כולל דיינות פסגות
שאלה
לרבנים הנכבדים שלום, האם בתורה שבכתב יש עיסוק בעניין שביתת עובדים? היכן ובאיזה הקשר?
תשובה
בס"ד שלום רב, מדין תורה פועל יכול לחזור בו מעבודתו באמצע זמנו, ונלמד הדבר מהפסוק "כי לי בני ישראל לעבדים" (ויקרא כה, נה) - בני ישראל הם עבדים לקב"ה ולא עבדים למי שהוא עצמו עבד. אך יש להדגיש שכל זה שלא במקום הפסד, אך במקום שבעל הבית מפסיד מכך, על הפועל לשאת בהפסדים. ומבוארים הדברים בשולחן ערוך חושן משפט סימן שלג'. אמנם שביתה היא מצב שהפועל אינו חוזר בו מרצונו לעבוד אלא הוא רוצה להמשיך אך כדי לשפר את תנאי עבודתו הוא יוצר לחץ על ידי שביתה כדי שימלאו את דרישותיו. מבחינה הלכתית כל מצב של סיכסוך צריך להגיע לדיון בצורה מסודרת לבית דין אלא אם השביתה היא כדי לאלץ את המעביד להגיע לבוררות. אמנם אם יש מנהג במדינה שמתבצעות שביתות על ידי התאגדות של ארגוני פועלים, יש לשביתה מקום בהלכה, כיון שעל דעת אפשרות כזו קיבל בעל הבית את הפועלים. אך יש בכך הרבה פרטים נוספים וניתן לעיין בהרחבה בתחומין כרך ה' עמ' 287. בברכה, הרב תומר ישראלי
לקריאה בהרחבה >