- משפחה, ציבור וחברה
- מיהו יהודי?
יהדות אחינו השומרונים
שאלה
אני מתגורר בישוב ברכה שבשומרון, ישוב הממוקם בשכנות לישוב השומרונים שנמצאים שם מאז הגלה אותם הנה מלך אשור.
משיחות והיכרות מסויימת עימם עולה שהם מחשיבים עצמם יהודים לכל דבר ועניין, קוראים כל שבת בתורה, מקיימים מצוות (באופן חלקי כמובן, שהרי הם מאמינים רק בתורה שבכתב), מקריבים את קרבן הפסח המפורסם שלהם, צמים ביו"כ, ומבדילים עצמם מהערבים לצידם חיו כל הזמן הזה. הם גם מדברים עברית מקורית, בהגיה דומה לתימנים, שלטענתם שונתה לאחר מכן ע"י עזרא הסופר.
מתשובות של הרב כאן באתר ראיתי שהרב באופן חד משמעי לא מחשיב אותם כיהודים, ואני מניח שזה ע"פ הכתוב בגמרא שמצאו אצלם "דמות יונה" והוציאו אותם מכלל ישראל למפרע, הואיל וגילו שכל יהדותם וגיורם לא היו שלמים.
רציתי לדעת בכל הענווה הראויה, האם יש דעות ופוסקים ביהדות שהתלבטו אולי הם עדיין יהודים?
האם לעובדה שבמשך מאות שנים הם נחשבו כיהודים רגילים ומן הסתם התערבו בהם יהודים "מקוריים" עד להוצאתם מהיהדות אין שום משקל בנושא?
בתודה ובברכה!
תשובה
הנחת היסוד שלך, שהתערבו בהם יהודים, מי אמר שהיא נכונה, להפך, אולי התערבו בהם ערבים?
הם לא יהודים.

יהודי אתיופיה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ב סיון תשס"ט

שבטי ישראל
הרב רפאל וסרטיל | ז אייר תשע"ה

רישום בכתובה לגר שאביו יהודי
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו אב תש"ע

היחס למי שהמיר דתו באונס
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו תמוז תש"ע

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הגייה מדוייקת בתפילה
ל שבט תשס"ב

יחס אמוני לפיגועים
ו אדר תשס"ב

תהלים בלילה
ל שבט תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

ברכה על בייגלה
הרב אלישיב קפקה | א אדר א' תשע"ט

פסוק עם השם בסוף שמונה עשרה
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ה אב תשפ"א
הקשת בענן
הרב בנימין במברגר | א שבט תשע"א

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

שלושת השבועות - לא לעלות החומה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו שבט תשפ"ג
כניסה למקור מים בזמן מחזור
הרב בנימין במברגר | ט"ז שבט תשפ"ג

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג
