הרב עזריה אריאל
שאלה
שלום הרב, למה לא עורכים פדיון לבכור של בת כהן או לוי - הרי הוא ישראל לכל דבר? תודה רבה!
תשובה
לשואלת, שלום וברכה! בתלמוד הבבלי (בכורות מז ע"א) נאמר שהייתה מחלוקת בשאלה זו: דעה אחת אמרה כדברייך, שמכיוון שבנה של בת הכהן או הלוי הנשואה לישראל הוא ישראל לכל דבר הוא חייב בפדיון. ודעה אחרת אמרה שלמרות שהוא ישראל הוא פטור, מפני שהתורה מבטאת את הבכורה במונח "פֶּטֶר רֶחֶם", כלומר, הראשון שיוצא מהרחם של האישה. נניח שישראל נושא אישה שכבר ילדה בעבר, והיא יולדת ילד חדש בנישואיה עמו, שעבור הבעל הוא ילדו הראשון - הוא לא נחשב בכור לעניין חיוב הפדיון. ולהיפך: אם אדם שכבר יש לו ילדים מתחתן כעת עם רווקה והיא יולדת לו את ילדה הראשון - הוא חייב בפדיון, למרות שאינו הראשון עבור הגבר. מכיוון שהתורה קבעה שחיוב הפדיון תלוי באישה בלבד, די בכך שהיא בת כהן או לוי כדי לפטור מפדיון, כי אמנם הוא ישראל אבל הוא יצא מ"רחם" של כהנת ולוייה. העובדה שהיא התחתנה עם ישראל לא מבטלת את הגדרתה ככהנת ולוייה, ויש לכך ביטויים נוספים בהלכה (כגון שאם תתגרש ללא ילדים מישראל היא חוזרת לאכול תרומה כמו כהנים). במקום אחר בתלמוד (חולין קלב ע"א) הוכרע הלכה למעשה כדעה האחרונה.
לקריאה בהרחבה >