הרב דניאל קירש
שאלה
האם מותר לצחצח שיניים בצומות הקלים?
תשובה
שלום וברכה, אפשר לצחצח שיניים בצומות הקלים שהם צום גדליה, עשרה בטבת, תענית אסתר, ושבעה עשר בתמוז. רק יש להיזהר שלא לבלוע מים. בתשעה באב ניתן להקל רק במקרה שאי הצחצוח גורם צער גדול. מקורות והרחבה: כתב השולחן ערוך (תקסז ג): מי שדרכו לרחוץ פיו בשחרית בתענית צבור, לא כשר למעבד הכי". הרי שראוי שלא לשטוף את הפה בצום אף שמותר מעיקר הדין. במשנה ברורה (תקסז ס"ק יא) כתב: "ובמקום צער יש להתיר רחיצת פה במים בכל תענית ציבור רק שיזהר ביותר לכפוף ראשו ופיו למטה שלא יבא לגרונו ואפילו בתשעה באב יש להתיר כשהוא לו צער גדול וביום הכיפורים יש להחמיר גם בזה [ח"א וכ"כ בא"ר]". בערוך השולחן (תקסז ג) התיר לשטוף את הפה בצום כאשר שוטף באופן שלא יבלע מים. וזה לשונו: "מי שדרכו לרחוץ פיו בשחרית בתענית ציבור – אין נכון לעשות כן, דקרוב שיבלע בגרונו. ויראה לי דזהו כשמכניס המים בעומק לפיו, ומעלה פיו למעלה ומחלחל המים בגרונו. אבל כשנוטל המים לפיו והוא עומד שחוח, וכוונתו רק לנקות השיניים, ואין חשש שיבלע בגרונו – מותר לבד בתשעה באב ויום הכיפורים". וכן פסק הגר"מ פיינשטיין זצ"ל שמותר לרחוץ פיו בכל תענית חוץ מתשעה באב ויום כיפור שיש בהם איסור רחיצה (מסורת משה ח"א עמ' קפא). בספר מקראי קודש הלכות שלש התעניות (עמ' עב) הביא מהגר"ש ישראלי זצ"ל שאין נפקא מינה בין רחיצת הפה לצחצוח שיניים, כיון שמשחת השיניים הינה דבר שאנשים מואסים לבולעו. בחזון עובדיה (עמ' כח) כתב שמי שרגיל בכך יכול לצחצח שיניים בצומות הקלים, רק יכופף ראשו כדי שלא לבלע. שמעתי מהרב צבי פרבשטיין שהעולם נהגו להקל לצחצח שיניים בצומות הקלים. כל טוב!
לקריאה בהרחבה >