הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
שיעורו של הרב שמואל אליהו בשידור חי!

שיעורו של הרב שמואל אליהו בשידור חי!

צפו בשידור חי החל משעה 20:00 משיעורו השבועי של הרב שמואל אליהו בבית הכנסת "היכל יעקב". השיעור בנושא: מעמד הר סיני

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

י"ב שבט ה'תשפ"ה | 10/2/2025

זמני היום | לזמנים נוספים

שבת יתרו

י"ז שבט ה'תשפ"ה

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 16:49 כניסת שבת
  • 18:03 צאת שבת
  • 18:43 צאת שבת ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

סרטונים קצרים מיוחדים

הלכה יומית

undefined
שמירת נגיעה בילדות

הרב עזריה אריאל

שאלה

בס"ד שלום הרב, לחברי יש ילדות קטנות משנה ועד 6-7 האם מותר להעביר ילדה את הכביש? אם ילדה נותנת "כיף" מותר? או באה לקבל חיבוק? תודה רבה אשמח לדעת אם יש הבדל בין הגילים וכו’. תודה רבה.

תשובה

לשואל, שלום! מצד הדין מותר לנגוע בילדות קטנות בערך עד גיל שבע-שמונה, כולל חיבוק וכדומה, מאחר שבגיל זה מטבע הדברים אין לנגיעה שום משמעות מעבר לנגיעה בבן. בילדות גדולות ומפותחות יותר, יש להמנע ממגע שיש לו משמעות של חיבה, כמו 'כיף' או חיבוק. מגע סתמי, מותר מן הדין עד גיל בת מצווה (אם גם לפי תחושתך האישית זהו אכן מגע סתמי, שאינו גורם לך למחשבות לא רצויות), ויש מקום להמנע ממנו משיקולים חינוכיים (כמובן, בהעברת כביש אם יש צורך בטיחותי בנגיעה ברור שמותר). בכל גיל, יש לוודא שהתנהגותך מתאימה לרצון הילדה וההורים וגם יש לכבד את 'מנהג המקום' אם אתה נמצא ברשות הרבים בסביבה שבה מקובלים סייגים מחמירים יותר. הרחבה: במקורות חז"ל והראשונים העוסקים בילדות יש התייחסות בעיקר ל'עריות', כלומר, נשים שאינך רשאי לשאת אותן (קרובות משפחה האסורות בנישואין, או ילדה שכבר נישאה), וכן נידה (ילדה בגיל בת מצווה היא בחזקת נידה). לגבי פנויות קטנות שאינן קרובות משפחה ואינן מוגדרות כ'עריות', מצאנו בחז"ל איסור יחוד, ובפוסקים הוזכר גם שיש להמנע מכל דבר שעלול לגרום הרהור עבירה (משנה ברורה סי' עה ס"ק יז וסי' ריז ס"ק טז; אגרות משה או"ח ח"א סי' כו). בחזון איש (או"ח סי' טז סק"ח) נאמר בהקשר זה: "כל שאין דעתן של בני אדם עליהן מחמת קטנותן - מותר... ואין כאן שיעור בשנים [=הגדרת גיל קבועה], אלא לפי מציאותן וקטנות גופן". מסתבר שהוא הדין לגבי חיבוק וכדומה (וכן בשו"ת באר משה ח"ד סי' קמה). לכן, הקובע הוא המצב הגופני על פי שיקול הדעת, ומקובל לאמוד זאת בסביבות גיל שבע ('ארחות רבינו הקהילות יעקב' ח"ג עמ' רד, בשם החזו"א; שו"ת אור לציון ח"ב, פרק ו יב; וביביע אומר ח"ו או"ח סי' יד התיר גם בגיל תשע). ממילא, מגיל זה ומעלה יש לאסור כל מגע שיש לו משמעות של חיבה. מגע שאין בו חיבה, לדעת רוב הפוסקים נאסר מדרבנן רק ב'עריות', דהיינו באשה נשואה, או בכל בת מגיל שתים עשרה ומעלה, שהיא בחזקת נידה. בקרובות משפחה יש שיקולים נוספים לקולא ולחומרא, ולא התייחסנו אליהן כאן (ראו 'קדושים תהיו' עמ' 75 הערה 12 בשם הרב אליהו זצ"ל, שאח ואחות מותרים בחיבוק ונשיקה עד גיל 12).

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
דרשני
פרויקט האנציקלופדיה לעידוד כתיבה תורנית יוצרת
פרשת השבוע

עמידה בעשרת הדברות

עמידה בעשרת הדברות

האם ראוי לעמוד כשקוראים בתורה את עשרת הדברות? ומה לעשות אם נמצאים בבית כנסת שנוהג בצורה שונה? הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור משיבים.

לימוד יומי י"ב שבט תשפ"ה

להרשמה ללימוד יומי
טו בשבט

שיעורי וידאו

סדרות שיעורים

קצרים למועדים (37)
קצרים למועדים (37)
לנתיבות ישראל (138)
לנתיבות ישראל (138)
אורות ישראל - הרב ש. יוסף וייצן (150)
אורות ישראל - הרב ש. יוסף וייצן (150)
מלחמת רשות ומצוה (22)
מלחמת רשות ומצוה (22)
אורות התורה- הרב משה בר ציון (16)
אורות התורה- הרב משה בר ציון (16)
נצח ישראל – הרב משה חביב (28)
נצח ישראל – הרב משה חביב (28)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il