שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גיור וגרים
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
לפני שנה נזדמן עבורי לפגוש נפש שהתגלגלה בדמות אישה גויה, באחת מארצות הניכר. במהרה נשמותינו נקשרו זו בזו בקשר של אמת ואהבה. חיפושים רבים לפניה לא הניבו שום פרי, וכמעט שאף אבדתי תקווה. בזכות היכרותנו וההתחברות בינינו מצליחות ומתרוממות נפשותינו אל האלוקים בצמאה. לימודיי ותורתי אשר חונכתי בם הראו לה את אור האמת. ואף גם לי עצם הוראת התוכן הרוחני בכלי ריק העניקו משמעויות ותובנות שאף פעם לא ראיתי. מאמין אני בתיקון הנשמה ושכול גזירה ניתנת לשבירה ואף אם נולדה לעולם בגוף מדבר ושאינו יהודי יכולה היא לקרוע מעליה את שפלותה ולטהר עצמה בפרוזדור זה. מעצם היותה ברואה בצלם רואה אותה אנוכי כניצוץ גם אם חלש של השם ממעל. וכבר אמרו רז"ל מתוך שלא לשמה בא לשמה, ויודע אני שתקבל עליה תרי"ג מצוות ואף רבנית צדקת יכולה אף להיות, אך עדיין מנקרות בי מחשבות של התלבטות שמא חוטא אני ואינני עושה כרצון השם יתברך, אולי משום שאיני יודע עדיין מה תיקוני ומשימתי בעולם. חב אני לנשמתי את הבירור העמוק והמדוקדק ביותר בדבר מהות הגיור היהודי. 1) האם הגיור ערך מקודש הוא והינו כלי בחירה בידי האדם לשנות הגזירה או שמא אין עלינו להתערב בהחלטות הבריאה לגבי מי יוולד יהודי לעד ומי יוולד גוי לעד? 2) גיור לשם מה הוא? פעולה שנועדה להכין מצד עצמה את נפש האדם לעולם הבא בלבד או שמא זוהי זכות שטוב ליהנות ממנה אף בעולם הזה על כל משמעויותיה הגשמיות? 3) אם זוהי זכות לאדם להיות יהודי האם יש להכיר אף בסיבות גיור שאינן כדרכו של אברהם אבינו שגילה מצד עצמו את הבורא, סיבות כגון נישואין וכדומה? 4) הרי ידוע שרבים מקרי הגיור אשר אינם מתוך לשמה, וישנה טובה ושכר גשמי בצידה. מדוע אם כן בכל זאת הדבר מתאפשר? רק משום אותה ידיעה שמא ישנו ניצוץ של אמת בגיור בבחינת צמאה נפשי ל-כל חי שאיננו יכולים לבחון את אמיתתו לפני הגיור אלא רק לאחר מעשה? או שמא נאמר אף איננה צמאה נפשו שלזה, אך מתוך עבודת השם שנצטווה לאחר הגיור גילה את האמת? 5) האם יש לקבלה לזרועות היהדות? שכן לולא הכירה אותי לא היתה מגיעה מעצמה. או שמא שליח אני להצלת נשמתה התועה? 6) האם לבחון אם תמשיך ללמוד יהדות גם ללא קשר איתי? או שמא רעיון זה הוא תפל שכן יודעת היא שכאשר בבוא היום בו תעבור בברית תוכל לזכות בחזרה בקשר לשם נישואין עמי? ואף אני יודע שלא אחפש מישהי אחרת בעודה מזילה דמעותיה בגעגועים אליי ועל קידוש השם בתפילתה הזכה. קשה האהבה כקריעת ים סוף, ונהיר שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים. יודע אנוכי שאני בניסיון ומקווה לקבל הדרכות ממורי ורבותי הגדולים ממני לאין שיעור.
תשובה
הסיפור שלך מורכב. גיור הוא מצווה גדולה. אולם התנאי בגיור הוא בהיותו גיור אמת לשם ה'. חז"ל אמרו שאין מקבלים גרים שנעשים לשם אישות או למטרה אחרת. אולם אם קורה מקרה שבו גויה פוגשת יהודי והיא מתוך כך מתקרבת באמת ובתמים לה' ואחר כך מתחתנת איתו אין בכך פסול. כך אנו מוצאים בגמ' על זונה שפגשה אחד מתלמידי רבי חייא. מתוך פגישה זו חזרה בתשובה והיתעורר בה רצון עז להתגייר. היא באה לבית מדרשו של רבי חייא והוא גייר אותה. המחליט על דברים אלו זה בית דין מוסמך שהוא הנציג של עם ישראל בקבלת גרים. צריך לבוא בפני בית דין ולומר לבית דין את כל האמת והחלטתו היא ההחלטה המשמעותית. בנוגע אליך אם אתה לא כהן אם האישה תעבור תהליך גיור אמיתי, אין מניעה שתקים איתה בית יהודי כשר. בנישואיך איתה תקיים מספר מצוות. אולם כל עוד שהיא לא התגיירה כדת וכדין אינך יכול לחשוב על נישואין איתה. לכן עליך להמתין ולראות האם היא באמת רוצה להצטרף לאומתנו באמת ובתמים. אם וכאשר היא תזכה להתגייר תוכל להתחתן איתה. נכון מה שאמרת שהרבה שלוחים למקום ויתכן שאתה הוא השליח לקבץ את הניצוץ האבוד הזה שנאבד בין אומות העולם. זאת ניתן לדעת רק בסוף התהליך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il