הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
שיחת מוצ"ש לפרשת יתרו | הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

שיחת מוצ"ש לפרשת יתרו | הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

שיחת מוצ"ש לפרשת יתרו מפי ראש ישיבת בית אל הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א בשידור חי מבית המדרש של ישיבת בית אל

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

י"ח שבט ה'תשפ"ה | 16/2/2025

זמני היום | לזמנים נוספים

שבת משפטים

כ"ד שבט ה'תשפ"ה

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 16:55 כניסת שבת
  • 18:09 צאת שבת
  • 18:49 צאת שבת ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

סרטונים קצרים מיוחדים

הלכה יומית

undefined
מדוע נטילת ידים קרויה כך?

הרב יעקב כהן

שאלה

שלום וברכה ! למה קוראים לנטילת ידיים נטילה כי נטל זה מילה נירדפת ללקח אז איך זה קשור לשטיפת ידיים בבקשה תודה רחלי

תשובה

שלום וברכה, וסליחה על העיכוב. יש לא מעט מילים שאנו רגילים לפרש אותם לפי משמעותם המקובלת היום, אולם משמעותם המקורית כפי שהיא עולה מהופעתם בתנ"ך היא שונה. גילוי המשמעות המקורית של המילים היא לדעתי דבר מרתק ששופך אור על משמעותם של דברים רבים שאנו עושים או יודעים. פירוש המילה ליטול הוא להגביה או לשאת, וכך למשל אומר ישעיהו על הקב"ה "הן איים כדק יטול" ומפרש רש"י "כאבק הנישא ועולה על ידי רוח כדק אשר ינטל", ובדניאל מובאים דברי נבוכדנצאר "עיני לשמיא נטלת" - עיני לשמים הגבהתי, ובמגילת איכה ג, כח נאמר "ישב בדד וידום כי נטל עליו" ומפרש רש"י "כי בעל הגזירות נשא עליו הגזירה הזו". המשמעות המקובלת היום של נטילה במובן של לקיחה נובעת מכך שלפני שמגביהים דבר יש לקחתו תחילה. ביחס לנטילת ידים, הראשונים מביאים את פירושו של רב האי גאון שכתב שהמילה נטילה נובעת מכך שלאחר הנטילה יש להגביה את הידים, והדבר נסמך על הפסוק "וינטלם וינשאם כל ימי עולם". משמעות הדבר היא שעניינה של נטילת הידים היא לרומם את האדם - אדם יכול לאכול כבהמה, מתוך דחפים שמקורם בתהליכים כימיים בתוך גופו וללא כל שליטה על אכילתו וקישורה לצד הרוחני שבו, אולם התורה רוצה שנרומם את עצמנו ונקדש את האכילה, שנאכל מתוך ישוב הדעת, מתוך תחושת התענגות על ה', ותוך נתינת משמעות רוחנית לאכילה, שהיא נותנת לנו כח לעבודת ה'. אזכיר עוד את המובא בשם האר"י, שנטילת עשר אצבעות הידים מכוונת כנגד עשר הספירות - עשר ההנהגות בהם מנהיג ה' את עולמו. וגם הלכות נטילת ידים נלמדים מקידוש הידים והרגלים של הכהנים בבית המקדש, ולדוגמא - הנטילה צריכה להיות מתוך כלי, כמו הכיור במקדש. טעם נוסף שכתב הרשב"א לשם 'נטילת ידים' הוא שהכלי שבו נטלו בעבר נקרא 'אנטל'. נראה שלא מדובר בסיבה טכנית שעבר זמנה, והסיבה שהכלי שבו נטלו בעבר נקרא 'אנטל' קשורה לכך שעיקר הנטילה היא ההגבהה. הדברים שכתבתי נובעים מהמשמעות הפנימית של הגבהת הידים. לפי הנגלה הטעם להגבהת הידים הוא שונה, וכאשר נוטלים ידים עד הזרוע אין חובה להגביה ידיו, אולם מובא כי לפי הקבלה לעולם טוב להגביה ידיו, וראי בדברי הבן איש חי פרשת שמיני אות ה'. לסיום, כדאי מאוד ללמוד את הלכות נטילת ידים. אני מניח שיש גם באתר כמה שיעורים בנושא.

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
דרשני
פרויקט האנציקלופדיה לעידוד כתיבה תורנית יוצרת
מחשבון בר מצווה
תוכלו לברר מתי תאריך בר המצווה שלכם, פרשת הבר מצווה שלכם ואיזו פרשה תקראו
פרשת השבוע

בנתיבי הפרשה - משפטים

בנתיבי הפרשה - משפטים

שיחתו השבועית של הרה"ג זלמן ברוך מלמד לפרשת השבוע, פרשת משפטים - לקריאה או לצפיה.

לימוד יומי י"ח שבט תשפ"ה

להרשמה ללימוד יומי
שיעורי וידאו

סדרות שיעורים

חמדת השבת (44)
חמדת השבת (44)
קרוב אליך (586)
קרוב אליך (586)
שו"ת "במראה הבזק" (533)
שו"ת "במראה הבזק" (533)
רביבים (753)
רביבים (753)
לימוד והעמקה ספר שמואל (140)
לימוד והעמקה ספר שמואל (140)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (69)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (69)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il