הרחבה בעיקר מהות הגמול ובתשובתו בעניין מיעוט איזכור העולם הבא בתורה.
הבאת תשובות שאר הראשונים בעניין והדגשת ייחודיות שיטת ריה"ל לעומת שאר התשובות שנאמרו בזה.
א. השלב השלישי בתשובת רי"הל בענייןהגמול וסיכום התשובה על שלושת שלביה. הסברת מבנה הדברים כאן ובכלל הספר "כמו שהיו"
ב. ראיות ריה"ל מהכתוב על הישראות הנפש.
ג. הסתירות שישנן לכאורה בשיטת ריה"ל בגמול והצורך בהבנתה- מהו הגמול העיקרי ומהו הטפל ומהי מהות העולם הבא לשיטתו.
ביאור משל מלך הודו השני תוך השוואתו לראשון. על הגמול התכליתי העליון בישראל-ההגיני והצודק שהוכח- לעומת שאר טענות הגמול הלוקות בצדק ובהגיון שעל כן אין סיבה לקבלם מאחר שאינן מוכחות.
א. ביאור מבנה המאמר עד כה על מנת שיובן מהם היסודות ששכנעו את המלך ושבהם דן המלך כאן. (מראה העיניים, הסגולה והתורה).
ב. ציון למאמר ג, יז ששם מתבאר שיסודות אלו הם הנאמרים כל יום בקריאת שמע וברכותיה כהכנה לתפילה.
א. על המורכבות בהשקפתו של המלך הכוזרי. ב. על מסקנת הכוזרי מחטא העגל שניתן להתקרב אל ה' במצוותיו בלבד. והתיאור כיצד פורשו לנו המצוות, בתכלית הפירוש. ג. על דרכו של ריה"ל לעיתים לפרש הכתובים כפשוטם ולאו דווקא כפירוש חז"ל
1.ראשית הבנת עניין חטא העגל לריה"ל. 2. על הצורך האנושי באמצעים מוחשיים לעבודת ה' שהיה אז שהיווה סיבה לחטא. 3. ציון לשאר הראשונים שהלכו בפירוש החטא בדרכו של ריה"ל.
1) על מעמד הר סיני שמהווה יסוד התורה שבו הוסר הספק במציאות הנבואה ונשללה הסברתה הפילוסופית.
2) ההגשמה שעלולה להיווצר בעקבות המעמד והרחקתה.
3) סיכום חטיבת הסעיפים פ' - צ"א המפרטים את מראה העניים שמהווה יסוד האמונה.
1) ביאור הסעיף והסברת מבנה המאמר עד כה ומכאן עד סופו. - הבנת המעלה בסידור הדברים כפי שהם.
2) על דרכו של ריה"ל בהסברת המימד האלוקי בהמשך המציאות הטיבעית.