הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
הלכות פסח הלכה למעשה | הרב משה בר ציון

הלכות פסח הלכה למעשה | הרב משה בר ציון

מעבר על כל ההלכות הנצרכות לפסח עם הרב משה בר ציון בצורה פשוטה ובהירה

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

ח' ניסן ה'תשפ"ד | 16/4/2024

זמני היום | לזמנים נוספים
  • 8:47 סוף זמן קריאת שמע למגן אברהם
  • 9:23 סוף זמן קריאת שמע לגר"א

שבת מצורע הגדול

י"ב ניסן ה'תשפ"ד

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 18:35 כניסת שבת
  • 19:50 צאת שבת
  • 20:29 צאת שבת ר"ת

חג הפסח

יום ב', י"ד ניסן ה'תשפ"ד

חג הפסח
  • 9:53 סוף זמן אכילת חמץ
  • 9:29 סוף זמן אכילת חמץ לגרי"מ אליהו זצ"ל
  • 11:15 סוף זמן ביעור חמץ
  • 10:45 סוף זמן ביעור חמץ לגרי"מ אליהו זצ"ל
  • 18:38 כניסת החג
  • 19:52 צאת החג
  • 20:31 צאת החג ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

שיעורי וידאו

הלכה יומית

undefined
האם מותר לברך סתם ככה?

שאלה

לפי התשובה של הרב, יוצא שמעיקר הדין מותר לי לברך הגומל או כל ברכה אחרת כדי להודות לקב"ה גם אם אני לא מחוייב בה? לדוגמא, לברך "המוציא לחם מן הארץ" כשאני מסייר במפעל לחם? לברך "הגומל" עבור סיפור ששמעתי שקרה?. אם כך - מתי עוברים מעיקר הדין על הזכרת שם שמיים לבטלה? ובנוסף, מה היא ברכה לבטלה? הרי אפילו אם הפסקתי בין הברכה לאכילה לדוגמא, סוף כל סוף בירכתי את הקב"ה, על לחם שאני עתיד לאכול ולמה זו ברכה לבטלה?.

תשובה

שלום וברכה! כאשר מדובר בנוסח של ברכה, הדין הוא שונה. בעניין זה מופיע בגמרא ובפוסקים (ברכות ל"ג א; שו"ע רט"ו, ד) שאסור לברך ברכה לבטלה. יש מן הראשונים שסברו שאיסור זה הוא מן התורה, אך ראשונים רבים סוברים שזהו איסור מדרבנן (סיכום הדעות עיין למשל במג"א רט"ו, ו; משנ"ב רט"ו, כ). כפי שמסביר המשנה ברורה (רט"ו, יט-כ) בדעתם של הראשונים הללו, אכן עצם המשפט שאומר האדם במקרה כזה אינו הזכרת שם ה' לבטלה, שהרי הוא מזכיר את שבחו של הקב"ה, כגון שהקב"ה מוציא לחם מן הארץ וכדומה. אבל מכיוון שחכמים תיקנו לומר ברכות אלה דוקא בהקשרים מסוימים, הרי כאשר האדם אומר את הברכה שלא בהקשר שלה, כגון שהוא מברך "המוציא" מבלי שהוא אוכל לחם, או כאשר האדם מפסיק בין הברכה לבין האכילה, הרי הוא משתמש במטבע הברכות שלא כפי שתיקנו חכמים, ולפיכך הוא עובר על איסור דרבנן. לדעות אלה אכן האדם הזה לא עבר על הוצאת שם ה' לבטלה, אבל הוא עבר על איסור ברכה לבטלה. בסיכום: מותר מעיקר הדין להזכיר את שם ה' כאשר זהו הקשר של שבח וכדומה, אף שאין מדובר בנוסח קבוע של תפילה אלא האדם אומר את דברים בניסוח אישי משלו. אולם כאשר האדם משתמש במטבע הברכות, "ברוך אתה ה'.." במקום שאינו מחוייב בברכה, הדבר אסור, משום שמטבע זה נקבע על ידי חכמים לשימוש רק בהקשרים של הברכות המחויבות.

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
ויקישיבה
פרויקט האנציקלופדיה למושגי תורה ויהדות של אתר ישיבה
פרשת השבוע

פרשה כפשוטה -פרשת מצורע

פרשה כפשוטה -פרשת מצורע

שוב לא הספקתם לעבור על כל הפרשה לפני שבת? צפו בשיעורו של הרב איתמר ליברמן, המסביר את הפרשה על פי פשט הפסוקים ודברי רש"י ושאר פרשנים.

לימוד יומי ח' ניסן תשפ"ד

להרשמה ללימוד יומי
פסח

סרטונים קצרים מיוחדים

סדרות שיעורים

תנ"ך ונוספים (68)
תנ"ך ונוספים (68)
אורות התשובה - הרב משה בר ציון (32)
אורות התשובה - הרב משה בר ציון (32)
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (610)
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (610)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (50)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (50)
לנתיבות ישראל (114)
לנתיבות ישראל (114)
אורות ישראל - הרב ש. יוסף וייצן (122)
אורות ישראל - הרב ש. יוסף וייצן (122)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il