נרות חנוכה בבית מלון

כ"ד כסלו תשפ"ב

היכן מדליקים נרות חנוכה בבית מלון? ומה עושים אם ההנהלה לא נותנת להדליק בחדר? האם כמה אורחים יכולים להשתתף באותה חנוכיה? לקט הלכות.

2 דק' קריאה
shutterstock
בחנוכה, אנשים רבים נוסעים לבתי מלון ולהתארח במקומות שונים. בתי מלון רבים לא מאפשרים להדליק את הנרות בחדרים, והאורחים צריכים לדעת היכן ניתן להדליק את נרות החנוכה.
ראשית, הרב דב ליאור השיב בתשובה שאם בית המלון לא נותן להדליק בחדרים, ניתן להדליק בברכה במקום שבו אוכלים. אם אחד מבני הזוג נשאר בבית - שהוא ידליק והשני פטור. אך לעומת זאת, הרב יעקב אריאל כתב שמכיוון שמצוות נר חנוכה היא נר איש וביתו - אדם יוצא ידי חובה רק בהדלקה בחדרו. 
הרב יצחק בן יוסף כתב שלמנהג הספרדים אם ההורים נוסעים לבית מלון והילדים נשארים בבית - שהילדים ידליקו נרות חנוכה בבית וההורים פטורים.
בנוגע לחוסר במקום לחנוכיות שבאיזור שבו אמורים להדליק - הרב יעקב אריאל השיב שיש אפשרות שכמה אורחים ישתתפו ביחד באותה החנוכיה.
הרב עזריה אריאל קיבל שאלה משואל שבחנוכה יהיה בבית מלון באיטליה, ובבית שלו ישאר בן גדול וסבתא, כיצד עליהם לנהוג לעניין הדלקת נרות חנוכה? בביאור תשובתו הרב התייחס ליסודות בהלכות חנוכה, ונביא את התשובה כפי שהיא: 
יש לברר האם הנהלת המלון מתירה להדליק בחדר, ובעדיפות שניה: בחדר האוכל, בתוך אקווריום (שימנע הפעלת גלאי האש, לדברי בעלי ניסיון). אם הדבר אפשרי, אזי עליכם להדליק כך, לאשכנזים הנוהגים כרמ"א - בברכה, ולספרדים הנוהגים כשו"ע - בלי ברכה, אלא אם כן תדליקו לפני שמדליקים בביתכם בישראל, ואז ניתן גם לברך.
אם זה לא מתאפשר, ניתן להציע שני פתרונות משלימים: 
א. ניתן לצאת ידי חובה בהדלקה הנעשית בביתכם, על ידי הסבא או הסבתא או הבן. לשם כך יש לבקש מהם להדליק החל מ- 17.40 לפי שעון ישראל, 16.40 לפי שעון איטליה, כדי שההדלקה תהיה בזמן השקיעה באיטליה שבו גם אתם חייבים (ואם אתם נוהגים להדליק בצאת הכוכבים - אזי הם ידליקו החל מ- 18.05 לפי שעון ישראל. את זמני השקיעה וצאת הכוכבים באיטליה כתבתי על פי המצוין באתר זה לגבי רומא). 
בשבת כמובן יהיה עליהם להדליק מוקדם יותר, אפילו לפני פלג המנחה באיטליה ("פלג המנחה" הוא שעה ורבע זמנית, שבשיא החורף הוא כשעה לפני השקיעה), ואי אפשר לתאם בין הזמנים. מכל מקום, בשעת הדחק ניתן לצאת ידי חובה גם באופן זה, וכדאי שבביתכם בארץ ידליקו נר שמאריך לדלוק כשעתיים, עד 18.10 לפי שעון ישראל, כך שידלוק חצי שעה אחרי השקיעה באיטליה. 
ב. יש להדליק פנס חשמלי (עם חוט להט, לא פלורסנט או נורת לד) שיוצב במקום מיוחד בחדר כך שאינו משמש לתאורה אלא לחנוכיה, ואם אפשר - כמה פנסים זה ליד זה כמספר הנרות הדרוש לכתחילה באותו היום. הדלקה זו תיעשה ללא ברכה.
בשבת, תוכלו להשתמש כנר שבת בתאורת החדר הרגילה, ואף לברך עליה "ברוך... להדליק נר של שבת", ואילו לנר חנוכה בפנס נוסף כאמור, ללא ברכה.
אילו היה מדובר על ארצות הברית, או כל מקום אחר שהפרש השעות בינו לבין ביתכם בארץ הוא ארבע שעות ומעלה, כך שאתם מתחייבים בהדלקה רק בשעה שכבר "כלתה רגל מן השוק" בארץ (בסביבות 20.00-21.00, בדרך כלל), אין טעם לתאם את הזמנים. במקרה זה תהיה חשיבות מיוחדת להשגת אישור מהמלון להדליק נרות.

הרב בתשובתו הרחיב בטעמי הדין, ולעיון בדבריו לחצו כאן.

חנוכה שמח!

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il