עם השלמת ביאורי הרמב"ן לתיאורי המאורעות של מלכויות יוון ורומה והנצרות שבפרק יא בספר דניאל - השלמנו את השער השלישי בספר הגאולה. בסיומו סיכמנו את תוכנו, והדגשנו את מגמותיו - להביא ראיות לגאולה מספר דניאל, ולהכין ולהניח את התשתית שעליה הוא יוסיף לברר את זמנו של קץ הפלאות בשער הבא.
הרמב"ן עיין וביאר את הנאמר על מלכות רביעית במראות הנבואה השונות שבספר דניאל, והראה את התאמתם למלכות רומי ולנצרות, ורצה להוכיח את הדבר ע"י השוואה בין המראה שבפרק ז למראה שבפרק ח (ולאפוקי מהראב"ע שפרש שהמלכות הרביעית היא מלכות ישמעאל). במאמר מוסגר השוונו ודנו ביחס שבין איגרת תימן להרמב"ם ובין ספר הגאולה לרמב"ן, והאם הרמב"ן הושפע ממנה בכתיבת ספר זה.
הרמב"ן השלים את הסברת דעת חז"ל ודעתו במחלוקתו עם ר' אברהם אבן עזרא בעניין זהות המלכות הרביעית שבספר דניאל (אדום או ישמעאל), וביאר את הקשר בין אדום-הנצרות ורומי.
הרמב"ן הביא את דעת האבן עזרא שזיהה את המלכות הרביעית שבספר דניאל עם מלכות ישמעאל היא האסלאם, ולימד את הכרחיו העיקריים לשיטתו, ולעומתו הוא החל ליישב ולבסס את דעת חז"ל שהמלכות הרביעית היא רומי. בשולי דבריו הוספנו את שיטות הרס"ג והרמב"ם שסברו כדעת הראב"ע, ואת דברי המהר"ל שהוסיף ללכת אחרי חז"ל ואחרי רבינו.
הרמב"ן ביאר את דעת חז"ל בפשר נבואת דניאל על ימי הבית השני, וביאר כיצד דבריהם מתיישבים עם פשטות הכתובים (גם לאחר קושיות האבן עזרא). מתוך ביאורו יצא לרמב"ן מקור ברור נוסף לגאולה האחרונה.
תחילה תארנו את תוכנו של השער השלישי וביארנו את מקומו בספר הגאולה והדגשנו את עיקר מגמתו (-ללמד על הגאולה האחרונה ממראות דניאל), ואחר החלנו בלימוד גוף השער בתיאור הזמנים של הבית השני שנתבארו בספר דניאל.