארבע נטיות
    ארבעה יסודות בבריאה ומדרגות כנגדם; תכונות האדם מקבילות אף הן לארבעת היסודות ונובעות מהן; האדם לפני החטא ואחריו; לאחר חטא אדם הראשון, באדם עצמו התפתחה הנטייה לעשות רע, וצריך להתמודד עם נטייה זו.
  • בין אמת ושקר, לטוב ורע
    מי מוביל החושים או השכל? לאן החושים לוקחים אותנו? פיתוח המידות - מגדיל את הטוב.
  • לא להשאר תינוק
    מצב האדם אחרי חטא אדם הראשון; האדם קודם כל מרגיש את עצמו; תהליך ההתקדמות - התבגרות של האדם.
< 4039383736 >
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il
;