ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה ממתקים ועוגות

ברכת העץ על שוקולד - המשך

הרה"ג דוב ליאורט"ו סיון תשס"ה
1682
שאלה
הרב פסק כי על שוקולד מברכים "בורא פרי העץ", הרב גם פסק שעל במבה מברכים "שהכל נהיה בדברו" משום שלא ניכר ממה מורכב. אולם מבחינה זו גם שוקולד לא ניכר ממה עשוי אלא שצבעו כזה, אם כן - מה ההבדל? כמו כן, מתוך תשובה ב"ילקוט יוסף" הבנתי שעל שוקולד מברכים "שהכל". האם הרב חולק עליו?
תשובה
דיו עיקר וטפל אינו רק בכמות אלא בחשיבות. בשוקולד עיקר המאכל הוא פולי הקקאו, ולא שאר הדברים שמוסיפים לו. וידוע שאת פולי הקקאו אוכלים רק בצורה זו, מה שאין כן בבמבה, שאי-אפשר לדעת כלל האם זה מתירס, בוטנים או דבר אחר. השוקולד ברור שעשוי רק מפולי קקאו. הרב משה פיינשטין באמת סובר ששוקולד ברכתו שהכל, אבל הרב שלמה זלמן אויערבך פסק בספרו "מנחת שלמה" שעל שוקולד מברכים "בורא פרי העץ". ברכתו של שוקולד לבן. ברכת הבמבה - הרב אריאל.
עוד בנושא ממתקים ועוגות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il